Het doel moet zijn dat mensen een zuivere keuze kunnen maken en niet ‘verleid’ worden om vervolgens spijt te krijgen van een donatie of lidmaatschap. En dit doel kunnen we bereiken door een juiste balans in content en functionaliteiten binnen de website aan te brengen.
Inhoudelijk en technisch de zaken op orde
Er zijn twee hoofdaspecten waar we maximaal rekening mee houden:
- Inhoud: welke content gaan we verwerken binnen de website, en hoe gaan we dit doen?
- Techniek: welke functionaliteiten zijn nodig voor het optimaal faciliteren van zowel de bezoeker als de organisatie?
Niets verrassends tot zover. Iedere website moet de juiste inhoud en functionaliteiten bevatten voor haar doelgroep zodat deze tot haar doel kan komen.
Hoe de inhoud de bezoeker helpt
Het is voor een bezoeker van enorm belang een goede structuur te bedenken die hen helpt te begrijpen wat er op de website gevonden én gedaan kan worden. De drie uitgangspunten die we op het gebied van inhoud onderscheiden zijn:
- Wie/waarom: we vertellen wie de organisatie is en waarom zij doet wat ze doet.
- Hoe: we maken concreet hoe de organisatie haar doelen behaald.
- Wat: we maken heel duidelijk wat je als bezoeker kunt doen om een bijdrage te leveren aan de doelen.
Door deze drie uitgangspunten goed te verwerken zorgen we ervoor dat we mensen boeien en binden die echt intrinsiek gemotiveerd zijn en zich dus betrokken voelen bij jouw organisatie.
Inhoud gelaagd aanbieden
Het is nooit een goed idee om alles wat je kunt vertellen, bij de eerste kennismaking te vertellen. Je wilt het liefst een gezonde dialoog zodat je elkaar beter kunt leren kennen. Binnen een website doe je dit door content prettig te doseren. Bezoekers kunnen door delen van de content tot zich te nemen vervolgens zelf de keuze maken om te verdiepen of te verbreden.
Hoe je dit aanpakt: maak een ‘contentmatrix’ waarin je alle contenttypen opneemt en categoriseert op ‘beknopt/uitgebreid’ en ‘primair/secundair’. Zo bepaal je op welk niveau de content binnen de website moet worden verwerkt.
Voordelen van gelaagde content
Gelaagde content verwerk je tot diverse pagina’s. Hoe ‘dieper’ de bezoeker gaat, hoe uitgebreider en specifieker de content. Het voordeel van deze aanpak is:
- Betere vindbaarheid: pagina’s met focus op één onderwerp zijn beter vindbaar.
- De opbouw van het verhaal wordt beter en je doseert content prettiger voor de bezoeker.