How to: adverteren op Instagram

Jiska van der Genugten
19 juli 2018
5 minuten

De afgelopen jaren zien we een stijgende lijn in het aantal Instagram gebruikers en ook in 2018 stijgt het aantal gebruikers met maar liefst 30%. Het zijn nog steeds veelal de jongeren die actief foto’s, video’s en stories delen, maar ook de oudere doelgroepen weten dit online kanaal steeds vaker te vinden. De populariteit van Instagram zorgt ervoor dat het voor organisaties interessant is om te beginnen met adverteren, maar hoe gaat dit dan in zijn werk?

 

Wat zijn Instagram advertenties?

Instagram advertenties zijn betaalde berichten die op de tijdlijn of in de Instagram stories van je doelgroep verschijnen. Dit kan je op twee manieren doen: via de Instagram app of via Facebook ads manager. 

instagram advertentie

Adverteren via de Instagram app

De meest eenvoudige manier van adverteren op Instagram is via de Instagram app. Via je bedrijfsprofiel kies je de post die je wilt promoten en vervolgens doorloop je een aantal stappen. Allereerst moet je het doel van je advertentie bepalen. Via de Instagram app kun je kiezen uit drie doelen voor je advertentie:

  • Meer profielbezoeken genereren
  • Meer websitebezoeken genereren
  • Mensen in de buurt van een adres bereiken

Nadat je het doel voor je advertentie hebt bepaald kies je de bestemming hiervan, dit kan een website of adres zijn (afhankelijk van het gekozen doel). De actieknop is de call-to-action voor je bestemming. De doelgroep wordt door Instagram standaard ingesteld op ‘automatisch’, je campagne zal echter beter zijn doel behalen wanneer je je doelgroep zelf opstelt. Kies ‘maak je eigen doelgroep’ en stel de locatie, interesses, leeftijd en geslacht van je doelgroep in. Als laatste stel je nog het budget en de looptijd van je promotie in en jouw promotie is klaar om aangezet te worden!

campagnedoelstelling facebook

Adverteren via Facebook ads manager

Een Instagram advertentie maken via Facebook ads manager biedt een stuk meer mogelijkheden en bestaat uit drie verschillende niveaus: campagne, advertentieset en advertentie. Op campagneniveau stel je het doel van je campagne in. Voor Instagram kun je kiezen uit een van de volgende doelstellingen:

  • Merkbekendheid
  • Bereik
  • Verkeer
  • Betrokkenheid
  • Appinstallaties
  • Videoweergaven
  • Leads genereren
  • Conversies
doelgroep facebook

Vervolgens stel je binnen je advertentieset de doelgroep, plaatsing en het budget in. Via Facebook ads manager heb je een stuk meer mogelijkheden voor het afbakenen van je doelgroep, namelijk op basis van: locatie, leeftijd, geslacht, taal, demografie, interesses, gedrag en connecties. Wanneer je dit aan het invullen bent kun je direct zien hoe groot je doelgroep is en wat de inschatting van je dagelijks bereik is. De plaatsing van je advertentie is erg belangrijk wanneer je deze alleen wilt inzetten op Instagram. Facebook ads manager stelt namelijk standaard in dat de advertentie ook op Facebook wordt plaatst. Dit kun je eenvoudig oplossen door op bewerken te klikken en alleen Instagram te selecteren. Wil je een foto, video of carrousel plaatsen? Kies dan voor de plaatsing Instagram - overzicht. Wil je jouw advertenties als Instagram story? Kies dan voor de plaatsing Instagram - verhalen. De laatste stap in de advertentieset is het instellen van het budget dat je dagelijks of de gehele looptijd wilt uitgeven aan de advertentie en de looptijd van de campagne

advertentie maken facebook

En dan is het tijd voor het leukste gedeelte: de Instagram advertentie maken! Koppel je account en kies een indeling voor je advertentie. Voor Instagram posts kun je kiezen uit de volgende formaten:

  • Carrousel (meerdere afbeeldingen)
  • Afbeelding
  • Video
  • Diavoorstelling

En voor Instagram stories uit:

  • Afbeelding
  • Video

Vervolgens kun je een bestemming kiezen, tekst toevoegen en kiezen voor een call-to-action. Jouw advertentie helemaal naar wens? Klik op ‘bestelling plaatsen’ en de advertentie is ready to go!

Experimenteer en optimaliseer

Staat je Instagram advertentie eenmaal aan? Verlies deze dan niet uit het oog, maar experimenteer met verschillende advertenties en optimaliseer deze aan de hand van je resultaten. Op die manier kom je er vanzelf achter wat voor advertenties het beste werken voor jouw doelgroep. 

Heb je vragen over adverteren op Instagram of wil je dit gewoon lekker uit handen geven? Wij helpen je graag met het opzetten van een effectieve campagne op Instagram!
 

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet