Larissa Eikenhout
Door Larissa Eikenhout
Designer
Leestijd 7 minuten

Een corporate uiting, een campagne, een social post… je hebt als bedrijf tegenwoordig vrijwel voor alle middelen en kanalen beeldmateriaal nodig. En dan het liefst volgens de huisstijlrichtlijnen, persoonlijk en passend bij de doelgroep. Om daar telkens een bureau of professionele fotograaf voor in te schakelen, dat is nogal wat! Gelukkig kunnen we je geruststellen: niet voor alles is een professionele shoot nodig. Wij zetten een aantal tips en tricks voor je op een rijtje om zelf kwalitatief goede en spannende beelden te kunnen schieten. Gewoon, met je smartphone!

Tip 1 - Zorg voor een schone lens

Een belangrijke eerste stap! Een vieze lens zorgt voor onscherpe foto’s.

 

Tip 2 - Gebruik géén flitser

Natuurlijk licht is het mooist :-). Probeer tijdens het maken van een foto rekening te houden met waar het licht vandaan komt. Fotograferen met het licht mee is vaak makkelijker dan tegen de zon/lamp in.

 

Tip 3 - Gebruik de zoomfunctie niet

Omdat dit een digitale zoom is gaat de kwaliteit helaas verloren. Doe liever zelf wat stappen vooruit en neem dan een foto.

 

Tip 4 - Fotografeer vanuit verschillende perspectieven

Een ander standpunt, of een ‘doorkijk’ levert vaak een interessanter beeld op.

 

Tip 5 - Last but not least: de nabewerking

Je hoeft de foto echt niet in extreme te gaan bewerken, maar soms kan het wel mooi zijn om iets te doen aan de kleur, het contrast of de helderheid. Je kunt bijvoorbeeld een filter gebruiken, als je dit vervolgens op alle foto’s op je social kanaal toepast kan dit zorgen voor een herkenbare stijl. Alles past dan bij elkaar en zorgt voor een geheel/eenheid qua uitstraling.

 

Waarom zijn goede foto’s belangrijk voor je bedrijf?

Misschien denk je 'Leuk al die tips, maar waarom is dit nou zo belangrijk?' Stiekem weet iedereen het antwoord al wel, want als je er even over nadenkt zal je inzien dat het daadwerkelijk uitmaakt hoe iets gefotografeerd is. Een foto die kwalitatief goed gemaakt is spreekt meer aan dan een foto van lage kwaliteit, waarbij je bij wijze van de pixels ziet zitten. Stel je voor dat je zelf een website hebt en daarop kwalitatief erg slechte beelden gebruikt… wat hoop je dat de bezoeker van deze website gaat onthouden? Waarschijnlijk de producten of diensten die jullie leveren als bedrijf. Toch is de kans groot dat een bezoeker afknapt op de beelden en op zoek gaat naar iets anders. Want:

 

- Een foto zegt meer dan duizend woorden 

Met foto's kan je jouw klanten laten zien wat je te bieden hebt in plaats van het te vertellen in woorden. Mensen vinden het fijn om beelden van een product of dienst te zien voor ze gaan overwegen om dit aan te schaffen.

 

- Eigen beeldmateriaal vertegenwoordigt je bedrijf 

Jouw foto's vertegenwoordigen jouw merk. De kwaliteit van je foto’s, je website, en je video’s bepalen de verwachtingen van je klant. Een mooie website met professionele foto’s straalt kwaliteit en professionalisme uit. Je foto's en website zijn enorm belangrijk als het gaat om een eerste indruk ta maken bij je doelgroep.

 

- Klanten willen weten wie jullie zijn

Wanneer een klant jouw website bezoekt, willen ze jou leren kennen. Ze willen zien wie er achter het bedrijf zit. Als je bijvoorbeeld kiest voor stockfoto’s is het beeldmateriaal niet puur en echt. Door actuele foto’s te laten zien van je bedrijf, producten of teamleden wordt de ‘binding’ met de klant al een stuk makkelijker. 

 

Kortom 

Het is goed te begrijpen dat niet iedereen een spiegelreflexcamera in bezit heeft, of een fotograaf wilt inschakelen voor elke gelegenheid waar je graag een foto van zou willen plaatsen op social media of op je website. Probeer dan te bedenken hoe je met de middelen die er wel zijn, het beste plaatje kunt gaan maken. Neem een keer de tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden van de camera op je smartphone. Er zullen een aantal mensen onder ons zijn die dit al lang en breed gedaan hebben omdat hun interesse daar ligt. Maar ik weet zeker dat er ook heel veel mensen zijn die nog nooit verder hebben gekeken naar wat er allemaal mogelijk is met je telefoon, en wat de verschillende functies van de camera zijn.

Vragen over fotografie in het algemeen, of de hierboven genoemde tips en tricks? Laat het ons vooral weten, dan lichten we het verder toe! 

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
Blog Interne communicatie Teaser
14 augustus 2025
Hoe sterke interne communicatie bijdraagt aan loyale medewerkers
De handen in het haar bij de zoveelste arbeidsmarketingcampagne. Een HR-afdeling die overuren draait, terwijl de aanvragen zich opstapelen. En is het gelukt om je personeelstekort op te vullen? Dan is er altijd nog de angst om goede collega’s kwijt te raken. Na een fusie, een verhuizing, een veranderende organisatievisie of omdat ze simpelweg kiezen voor iets anders.
Blog
Afbeelding
Blog Organische vindbaarheid
15 juli 2025
Vergroot je websiteverkeer door zichtbaar te zijn in ChatGPT
AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt als alternatief voor traditionele zoekmachines. Waar mensen vroeger Google raadpleegden voor informatie of productadvies, stellen ze diezelfde vragen nu direct aan AI. Dat biedt nieuwe kansen voor bedrijven die op tijd inspelen op deze trend. In deze blog lees je waarom het belangrijk is om zichtbaar te zijn in ChatGPT en hoe je ervoor zorgt dat jouw bedrijf of website wordt genoemd.