Ons blog

Wat denken zij?!

13 juni 2018 | door: nicky

 

Maak jij je wel eens druk over je imago? Over je reputatie? En weet je wel wat je precies zegt wanneer je aan je collega’s vertelt dat jullie bedrijf ‘een unieke identiteit’ uitstraalt? De begrippen imago, identiteit en reputatie worden vaak door elkaar gebruikt, maar kan dit eigenlijk wel? Brown et al. (2006) vonden van niet en koppelen deze begrippen aan vier benaderingswijzen van de visie op een organisatie.


organizational_viewpoints

Identiteit

De vraag die binnen elke organisatie terugkomt, en misschien wel centraal zou moeten staan, is ‘Wie zijn wij als organisatie?’. De medewerkers van de organisatie zelf bepalen op deze manier samen de identiteit van het bedrijf, die in het ideale geval bestaat uit centrale, stabiele en onderscheidende waarden. Om als bedrijf je identiteit naar buiten toe uit te stralen is het dus belangrijk om allereerst te bedenken welke unieke waarden er door de tijd heen centraal staan binnen jullie organisatie.

Imago

Het begrip ‘imago’ bestaat volgens Brown et al. (2006) uit twee onderdelen. Het beoogde imago geeft antwoord op de vraag ‘Hoe wil de organisatie dat anderen over de organisatie denken?’ en het afgeleide imago is het antwoord op de vraag ‘Hoe denkt de organisatie dat anderen over de organisatie denken?’

Het afgeleide imago speelt een rol bij de ontwikkeling van de identiteit. Het blijkt namelijk (ja, echt) dat wij ons laten beïnvloeden door anderen. De overtuigingen over hoe anderen naar onze organisatie kijken, zijn van invloed op hoe we zélf naar onze organisatie kijken. Denk je dat anderen jouw organisatie helemaal geweldig vinden? Dan is de kans groot dat jij jezelf trots voelt en je sneller identificeert met het bedrijf waarvoor je werkt.

Reputatie

Reputatie is misschien wel het begrip waar het uiteindelijk allemaal om draait, namelijk het antwoord op de vraag ‘Hoe denken stakeholders daadwerkelijk over de organisatie?’. Tijd om uit het perspectief van de organisatie te stappen en de reputatie van jouw organisatie te bekijken door de ogen van externe stakeholders. De reputatie van een organisatie is dus te vergelijken met meningen: subjectieve beoordelingen die ontstaan doordat stakeholders de organisatie vergelijken met concurrenten, of met de reputatie op een eerder tijdstip.

Een goede reputatie, dat willen we allemaal wel. Want met een goede reputatie, dan gaat alles net even wat makkelijker, bijvoorbeeld het vinden van nieuwe klanten, investeerders, en medewerkers. Een goede reputatie is helaas niet te koop, je zult dit zelf op moeten bouwen door je identiteit duidelijk neer te zetten en te doen waar je voor staat.

Conclusie

Wanneer we uitgaan van de terminologie van Brown et al. (2006) geven identiteit, imago en reputatie antwoord op verschillende vragen, maar hangen deze begrippen wel met elkaar samen. In het meest gunstigste geval is de identiteit van jouw organisatie gelijk aan je reputatie. Stakeholders beoordelen jouw organisatie in dit geval op basis van de unieke, centrale en originele waarden waar jij voor staat! Wanneer de reputatie (in negatieve zin) afwijkt van de identiteit, is het zaak om je identiteit duidelijker uit te dragen richting je stakeholders.

En dit is nu precies waar wij goed in zijn! Denk je dat jouw identiteit nog beter uitgedragen kan worden door bijvoorbeeld een campagne, een merkupdate of een nieuw logo? Neem dan vooral contact met ons op; wij helpen je graag!

 

Literatuur
Brown, T. J., Dacin, P. A., Pratt, M. G., Whetten, D. A. (2006). ‘Identity, Intented Image, Construed Image, and Reputation: An Interdisciplinary Framework and Suggested Terminology.’ Journal of the Academy of Marketing Science: 99 - 106.


Media