Nicky
Door Nicky Riemens
Strateeg
Leestijd 3 minuten

Duizenden gemeentelijke websites zijn in slechte staat. Ze zijn verouderd, niemand schenkt er meer aandacht aan, het onderhoud is achterstallig en bovendien voldoen ze niet (meer) aan de verplichte beveiligingseisen.

Vaak gaat het om ‘vergeten’ websites voor campagnes, samenwerkingsverbanden of evenementen. Het overzicht en het eigenaarschap is helemaal kwijt (‘welke websites hebben we ook alweer allemaal in beheer?’) en met de tijd worden al deze websites steeds kwetsbaarder… tijd om dit probleem op te lossen én in de toekomst te voorkomen! 
 

Veiligheidsrisico’s

Volgens de nieuwste cijfers voldoet maar 28% van de 10.000 gemeentelijke websites aan de verplichte beveiligingsstandaarden voor overheden*. Dit betekent dat deze websites bijvoorbeeld geen beveiligde mailserver garanderen, en ook geen beveiligde HTTPS verbinding gebruiken. Nietszeggende termen voor iemand die hier niet in thuis is, maar zeer aantrekkelijk voor hackers. Tref je iemand die hier misbruik van wil maken, dan is het risico dat via de vergeten website ook andere websites gevaar lopen. 

3 stappen om je digitale ecosysteem te optimaliseren 

Hoeveel websites houdt jouw gemeente op dit moment in de lucht? Schrik niet: dat zijn er al snel tientallen en in sommige gevallen zelfs honderden. En net zoals een gemeentewinkel zijn deze websites idealiter allemaal relevant, digi-toegankelijk en veilig. Doorloop onderstaande stappen om dit te realiseren door je digitale ecosysteem te ordenen en te optimaliseren waar nodig, of neem een bureau in de arm om je hierbij te helpen. 

Stap 1: Inventariseren

Welke websites zijn er, welke zijn nog relevant, en welke dragen al lang niet meer bij aan de doelstellingen die ooit bepaald zijn? Wat zijn kosten, bezoekersaantallen, samenhang? Voldoet de website nog aan de veiligheidseisen en WCAG-richtlijnen? 

Stap 2: Updaten of uit de lucht halen

Maak keuzes op basis van bovenstaande inventarisatie. Verdient de website een update? Of vormt de website enkel een onnodig risico en kun je deze dus beter uit de lucht halen? 

Stap 3: Voorkomen

Minstens net zo belangrijk: dit in de toekomst zien te voorkomen. Dit begint met eigenaarschap. Wie is er verantwoordelijk, wie houdt de status in de gaten? De IT’er? De communicatiemedewerker? Of een extern bureau? 

In de toekomst voorkomen: zo doen wij dat

Wij snappen dat eigenaarschap in de loop van de tijd kan veranderen. Denk aan de afloop van een project, een collega die vertrekt of andere prio’s. Onze werkwijze tackelt een groot gedeelte van dit probleem. Want wanneer wij een website ontwikkelen, garanderen we dat deze voldoet aan de veiligheidseisen en WCAG-richtlijnen. Na ontwikkeling en livegang voeren we periodieke updates uit om aan deze eisen te blijven voldoen. Hierbij krijg je als gemeente een zogenaamde ‘opt-out’ om mee te gaan: wil je niet mee in de update, dan halen we de website uit de lucht. Zo zorgen we er samen voor dat jouw website niet meer vergeten wordt.

Meer weten, of benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Laat het ons weten! 

*zie artikel ´duizenden websites gemeenten in slechte staat´ van binnenlandsbestuur.nl

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
CTA blog
02 oktober 2025
Do’s en don’ts voor sterke call-to-actions
Een call-to-action (CTA) is veel meer dan een simpele knop of link. Het is het moment waarop een bezoeker beslist om in actie te komen of juist weg te klikken. Vaak gaat dit mis: knoppen zijn te vaag, vallen weg in de achtergrond of staan op een onlogische plek. Om ervoor te zorgen dat jouw CTA werkt zoals het hoort, zetten we de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rij.
Blog
Afbeelding
27 augustus 2025
De 4 voordelen van reviews voor jouw bedrijf
Online reviews zijn allang geen vrijblijvende extra meer. Ze zijn een krachtig marketinginstrument dat direct bijdraagt aan je zichtbaarheid, betrouwbaarheid én conversie. Zowel zoekmachines als klanten hechten veel waarde aan wat anderen over je zeggen. We laten je zien waarom reviews essentieel zijn binnen je marketingstrategie en welke concrete voordelen ze opleveren op het gebied van SEO, AI-SEO, vertrouwen, conversie en lokale zichtbaarheid.