Blijf van mijn merk af!

Britt Langebeeke
11 november 2020
5 minuten

Stel je verkoopt geraffineerde olie en je hebt hiervoor de prachtige naam bedacht: Shell. Maar toch verkoopt het niet. Zelfs jouw website wordt binnen no-time weg geklikt. Je snapt er niets van! Dus besluit je jouw merknaam te googelen. En dan zie je bovenaan de zoekresultaten ‘Shell, liefde voor schelpenkettingen’ staan... WAT?! 
Toch besluit je door te gaan met de verkoop, totdat je diezelfde middag nog eens een brief op de mat krijgt…. je moet snel dure aanpassingen maken in je producten voor een nieuw merk, anders krijg je een rechtszaak. Shit!
Dan pas dringt het tot je door… Wat je allemaal niet had kunnen voorkomen als je jouw merk eerder had vastgelegd.

 

Wat is merkregistratie?

Merkregistratie is het juridisch vastleggen van je merknaam of -logo, om het te beschermen tegen imitatie van concurrenten. Echter gaat merkregistratie verder dan het vastleggen van woord of beeld. Want wie kent nou niet de twee gouden bogen van McDonald's? Of probeer deze quiz eens op Youtube, wedden dat je veel merk klanken herkent? 
https://www.youtube.com/watch?v=e5WjNctir5o

Zo zie je dus dat je naast woord en beeld ook bijzondere kenmerken van een merk kan registreren, zoals klanken, kleuren of vormen. Dit soort speciale eigenschappen worden bij merkregistratie gekenmerkt onder bijzondere merkregistratie.
Door al deze kenmerken die je kan vastleggen, klinkt merkregistratie misschien als juridisch gedoe. Iets wat je liever zou willen vermijden (en dat begrijpen we). Maar toch is het handig om hier eens over na te denken, omdat we dit soort conflicten al vaker voorbij hebben zien komen.

Bovendien zien wij in merkregistratie nog meer voordelen dan je misschien denkt:

 

Waarom merkregistratie?

Merkregistratie zorgt voor waarde, omdat jij exclusief mag bepalen wie je merk mag gebruiken en tegen welke prijs. Bovendien verhoogt jouw merkenrecht de financiële waarde van je bedrijf. Zo is alleen de merkwaarde van Coca Cola al 60,3 miljard euro waard, doordat zij hun merk met succes konden blijven gebruiken. Daarnaast mag Coca Cola door haar merkregistratie gebruik maken van het R-teken (het teken rechtsonder de A), waardoor het merk er professioneler uitziet en vertrouwen wekt bij de klant.

Maar de merkwaarde en het R-symbool zijn niet de enige voordelen, ook bescherming tegen inbreuk speelt een grote rol. Kijk maar naar de snackbar Wendy’s bij ons in Goes. Wendy’s staat in de top 10 grootste fastfoodketens met 6500 zaken in dertig landen. Maar toch is deze Wendy’s niet in de Benelux te vinden…, ook al zou deze grote fastfoodketen het wel graag willen. Hoe komt dat?

In onze stad Goes was een man die zijn snackbar naar zijn dochter wilde vernoemen. Je raadt het al…, haar naam was Wendy. Om de naam veilig te stellen, liet hij Wendy’s registreren in de Benelux. Hierdoor kreeg hij een monopolie op zijn merk, waardoor concurrenten zijn naam niet meer mochten gebruiken. Een paar jaar na zijn registratie wilde de  Amerikaanse burgergigant Wendy’s uitbreiden naar de Benelux. Echter was de snackbarketen in Goes al eerder vastgelegd, waardoor hij was beschermd tegen de inbreuk van de Amerikaanse fastfoodketen. De man spande daarom een rechtszaak aan en won. Nu is het al ruim 17 jaar verder en de Wendy’s in Goes blijft dé Wendy’s in de Benelux.

Zo zie je maar dat zelfs kleine bedrijven, opgewassen kunnen zijn tegen de grote giganten door de bescherming van merkregistratie.

Maar merkregistratie krijg je niet zomaar. Om je registratie succesvol te laten verlopen, doorlopen we meestal de volgende stappen:

 

De zes stappen van merkregistratie

1. Is jouw merk onderscheidend genoeg?
Sterke, onderscheidende merken bepalen het succes van jouw bedrijf. Want hoe unieker je merk, hoe makkelijker je mensen met je merk kunnen verbinden. Denk bijvoorbeeld aan alle trouwe Apple fans, die niet snel zullen overstappen naar iets anders (het is niet voor niets dat we ons ook met branding bezig houden ;) ).

2. In welke landen wil je jouw merk beschermen?
Wil je dat alleen ons kikkerlandje van je merk afweet, of wil je dat straks heel de wereld jouw merknaam schreeuwt? Om een betere afweging te maken, kijken we naar de meeste kansen en bedreigingen in het gewenste gebied. Zodat je merk op de juiste plek beschermd is.

3. In welke klasse behoort jouw product of dienst?
Alle producten en diensten behoren in een bepaalde klasse. Maar dit klinkt makkelijker dan gedacht. Zo zijn bij Nike en Starbucks de classificaties wel duidelijk, maar bij Virgin niet. Wij stellen jou graag de vraag: ‘ Hoe zie je jezelf en je merk over een paar jaar?’. 

(Let wel op dat je relevante klassen kiest, want is jouw merk binnen vijf jaar niet regelmatig gebruikt? Dan verlies je toch je rechten. )

4. Is jouw merk nog beschikbaar voor jouw klasse?
Tegenwoordig ga je nooit een dagje weg, voordat je weet of er nog plek voor jou beschikbaar is. Datzelfde geldt voor merken. We vinden het dus slim om een merkcontrole uit te voeren, voordat je aan merkregistratie doet.

In deze stap worden alle bestaande merken in het merkenregister met jouw merk vergeleken in de landen van jouw voorkeur. 

5. Sterk merk? Tijd om te registreren!
Jaa het is tijd om jouw merk te registreren! Dit kan je zelf doen, maar wij hebben al vaker met het bijltje gehakt. We kunnen dus samen kijken wat slim en nodig is (en natuurlijk hebben we onze contacten voor al het juridische gedoe, mag je gewoon aan ons overlaten ;) ). 

6. Merkregistratie aangevraagd. wat nu?
Om je merk te blijven beschermen adviseren we je om na registratie de datum van registratie en exploitatie bij te houden, het merk actief te gebruiken en strijdbaar te zijn tegen inbreuk van je merk.

Kortom, merkregistratie is toch handiger dan je denkt, om onaangename verrassingen te voorkomen. Laat jouw merk niet als de Shell van schelpenkettingen eindigen en wees net als de ‘Wendy’s’ in Goes door jouw merk vast te leggen voor nu en in de toekomst.
Want je kan pas echt een sterk merk opbouwen, als je weet dat er op te bouwen valt.

Wil jij meer weten over waarom het zo belangrijk is om jouw merk te beschermen, en hoe dit precies in z’n werk gaat? Of heb je ondersteuning nodig bij het registreren zelf? Laat het ons weten, wij helpen je graag!

 

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet