Adverteren op Instagram: #how?

Jennifer Bolink
Jennifer Bolink
20 februari 2019
7 minuten

Branded content op Instagram werkt. Het zorgt voor creatieve concepten waarin betekenis wordt gegeven aan de boodschap van jouw merk. Daardoor worden advertenties niet alleen gezien, maar ook onthouden! Uit onderzoek blijkt dat het aantal advertenties dat herinnerd wordt 2,8 keer hoger is dan de herinnering van advertenties op andere social media kanalen. Branded content op Instagram levert daarnaast 58 keer meer engagement op dan op Facebook en zelfs 120 keer meer dan op Twitter. Instagram is dus voor veel merken een uitstekend platform om doelgroepen te bereiken, maar hoe doe je dat precies?

#verteleenverhaal

Instagrammers zijn op zoek naar een verhaal, niet naar een advertentie. Iedere post is een kans om dat verhaal te vertellen. Daarbij is het van belang dat iedere post jouw overall strategie ondersteunt. Beeldmateriaal, captions en hashtags moeten een samenhangend geheel vormen. Adobe weet als geen ander hoe dat werkt. Het Amerikaanse merk is niet bezig met het verkopen van haar producten, maar met het vertellen van een verhaal. Daarnaast spoort zij haar fans aan de hashtag #CreateYourStory te gebruiken en @adobe te taggen, waardoor een hoge engagement rate ontstaat.

#weesoprecht

Hoe moet jouw Instagram advertentie eruitzien? Welke content kies je? Visual marketing en oprechtheid zijn keywords als het gaat om branded content. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 78% van de gebruikers gelooft dat merken niet open en eerlijk zijn. Gebruik inspirerende en oprechte foto’s die goed gefotografeerd zijn met weinig tot geen tekst. Tekstuele content kun je creëren door captions en #hashtags te gebruiken. Een andere mogelijkheid is het gebruik van regrams; Starbucks post regelmatig content met een tag naar de auteur. Op die manier creëren zij engagement met hun fans.

#houhetsimpel

Houd advertenties simpel. Op die manier maak je het je doelgroep niet te moeilijk en blijf je weg van afleidingen waardoor gebruikers in de war raken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties #shoppable zijn? Door ervoor te zorgen dat jouw product of dienst snel en gemakkelijk aan te schaffen is. Een link in je bio toevoegen zorgt daar bijvoorbeeld voor. Een andere optie is een landingspagina voor je advertenties met een deeplink naar het product in je webshop te plaatsen. Dit laatste vergt wel onderhoud; wanneer je content op Instagram plaatst moet de landingspagina ook geüpdatet worden. En natuurlijk mag de bekende call to action niet vergeten worden! Booking.com en Na-kd Fashion zijn voorbeelden van Instagram feeds met een link in de bio of een call to action.

 #geldgeefjemaareenkeeruit

Kun je niet wachten om volop te gaan adverteren? Heb nog even geduld. Geld kun je maar een keer uitgeven en dus is het van belang om eerst te kijken welke content het goed doet. Op die manier kun je je content versterken en een groter publiek aantrekken. Hoe? Kijk naar wat je doelgroep deelt en blik terug op je organische posts! Content met een hoge engagement rate kun je inzetten als advertenties. Daarna is het van belang om je advertenties te gaan testen. Jouw ideale advertentie is misschien niet de meest ideale advertentie voor jouw doelgroep. Om erachter te komen welke advertentie echt werkt kun je A/B testing gebruiken. Zo kun je, net als Ikea op Twitter doet, twee advertenties met dezelfde afbeeldingen maar een andere tekst gebruiken om te zien welke advertentie de hoogste ROI oplevert.

Ben je nog niet helemaal overtuigd van jouw skills op het gebied van Instagram? Laat ons je helpen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet