Ons blog

Speciaal voor u

02 juli 2015 | door: Arne van Groningen
personalisatie

‘Speciaal voor u mevrouw, drie bakjes aardbeien voor twee euro!’ Wie wel eens op de markt komt, heeft een dergelijke kreet ongetwijfeld wel eens gehoord. Waarschijnlijk valt het niet eens meer op, maar eigenlijk klopt het natuurlijk niet. Die aanbieding is niet speciaal voor u, maar speciaal voor iedereen. Het wordt anders als de marktkoopman nog weet welke aardbeien u lekker vind en hoeveel u er wilt. Dat u bij het lopen naar de kraam al hoort: ‘Speciaal voor u 25 Daroyal aardbeien om mee te nemen!’

Klinkt niet erg realistisch natuurlijk. Maar online voltrekt dit scenario zich al dagelijks. Door een continue information overload zien bedrijven steeds meer de noodzaak van personalisatie. Personalisatie biedt mogelijkheden om op websites, e-mail of via andere kanalen klanten persoonlijker te benaderen. Zo biedt de webwinkel Wijnvoordeel zijn producten gepersonaliseerd aan op basis van de smaak van een individueel persoon. Het gevolg: Een forse conversiestijging.

Testcase personalisatie

De afgelopen vijf maanden heb ik in het kader van mijn afstudeeronderzoek het effect van personalisatie getest bij ANBO, een van onze opdrachtgevers. Leden van ANBO ontvangen tweewekelijks een e-mail met ledenvoordelen. Door deze voordelen te personaliseren op basis van de locatie en het klikgedrag van leden in eerdere e-mails hebben we een mooie conversiestijging gerealiseerd.

In deze infographic meer informatie over de resultaten en conclusies:

infographic personalisatie

Personalisatie & Privacy

Klinkt allemaal erg mooi. Dat is het grotendeels ook! Kritiek is er ook. Want om een aanbieding persoonlijk te maken, moet je ook wat van deze persoon weten. Wat gebeurt er met mijn gegevens? Mag je die zomaar allemaal gebruiken? Dat zijn vragen die zeker niet genegeerd moeten worden. Uiteraard moeten alle gegevens zorgvuldig en met toestemming van een persoon verzameld worden.

Bij Nilsson zijn we ons erg bewust van een goede mix tussen personalisatie en privacy. Het effect van personalisatie via e-mail is nu duidelijk, maar dit passen we uiteraard ook toe op websites. Op deze manier zijn we nog meer als tevoren in staat om doelgericht te communiceren. Die uitdaging gaan we graag met u aan. En, wat zegt u ervan: Speciaal voor u, ja of nee?

Media

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mail adres zal niet op de site getoond worden.
Met het versturen van dit formulier gaat u akkoord met de Mollom privacy policy.