Specialist in branding van ledenorganisaties en goede doelen
Door onze ervaring met o.a. ANBO, Tearfund en Sea Shepherd weten we inmiddels dat het merk en de positionering van groot belang is in het behouden van bestaande leden en het aantrekken van nieuwe leden. De manier waarop een ledenorganisatie zichzelf in de markt zet, zowel qua kernboodschap als visuele identiteit is bepalend voor het gevoel ‘ik wil bij deze club horen’. En dat is exact het gevoel dat we willen creëren.
Werving van leden en ambassadeurschap
Vanuit marketingcommunicatie-oogpunt zijn een aantal zaken belangrijk om te realiseren wanneer het om ledenorganisaties, fondsen of goede doelen gaat. Het zijn zaken die specifiek voor deze branche gelden:
- Merkreputatie. Reputatie speelt meer dan ooit een rol bij dit soort organisaties. De publieke opinie en en het voorkomen van dissonantie bij bestaande leden is een continu aandachtspunt. Hoe scherper je voor jezelf de missie, visie en why neerzet, hoe duidelijker de liniaal om alle merkuitingen langs te leggen.
- Member branding. Een merk neerzetten dat zich richt op leden, en daarmee leden kan behouden EN werven. Daarbij zetten we in op een wederzijdse betekenisvolle en persoonlijke relatie. Het contact met leden is echter vaak digitaal. Op zich goed, al is er grote meerwaarde te behalen in het vergroten van het persoonlijke aspect. De branding moet gericht zijn op persoonlijke benadering, een gevoel van trots en toegevoegde waarde en relevantie. Concreet komt dat neer op de volgende aandachtspunten.
- Community-gevoel creëren: praten in termen als ‘wij’, gemeenschappelijke doelen benoemen; een ledenpas en collectieve voordelen kunnen dit stimuleren
- Interactie vergroten: bijvoorbeeld door een ‘mijn-omgeving’ chatfunctie, (digitale) bijeenkomsten.
- Customer Engagement stimuleren: betrokken leden creëren die loyaal zijn en optreden als ambassadeur
- Lidmaatschap en ondersteuning belonen (loyaliteitsprogramma’s/voordelen)
- Zeer frequent op de hoogte houden (nieuwsbrieven, socials, events, vlogs, etc.)
- Passende merchandising
- Leden een stem geven (content ophalen en vertalen naar storytelling)
Waarom investeren in branding?
Dat iedere euro bij ledenorganisaties, en zeker bij goede doelen onder een vergrootglas ligt is een feit. Transparantie is daarom noodzakelijk. Branding is altijd een investering: hoe scherper de boodschap, hoe eenduidiger het verhaal en hoe professioneler de merkidentiteit des te meer mensen geneigd zijn zich aan te melden of als ambassadeur op te treden. De instap is laag omdat een makkelijk te reproduceren verhaal en iets wat er goed uitziet automatisch een trots gevoel geeft als je daarbij hoort.
Content en storytelling
Wie het merk uitdraagt vergroot de merkwaarde. Ledenorganisaties hebben van oorsprong sterk het karakter hun (idealistische) boodschap te willen uitdragen en de betrokkenheid van de leden is vaak hoog. Dat biedt geweldige kansen op contentvlak. Door verhalen en ervaringen op te halen bij leden lever je bewijsvoering van je missie en visie, ontstaat relevante content om andere leden te inspireren en geven een podium aan de trouwe achterban.
Of je nu een goed doel bent, een ledenorganisatie, een fonds of een ander soort non-profitorganisatie…. je achterban en de loyaliteit daarvan is essentieel voor succes. De juiste keuzes in merkstrategie en branding bieden daarin (deels) de helpende hand. We gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe we jullie als merk naar het volgende level helpen.