Nicky
Door Nicky Riemens
Strateeg
Leestijd 4 minuten

Ein-de-lijk, 24 november komt er weer aan! Die toffe trui voor de helft van de prijs, de bbq die je al zolang wilde hebben in de aanbieding, misschien een impulsaankoop hier en daar. Black Friday is dé dag waarop je kunt shoppen zoals je heel het jaar nog niet gedaan hebt, want ‘het kost bijna niks’ en ‘hoe meer, hoe beter’. Maar zoals vaak het geval: wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat het meestal ook. Kopen, kopen, kopen en meer, meer, meer.. er zitten naast voordelen ook uitdagingen aan het Black Friday concept. Voor de consument, voor de winkelier, maar ook voor ons als marketingbureau.

Allereerst: Branden Black Friday vs branden eigen merk 

Organisaties die inspelen op Black Friday om hun eigen merk te branden en zo meer naamsbekendheid te genereren. Een goed idee? Dat valt te betwijfelen. Black Friday is gericht op de korte termijn: veel verkopen in een korte tijdsperiode. Door korting aan te bieden onder de kop ‘Black Friday Sale’ werk je bovendien niet aan de branding voor je eigen organisatie, maar aan de branding van het Black Friday concept. Het draait om keiharde prijzen, intensieve concurrentie en eenmalige transacties. Weinig langetermijnfocus, opbouw van je merkwaarde, bouwen aan je identiteit of langdurige klantrelaties. 

Afhaken: Korting of schijn?

Schijnkorting. Het is een open deur, maar wel een open deur die we massaal intrappen. Denk bijvoorbeeld aan misleidende boodschappen zoals ‘2 voor de prijs van 1 (maar die ene kost wel dubbel zoveel dan de week ervoor).’ En het parfum dat we met 60% korting kopen op Black Friday, ruikt toch wat minder lekker wanneer we het een maand later voor dezelfde prijs in de winkel zien staan. Niet goed voor het imago van de winkelier, niet eerlijk tegenover de consument. Lekker cliché, maar korting werkt het beste wanneer korting echt korting is. En wil of kun je geen korting geven, maar toch inspelen op Black Friday? Dan loont het om hier transparant over te zijn en hier een statement over in te nemen. 

Inhaken: Groene vrijdag

Vanuit de maatschappelijke hoek komt er steeds meer tegengeluid als het gaat om Black Friday. De supersales zorgen ervoor dat consumenten veel meer kopen dan ze nodig hebben, of van plan waren. Dat draagt wel bij aan de consumptiemaatschappij, maar niet aan het milieu. Toch kun je als winkelier wél inspelen op Black Friday, zonder de massaconsumptie te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan (je kent ‘m waarschijnlijk wel) de advertentie van Patagonia op Black Friday een aantal jaar geleden: 

Afbeelding
patagonia

Bron: Patagonia website

Patagonia profiteert na al die jaren nog steeds van de impact die deze boodschap teweeg heeft gebracht. Of denk aan Dille & Kamille, een van de initiatiefnemers van Green Friday: een dag waarop organisaties extra aandacht geven aan de natuur en op de dag zelf hun winkelketens sluiten. En IKEA, die Bring Back Friday in het leven riep: een dag waarop de keten oude IKEA-meubels terugkoopt van klanten. Ondanks dat deze merken geen korting geven op Black Friday, hebben zij wel gewerkt aan hun imago en naamsbekendheid. 

Tot slot: Nilsson & Black Friday 

Keuzes en ethische dilemma’s waar je niet alleen als consument of winkelier mee te maken hebt, maar wij als Nilsson zijnde ook. De vlieger ‘ik wil dit, schakel een bureau in en zij voeren uit’ gaat dan ook niet altijd op. Wij worden blij van organisaties die een bijdrage leveren aan de samenleving. Kunnen we het dan maken een campagne in te richten met schijnkortingen? Nee, wij vinden van niet. Maar heb je hulp nodig om je product of dienst eerlijk te vermarkten, of wil je Black Friday gebruiken als inhaker om je eigen verhaal te vertellen? Dan denken wij heel graag met je mee! 

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
CTA blog
02 oktober 2025
Do’s en don’ts voor sterke call-to-actions
Een call-to-action (CTA) is veel meer dan een simpele knop of link. Het is het moment waarop een bezoeker beslist om in actie te komen of juist weg te klikken. Vaak gaat dit mis: knoppen zijn te vaag, vallen weg in de achtergrond of staan op een onlogische plek. Om ervoor te zorgen dat jouw CTA werkt zoals het hoort, zetten we de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rij.
Blog
Afbeelding
27 augustus 2025
De 4 voordelen van reviews voor jouw bedrijf
Online reviews zijn allang geen vrijblijvende extra meer. Ze zijn een krachtig marketinginstrument dat direct bijdraagt aan je zichtbaarheid, betrouwbaarheid én conversie. Zowel zoekmachines als klanten hechten veel waarde aan wat anderen over je zeggen. We laten je zien waarom reviews essentieel zijn binnen je marketingstrategie en welke concrete voordelen ze opleveren op het gebied van SEO, AI-SEO, vertrouwen, conversie en lokale zichtbaarheid.