De zorgsector biedt dagelijks uitdaging op het vlak van communicatie. Ook welzijnsinstanties worstelen met bijvoorbeeld het tastbaar maken van diensten en laagdrempelig communiceren. De complexiteit van de sector in combinatie met het begrijpelijk willen aanbieden van informatie aan alle doelgroepen uit de samenleving vraagt een slimme benadering. Benieuwd hoe je een veelheid aan (complexe) informatie vereenvoudigt en overzichtelijk aanbiedt aan je doelgroepen? Wij laten je zien hoe het werkt.
Informatie eenvoudig maken
Nog teveel organisaties willen weliswaar doelgroepgericht werken maar verzanden door jargon en TE volledig willen zijn in onbegrijpelijke communicatie-uitingen. Het coronatijdperk heeft ons geleerd dat hoe eenvoudiger de informatie te consumeren is, hoe duidelijker de boodschap overkomt. Wij als Nilsson kunnen jouw organisatie daar bij helpen. Al jarenlang vatten we de meest complexe materie samen in infographics, animaties, brandstories en iconensets.
Infographics: maak het visueel
Door het inzetten van infographics kun je snel een overzichtelijke weergave creëren. De inhoud moet zich er echter wel voor lenen. We zoeken in zo’n proces naar inhoud die iconisch (of in kleine illustraties) weer te geven is en dan nog maar een kleine toelichting nodig heeft. Denk daarbij aan aanmeldprocessen in de zorg of het naleven van coronaregels. Ook ke(r)ngetallen van bijvoorbeeld jaarverslagen en prestaties lenen zich ervoor. Denk aan aantal geholpen patiënten, aantal geboortes, beschikbare bedden, etc.
Onderstaande infographic voor het Adrz ziekenhuis laat zien hoe je zorggegevens visueel kunt vertalen om de inhoud begrijpelijker te maken.

Animatie: toon alleen de essentie
Een tweede optie is het inzetten van animaties. Patiënten of cliënten maken primair gebruik van zorg omdat ze een zorgbehoefte hebben. Alles wat daar extra bij komt kijken wordt ervaren als rompslomp. Door uitgebreide voorlichting, uitleg over gebruik van systemen, regels in een gebouw of visie van een zorgorganisatie op visuele wijze in een video te verwerken maak je een kort, begrijpelijk verhaal waarbij het beeld het meeste werk doet. Animaties lenen zich uitstekend voor het uitleggen van processen, visies en plannen en resultaten. Het zijn bij uitstek onderwerpen die spelen in de zorgsector. Onderstaande animatie voor het Adrz ziekenhuis laat zien hoe de samenhang tussen visuele elementen, voice-over en audio een toegankelijke boodschap neerzet.
Video: vertel je brand story
De derde optie om de boodschap vanuit je zorg- of welzijnsorganisatie begrijpelijk te maken is het creëren van een merkverhaal, verwerkt in een brandmovie. Benamingen van dienstverlening, projecten en de rol van maatschappelijke organisaties zijn vaak complex, onvoldoende tastbaar en moeilijk in een paar woorden uit te leggen. Voor de doelgroep gaat het echter vooral om het effect en de relevantie voor hen zelf. In een brandmovie kun je met sfeer en beleving al een heel eind in de richting komen. Als je het verhaal ook nog eens zo dicht mogelijk bij de doelgroep brengt en zorgt dat deze zich kan identificeren maak je de boodschap compleet. Onderstaande brandmovie voor Welzijn Middelburg laat zien hoe je het verhaal van deze welzijnsorganisatie op een begrijpelijke manier, met de juiste beleving in het vat giet.
Begrijpelijk voor iedereen
Altijd verplaatsen in de doelgroepen, de essentie uit je boodschap halen en die zo concreet en laagdrempelig mogelijk aanbieden: dat is de uitdaging. Slimme selectie van inhoud en de juiste grafische elementen kunnen je communicatie echt begrijpelijk maken voor alle doelgroepen. Of het nu stakeholders zijn, patiënten of cliënten of de interne organisatie. Wij helpen je graag met de vertaalslag naar infographics, animaties en video!