Google AdWords wordt Google Ads

Jiska van der Genugten
Jiska van der Genugten
24 juli 2018
3 minuten

Ongeveer 18 jaar geleden werd Google AdWords opgericht met een duidelijk doel: de online verbinding tussen consumenten en bedrijven gemakkelijker maken. Echter is er over de jaren een hoop veranderd en dekt de naam ‘Google AdWords’ de lading niet meer, aldus Google. Om die reden zal Google AdWords voortaan Google Ads genoemd worden.

Google Ads

De nieuwe naam ‘Google Ads’ representeert alle uiteenlopende vormen van adverteren in het Google Netwerk, waaronder ook YouTube en Gmail. Voor de marketeers die al bekend zijn met Google AdWords verandert er, behalve de nieuwe interface, niet veel. De kosten en mogelijkheden binnen Google Ads zullen veelal hetzelfde blijven als in Google AdWords. Wel zorgt de nieuwe interface van Google Ads ervoor dat belangrijke zaken zoals conversies, klikken en de kosten van je advertenties in een oogopslag duidelijk zijn middels een visuele overview. 

Smart campaigns

Speciaal voor de kleinere organisaties kan er binnen Google Ads nu gebruik worden gemaakt van Smart campaigns. Met de komst van Smart campaigns kunnen kleine organisaties eenvoudig starten met adverteren, zonder dat zij hier veel tijd en geld aan kwijt zijn. Het enige wat je aan Google moet vertellen is het doel van je advertentie en waar je wilt adverteren, Google doet de rest! 

Het opstellen van Smart campaigns is nog niet mogelijk in Nederland. Google heeft Smart campaigns allereerst uitgerold in Amerika en verwacht dat deze functie tegen het eind van het jaar beschikbaar is over de gehele wereld.

Image Picker

Eind 2018 zal Google nog een nieuwe functie binnen Google Ads uitrollen, namelijk Image Picker. Met Image Picker wordt het nu nog makkelijker om Display campagnes aan te maken. Je kunt als adverteerder drie afbeeldingen uploaden of selecteren uit de suggesties van Google. Google test vervolgens voor jou welke combinaties van afbeelding en tekst het meest effectief zijn. 

Wil je meer weten over Google Ads of zelf starten met een campagne? Wij gaan graag met jouw online marketing vraagstuk aan de slag!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet