Naar (de juiste) woorden zoeken

Jiska van der Genugten
06 augustus 2018
6 minuten

Wanneer je zoekt in Google is het eerste wat je vindt… Advertenties! Advertenties in de zoekresultaten van Google zorgen ervoor dat je boven de organische zoekresultaten staat en hierdoor dus snel gevonden wordt. Hierbij hangt alles natuurlijk wel af van de juiste instellingen… In dit blog geef ik je meer uitleg over het adverteren in Google!

Wat zijn zoekadvertenties?

Zoekadvertenties zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, dit wordt ook wel Google Search genoemd. Wanneer iemand in Google op zoek gaat naar woorden waar jij op adverteert, kan je advertentie boven de zoekresultaten verschijnen. Je betaalt alleen voor deze advertenties wanneer iemand hier daadwerkelijk op klikt en jouw website bezoekt.

Een Search campagne inrichten

Wanneer je start met een Search campagne begin je natuurlijk bij het begin: een doelstelling bepalen. Wil je conversies genereren, mensen die je organisatie gaan bellen of simpelweg meer bezoekers naar je website trekken? En vervolgens: aan wie wil je de advertenties laten zien? Bepaal de targeting van je campagne op basis van demografische gegevens, zoals geslacht, leeftijd en locatie. Het laatste wat je moet instellen is jouw budget en de looptijd van je campagne.

Vervolgens is het tijd om met zoekwoorden aan de slag te gaan.

Goede zoekwoorden zijn relevant en worden ingedeeld in de juiste advertentiegroep. Kies ook zo min mogelijk voor “brede zoekwoorden”, maar kies liever voor ‘Modifier’, ‘Phrase’ of ‘Exact’. Meer info verschillende zoekwoorden lees je hier. Laat deze zoekwoorden terugkomen in je advertenties en maak verschillende versies van je advertentie. Google gaat zelf op onderzoek uit om te kijken welke advertentie het beste werkt voor jouw doelgroep.

De kwaliteit van je campagne

Een belangrijk aspect van je zoekadvertenties is de kwaliteit hiervan, dit bepaalt namelijk de positie van je advertenties en de kosten per klik die je hiervoor betaalt. Zijn je zoekwoorden relevant? En komt de verwachting van je advertentie overeen met de landingspagina waarop een bezoeker uiteindelijk terechtkomt? Dit noemen we ook wel de kwaliteitsscore. En hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter. De kwaliteitsscore bestaat uit drie onderdelen: de verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en de ervaring op de landingspagina.

Hoe kun je de kwaliteitsscore dan optimaliseren?

Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om de kwaliteitsscore van je zoekwoorden te optimaliseren.

1. Zorg ervoor dat je advertenties relevant zijn

Wanneer je je advertenties relevanter wilt maken, kun je ervoor kiezen om verschillende advertentiegroepen in te richten op een bepaald thema. Soms is het namelijk beter voor je campagne om je zoekwoorden op te splitsen. Bijvoorbeeld: wanneer je de zoekwoorden ‘broeken’ en ‘heren broeken’ hebt, zou je denken dat deze binnen hetzelfde thema vallen. Toch kunnen deze zoekwoorden beide naar een hele andere landingspagina leiden. ‘Broeken’ naar een meer algemene pagina over broeken en ‘heren broeken’ specifiek over broeken voor heren. Door verschillende advertentiegroepen te maken en de bijbehorende zoekwoorden te benoemen in je advertentietekst, worden je advertenties een stuk relevanter.

2. Verbeter je landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website die perfect aansluit op je advertentie. Hierop komt een bezoeker terecht nadat deze op jouw advertentie heeft geklikt. Google Ads kijkt naar de relevantie tussen de zoekwoorden van je campagne en de landingspagina. Tevens kijkt Google ook naar de gebruiksvriendelijkheid van je landingspagina en of deze aansluit bij de verwachting van de bezoeker. 

3. De kans op een klik vergroten

Zoals je hierboven leest maakt Google een hoop berekeningen. Naast de berekeningen over de relevantie van je advertenties en landingspagina, berekent Google ook hoe groot de kans is dat iemand op de advertentie klikt nadat hij of zij een zoekopdracht heeft uitgevoerd. Een manier om de kans op een klik te vergroten is door extensies aan je advertenties toe te voegen. Met extensies laat je jouw advertenties nog meer opvallen tussen de zoekresultaten. Er zijn verschillende extensies die je kunt toevoegen, zoals een belknop, locatie of USP’s. Deze extensies zijn niet altijd zichtbaar, maar alleen wanneer Google verwacht dat de extensie de prestaties verbetert en als de positie van je advertentie hoog genoeg is.

Met de bovenstaande tips kom je al een heel eind, maar uiteindelijk is het adverteren in de zoekresultaten van Google een hoop testen en optimaliseren. Ontdek wat werkt voor jouw zoekwoorden of experimenteer met verschillende advertenties.

Benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het inrichten van een Google Search campagne? Neem vrijblijvend contact met ons op en we gaan graag aan de slag met jouw uitdaging!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet