Hashtags: zo gebruik je ze

09 augustus 2018
5 minuten

Hashtags, tegenwoordig zie je ze op alle social media kanalen langskomen. Ze zijn ontzettend populair, maar waar dienen hashtags nu eigenlijk voor en hoe gebruik je ze? Ik geef je enkele tips en trics over het gebruiken van hashtags! #letsgo

Wat zijn hashtags?

Hashtags zijn (een reeks aan) woorden met daarvoor een hekje. Deze hashtags zorgen ervoor dat begrippen worden opgedeeld in categorieën en berichten binnen deze categorieën gemakkelijk te vinden zijn door andere gebruikers. Bijvoorbeeld: ben je geïnteresseerd in Instagram berichten over ‘branding’? Typ dit dan in de zoekbalk en ontdek de verschillende berichten van over de gehele wereld met #branding, gefilterd op ‘meest populaire berichten’ en ‘nieuwste berichten’.

Hashtags gebruiken

Je kunt ook zelf hashtags toevoegen aan je berichten. Hierdoor kunnen anderen jouw bericht vinden in het overzicht, wat weer kan zorgen voor meer engagement. Gebruik hashtags die passen bij jouw organisatie én jouw bericht, maar wees hier selectief in. Een overmatig gebruik van hashtags kan namelijk ook een negatief effect hebben, en je wilt natuurlijk niet worden gezien als een ‘spammer’.

Mijn advies? Testen! Instagram geeft je de mogelijkheid om maar liefst 30 hashtags toe te voegen, maar er bestaat geen gouden getal dat voor iedere organisatie opgaat. Door met een verschillend aantal hashtags te testen kom je er uiteindelijk vanzelf achter wat jouw gouden getal is voor een optimale engagement.

Wat is een goede hashtag?

Je wilt met hashtags natuurlijk een groot publiek bereiken, maar door populaire hashtags zoals #photooftheday, #tbt of #love toe te voegen kom je op de grote stapel en is jouw bericht binnen no-time verdwenen in het overzicht. Kies daarom liever voor gerelateerde hashtags of maak zelf een unieke hashtag! Andere Instagrammers kunnen deze hashtag overnemen, wat effectief kan zijn bij een campagne (denk bijvoorbeeld maar aan #ShareACoke van Coca-Cola of #PutACanOnIt van Red Bull).

#PleaseDon’t

Het belang van hashtags is je nu wel duidelijk, ze zijn handig en leuk. Maar #niet #ieder #woord #is #een #hashtag! Let op: blijf hashtags gebruiken waar ze voor zijn bedoeld: jouw bericht categoriseren en in een paar woorden het verhaal van je bericht vertellen. Dat betekent dat niet ieder woord bij je bericht een hashtag hoeft te zijn. Een beschrijving met duidelijke hashtags zorgt ervoor dat je een stuk geloofwaardiger overkomt. En #pasopdatjejouwhashtagniettelangmaakt. Hashtags die zo lang zijn dat het bijna niet te lezen is? Doe maar niet.


Benieuwd welke hashtags zorgen voor meer bereik binnen jouw branche? Bekijk hier het volledige overzicht van populaire hashtags van 38 branches.

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet