Een UI hoort erbij

Jozias Boone
Jozias Boone
14 februari 2019
4 minuten

Haal ik wel resultaat uit mijn website? En wat kan ik verbeteren? Die vragen stel je je vast wel eens. Vaak wordt dan vooral gedacht aan het design van de website. Maar nog belangrijker zijn de ‘User Experience’ (UX) en de ‘User Interface’ (UI). Want hoe mooi een website ook is, zonder een heldere structuur en duidelijke call to action(s) zal je website weinig opleveren.

Wat is het doel van je website?

Een website is meer dan een online visitekaartje. Uiteraard is het in veel gevallen het eerste contactmoment dat een (potentiële) klant met je bedrijf heeft, maar wát wil je dat de bezoeker vervolgens op je website gaat doen? In sommige gevallen is dat vrij duidelijk. Bij een webshop wil je natuurlijk dat een klant op een zo gemakkelijk mogelijke manier het juiste product kan vinden en aankopen terwijl een schildersbedrijf misschien liever een offerte aanvraag wil. Het behalen van dit doel wordt ook wel conversie genoemd. Het is dus belangrijk om van tevoren te bepalen wat het uiteindelijke doel is van je website.

Customer journey

Zodra het doel bepaald is wil je dat de bezoeker zo snel en makkelijk mogelijk tot het door jou gestelde doel komt (dit word wel de customer journey genoemd). Daarom is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep(en) is(zijn) (jongeren, ouderen, mannen, vrouwen of bijvoorbeeld sporters). Zodra je dit weet kun je per doelgroep bepalen op welke manier deze tot het door jou gestelde doel kunnen komen. Bedenk bijvoorbeeld welk device jouw doelgroep gebruikt en op welke social media kanalen deze zich bevindt. Zo kun je per doelgroep het juiste ‘pad’ naar conversie bepalen. Dit pad wordt ook wel de ‘red route’ genoemd.


In deze customer journey verwerkten we prototypes van de uiteindelijke website om het 'pad' dat diverse persona's doorlopen weer te geven.

Zorg voor duidelijke Call to actions

Duidelijke call to actions zorgen ervoor dat een gebruiker niet ‘verdwaalt’ op je website en ziet wat er van hem/haar verwacht wordt. Houd deze daarom helder en duidelijk qua layout en tekst. Zie ze als verkeersborden die de gebruiker leiden naar het door jou gestelde doel.

Tips voor succesvolle call to actions:

  • Geef de call to action een duidelijke naam en gebruik geen wollige tekst. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn waar de CTA naar verwijst;

  • Plaats de call to action op een duidelijk zichtbare plaats en geef deze een contrasterende kleur zodat hij goed opvalt t.o.v. de overige inhoud van je website;

  • Plaats hem niet alleen op de homepage, want bezoekers kunnen ook via Google op een andere pagina binnenkomen.


De website van De Pooter Personeelsdiensten is een goed voorbeeld van een website met een duidelijk doel. 

Houd formulieren kort

Vaak eindigt de customer journey bij een formulier. Nu de bezoeker zo ver is gekomen wil je natuurlijk dat deze het formulier invult en daadwerkelijk converteert. En dat is niet zo makkelijk als het lijkt, want veel bezoekers zijn ‘allergisch’ voor formulieren. Hoe krijg je iemand dan toch zo ver dat hij of zij het invult? Probeer het formulier zo kort mogelijk te maken. Bedenk welke informatie je echt nodig hebt. Vaak is een naam en een e-mailadres voldoende voor het generen van leads. Elk extra formulierveld is een drempel waardoor een bezoeker kan besluiten het formulier niet in te vullen en dus niet converteert.

Meer weten?

Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om je website te verbeteren en conversie te genereren. Wil je meer weten hierover of gewoon je huidige website eens samen onder de loep nemen? Wij helpen graag!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet