Jeroen
Door Jeroen Bun
Developer
Leestijd 5 minuten

Naast dat het belangrijk is om kwalitatief goede beelden te (laten) maken, is het ook heel erg belangrijk dat de kwaliteit behouden blijft als je de beelden bijvoorbeeld gaat delen/versturen. Alleen kwalitatief goede beelden kunnen we gebruiken in de opmaak van drukwerk en/of websites. Later hierover een aantal tips. Ik ga jullie eerst wat uitleggen over de bestandsgrootte van een afbeelding, want dat is een belangrijk onderdeel van een kwalitatief goed beeld.

De bestandsgrootte van een afbeelding
De grootte van een afbeelding wordt uitgedrukt in pixels. Deze grootte wordt ook wel resolutie genoemd. Een foto met een te lage resolutie is vaak onscherp en je ziet dan ook de pixels zitten: het beeld wordt ‘blokkerig’. De grootte van een afbeelding wordt aangegeven in KB (KiloByte), MB (MegaByte) en GB (GigaByte). Meestal zijn afbeeldingen die een aantal KB zijn niet top van kwaliteit. Vanaf een aantal MB zijn ze bruikbaar, en met een GB moet het helemaal goedkomen! Maar let op, soms is een foto van een bepaald aantal MB alsnog niet scherp en pixelig. Dit kan komen doordat de afbeelding is verkleind of vergroot. Tijdens het versturen is de kwaliteit verloren gegaan, of het beeld is ergens random op het internet gevonden en opgeslagen. 

Al met al komt het erop neer dat een foto direct uit een (goede) camera het allerbeste is qua kwaliteit en resolutie. Dus het originele bestand, of het originele bestand wat is bewerkt/aangepast maar wel op het originele formaat is opgeslagen. 

Voor bijvoorbeeld een logo is een vector bestand het best om mee te werken. Een vector bestand is een digitale, grafische afbeelding die je oneindig kunt verkleinen en vergroten zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. 

 

Aanleveren van kwalitatief goede beelden: 4 tips

1 - Verklein een foto nooit! 
Een foto verkleinen omdat de mail bijvoorbeeld zegt ‘uw bijlage is te groot’... nooit doen! Zoek een alternatief om de foto te versturen, bijvoorbeeld via wetransfer.com waar je gratis grote bestanden mee kunt versturen.

2 - Gebruik een usb stick. 
Ben je niet zo technisch? Geen probleem! Gelukkig bestaan er ook nog old skool manieren buitenom de ‘cloud’ om bestanden te delen, zoals de welbekende usb stick. Zet hier de originele bestanden op en geef het stickje aan degene die de beelden nodig heeft.

3 - Verstuur de foto’s niet via Whatsapp. 
Whatsapp comprimeert namelijk de foto, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Wil je wel graag je foto’s via je telefoon versturen, download dan de wetransfer app. Of als je een iphone hebt, gebruik dan imessage. Via imessage blijven de foto’s in hun originele staat.

4 - Lever afbeeldingen altijd ‘los’ aan. 
Een verzamelbestand maken in bijvoorbeeld Microsoft Word lijkt misschien handig, maar in de praktijk is dat niet zo. Vanuit dit document kan de originele afbeelding niet opgeslagen worden, dus de kwaliteit gaat compleet verloren. Ook hier komt bijvoorbeeld wetransfer weer goed van pas om alle bestanden tegelijk te kunnen versturen.

 

Ik hoop jullie met deze blog wat handvatten en nuttige tips te hebben gegeven wat betreft het aanleveren/doorsturen van afbeeldingen/foto’s. Wanneer jullie hier nog vragen over hebben, laat het me weten! 

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
CTA blog
02 oktober 2025
Do’s en don’ts voor sterke call-to-actions
Een call-to-action (CTA) is veel meer dan een simpele knop of link. Het is het moment waarop een bezoeker beslist om in actie te komen of juist weg te klikken. Vaak gaat dit mis: knoppen zijn te vaag, vallen weg in de achtergrond of staan op een onlogische plek. Om ervoor te zorgen dat jouw CTA werkt zoals het hoort, zetten we de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rij.
Blog
Afbeelding
27 augustus 2025
De 4 voordelen van reviews voor jouw bedrijf
Online reviews zijn allang geen vrijblijvende extra meer. Ze zijn een krachtig marketinginstrument dat direct bijdraagt aan je zichtbaarheid, betrouwbaarheid én conversie. Zowel zoekmachines als klanten hechten veel waarde aan wat anderen over je zeggen. We laten je zien waarom reviews essentieel zijn binnen je marketingstrategie en welke concrete voordelen ze opleveren op het gebied van SEO, AI-SEO, vertrouwen, conversie en lokale zichtbaarheid.