Ons blog

QR so beautiful

21 november 2011 | door: Martijn Kapel
QR so beautiful

Bijna de helft van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone. De off- en onlinewereld vergroeien steeds verder met elkaar. Dit geeft de marketingwereld een onuitputtelijke bron van mogelijkheden. QR-codes geven marketeers de mogelijkheid om met een offline trigger hun boodschap op de mobiele telefoon van hun doelgroep te krijgen. De verbinding tussen print en mobiel is hiermee gemaakt. Maar hoe kan QR nu effectief worden ingezet binnen de middelenmix?

Om te beginnen: wat is QR?
QR staat voor quick response en is een 2-dimensionale bar-code die met de mobiele telefoon te scannen is. De QR-code zorgt voor een verbinding tussen print en mobiel, beter gezegd; QR is een brug tussen offline en online. Met gratis software kun je, door middel van het maken van een foto, met je smartphone de QR-code vertalen naar de achterliggende boodschap.

En van Japan naar bushokjes
De QR-code is bedacht in 1994 door het Japanse bedrijf Denso Wave die gespecialiseerd is in bar-code scanners en industriële robots. Het is gecreëerd om zo snel mogelijk informatie om te zetten vandaar ook de naam; Quick Response. De eerste grote klant was Toyota die een code liet maken voor hun auto onderdelen. Pas later werd de code ook toegepast in communicatie tussen bedrijven en consumenten. Inmiddels vind je de codes op een heleboel plekken: bushokjes, treinstations, tijdschriften, bijna overal kan je ze tegenkomen.

Mobiel internet
De mobiele telefoon heeft z'n plek in het leven van bijna iedereen gevonden. De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, ieder jaar komen er nieuwe modellen uit. Ook worden websites steeds vaker aangepast om optimaal te functioneren op een mobiel apparaat. Mobiel internet wordt veel gebruikt. Dit laatste geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor de marketingwereld. De mogelijkheden zijn divers en op deze manier niet meer plaatsgebonden. Iedereen heeft de grootste bron van informatie gewoon in z'n broekzak. Maar hoe zorg je er nou voor dat het jouw informatie is die ze zien?

Eerst tot drie tellen
Met een QR-code kun je dus alles delen, overal waar jouw doelgroep maar rondloopt. En wat is er nou mooier dan jouw boodschap op de mobieltjes van je doelgroep? Helaas gaat het nog vaak fout. QR-codes die niet werken, codes die niet te fotograferen zijn door reflecterend glas of een filmpje dat uren moet laden. Pas dus goed op voordat je begint aan QR-codes, want hoe hip het ook is, het kan ook je imago beschadigen bij het verkeerd inzetten ervan.

Denk bijvoorbeeld aan een QR-code op kniehoogte, SPA maakte deze fout. Een sleutel voor een goede actie is toegankelijkheid, niemand gaat op z'n knieën voor jouw QR. Maar met een goede plaats alleen ben je er nog niet. Zorg er ook voor dat de webpagina waar de QR-code naar verwijst wel toegankelijk is voor een mobiel en niet een filmpje dat met flash werkt. Een QR-code op je website kun je ook beter laten, niemand gaat met z'n mobiel een beeldscherm scannen om vervolgens het internet weer op te gaan. Klinkt logisch allemaal, maar toch worden deze fouten vaak gemaakt.

Deze fouten zorgen ervoor dat niet iedereen even enthousiast is over het gebruik van een QR-code. In dit blogartikel wordt het gebruik van de QR-code flink bekritiseerd. Dit op basis van QR-code acties die niet goed zijn uitgevoerd. Het is niet de fout van de QR, maar van de bedenkers van de actie. Wat de schrijver echter niet meeneemt in zijn afwegingen is het feit dat de QR één van de weinige manieren is om van print naar online te gaan. Wel staan er ook een aantal mooie voorbeelden in over goede QR-code acties.

Beloon je doelgroep
De inhoud waarnaar de QR-code verwijst moet een beloning zijn voor degene die er gebruik van maakt. Iemand neemt immers de tijd en de moeite om jou QR-code te scannen. Zorg ervoor dat de QR-code te vinden is op een plek waar jouw doelgroep zich bevindt. En bedenk je ook goed of jouw doelgroep wel in het bezit is van een smartphone.

Hebben om te hebben
Voordat je jezelf gaat wagen aan een QR-actie is het slim om duidelijke doelstellingen te hebben. Een QR-actie om een QR-actie te hebben werkt niet. Je moet een meetbare doelstelling hebben om een goed zicht te hebben op de resultaten. Bedenk je ook goed wat voor toegevoegde waarde de QR-code in jouw actie heeft. QR is niet het doel, maar het middel. Het zorgt er slechts voor dat mensen uiteindelijk op de plek komen waar jij ze wilt hebben.

De functie van QR is dus eigenlijk traffic genereren en aanvullende informatie bieden. Een actie kan niet op een middel gebaseerd worden en daarom kan een actie dus ook nooit beginnen bij QR. Wel is het een van de weinige middelen die de connectie van print naar de online wereld overal mogelijk maakt. Als je voor je actie een aparte url aanmaakt is het effect heel nauwkeurig te meten. Je kunt deze url korter maken zodat je QR-code duidelijker is en daardoor beter te scannen. Dit kun je gewoon online doen via een url shortener (zoals bijvoorbeeld bit.ly).

Verleidt ze
Kiezen voor een QR-actie, maar liever niet zo'n zwart/wit blok op je poster? Dat kan, de QR-codes zijn door hun correctiezone bewerkbaar tot mooie designs. Kijk hier maar eens. Op deze manier kan je er een speels geheel van maken of je kan zelfs met alleen de QR-code uit de voeten. QR wordt kunst op deze manier. Zo spreek je de doelgroep aan en lok je de reactie uit.

Nilsson past QR-codes regelmatig toe in campagnes waar dit relevant is. Zo hadden wij in ons museum voor communicatiekunst op de bedrijvenbeurs Contacta (Zeelandhallen, Goes, november 2011) naast onze gepresenteerde werken een QR-code geplaatst die leidde naar een webpagina die aanvullende informatie bood over het item dat de standbezoeker op dat moment aan het bekijken was.

Media

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mail adres zal niet op de site getoond worden.
Met het versturen van dit formulier gaat u akkoord met de Mollom privacy policy.