Neurowatte?

Jennifer Bolink
Jennifer Bolink
25 juli 2019
8 minuten

“Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied, dat medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toepast op het terrein van marketing” aldus Wikipedia. Aan de hand van geavanceerde hersenscans wordt er letterlijk in je brein gekeken. En dat is interessant, want neurowetenschappers hebben eerder al ondervonden dat we ongeveer 5% van alle impulsen en gedachteprocessen bewust doormaken. Maar hoe zit het dan met die overige 95%? Dat wordt verwerkt in ons onbewuste brein! Per dag maak jij dus miljoenen keuzes zonder erbij na te denken.

Winst- of verliestaal?

Neuromarketing kun je op veel verschillende vlakken toepassen. Met één woord of een korte zin kun je je klant bijvoorbeeld vaak al onbewust overtuigen. Oerinstincten, emoties en reflexen zijn daarbij de baas. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar buttonteksten of call to actions op jouw website. Wat voor taal gebruik je om jouw bezoekers aan te moedigen iets te doen? In de meeste gevallen zal dat ‘winsttaal’ zijn, waarbij je focust op de voordelen die te behalen zijn. Wat veel ondernemers vergeten, is dat angst een belangrijke prikkel is tijdens het aankoopproces; de angst om iets te verliezen, is sterker dan de wil om iets te krijgen. Door jouw buttonteksten of call to actions te schrijven in ‘verliestaal’ speel je in op het psychologisch principe ‘loss aversion’; de wil om een verlies te voorkomen. Benieuwd hoe winst- of verliestaal eruit ziet? Bekijk dan eens het voorbeeld hieronder.

Winsttaal: Meld je aan en wij houden je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

Verliestaal: Meld je aan en mis niet langer de nieuwste ontwikkelingen

Positionering tekst & beeld

Nog een voorbeeldje. Wist je dat het verrassend veel uitmaakt waar je de tekst en de afbeelding plaatst in een reclameboodschap? Ons brein houdt namelijk rekening met de positie van het hoofd en het hart! Ratio associëren we met het hoofd, terwijl we emotie associëren met het hart. Omdat het hoofd een hogere positie heeft dan het hart, vindt ons brein het logisch dat je een rationele boodschap boven een afbeelding plaatst, terwijl een emotionele boodschap juist onder een afbeelding gepositioneerd wordt. En dan is er nog ‘gaze cueing’, het beïnvloeden van de kijkrichting, bijvoorbeeld door beeldmateriaal te gebruiken waarin de hoofdpersoon een bepaalde kant op kijkt. Een mooi voorbeeld daarvan is de campagne die wij creëerden voor Welzijn Middelburg.

Poster Welzijn Middelburg langs kant van de weg

Afprijzingen

Ook achter het zichtbaar afprijzen van artikelen zit een neurowetenschappelijke gedachte. De lettergrootte en -dikte van een bedrag hebben bijvoorbeeld invloed op hoe je de korting ervaart. Uit onderzoek blijkt dat je de oude prijs groter moet maken en de nieuwe prijs kleiner. De reden hiervoor is dat je hierdoor de oude prijs ook echt als groot ervaart en de nieuwe prijs als klein. Wanneer je de oude prijs dikgedrukt maakt, ervaar je dit als een hoge prijs, terwijl het dun maken van de nieuwe prijs er juist voor zorgt dat je dit ervaart als lage prijs. 

Neuromarketing in de praktijk

Hoe wordt neuromarketing dan toegepast in de praktijk? Lay’s deed bijvoorbeeld onderzoek naar kaaszoutje Cheetos, waar je vieze oranje vingers van krijgt. In samenwerking met NeuroFocus stelde Lay’s door middel van een EEG vast dat het consumentenbrein heftig reageert op het kaaspoeder dat achterblijft op je vingers; snackers gingen er volledig in op. Vervolgens speelden vieze vingers de hoofdrol in de reclame van de snack. En Innerscope, een bedrijf wat zich volledig richt op neuro-onderzoek, liet meer dan 1000 mensen 40 filmtrailers bekijken waarbij zij de hartslag, ademhaling, zweet en oogbewegingen meette. En wat bleek? De trailers met de heftigste reacties zorgden uiteindelijk voor de meeste bezoekers! Pirates of the Carribean won dit experiment; de trailer zorgde voor de heftigste reacties en de film behaalde een eerste weekendomzet van 90 miljoen dollar.

Meer weten?

Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om neuromarketing toe te passen in jouw marketing. Wil je meer weten hierover? Wij helpen graag!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet