Shinen op de beursvloer

Nicky Riemens
Nicky Riemens
29 oktober 2018
4 minuten

Je wil zien, of gezien worden. Je wil nieuwe medewerkers of nieuwe klanten werven, je wil je naamsbekendheid vergroten of je wil vanuit maatschappelijk oogpunt laten zien dat jij er bent. In al deze gevallen kan een beursdeelname erg nuttig zijn. Op een beurs krijg je de kans om in relatief weinig tijd veel mensen te leren kennen die je anders misschien misgelopen was. Maar dan moet je het wel goed aanpakken! Wanneer je hebt gekozen voor een beurs waar jouw doelgroep te vinden is draait het vervolgens om een goede voorbereiding. Denk goed na over je doel, over de manier waarop je dit doel wil bereiken, over je beursplan en beursstand, over je communicatie en je totale marketingplan.

1. Bepaal je doel

Wat wil je precies bereiken met je beursdeelname? Leads verzamelen? Je naamsbekendheid vergroten? Wat het antwoord ook is, een goede voorbereiding is voor iedereen belangrijk. Eerdere draaiboeken hergebruiken is een optie, maar is je doel wel exact hetzelfde als vorig jaar? Of is het toch nodig om hier nog eens met een kritische en frisse blik opnieuw naar te kijken?

2. Hoe wil je dit bereiken?   

Wanneer het doel is bepaald, moet je beslissen hoe je de boodschap precies gaat overbrengen op je doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers jouw stand aandacht geven en nieuwsgierig zijn naar wat je te vertellen hebt? Wat verwacht jouw doelgroep en waar worden ze waarschijnlijk enthousiast van? En wat doet je concurrent op dit gebied? Wanneer je dit weet kun je je gadgets, folders en beursstand hierop aanpassen.

3. Beursplan en takenpakket

Nadat je globaal weet hoe je je doel wil bereiken, is het zaak om dit idee verder uit te werken in een creatief beursplan, inclusief takenpakket voor iedereen die in de beursstand gaat staan. Een beurs wordt alleen een succes wanneer alle medewerkers duidelijk voor ogen hebben wat er van hen verwacht wordt en enthousiasme uitstralen. Een creatief beursplan kan bijvoorbeeld bestaan uit het organiseren van een activiteit bij je beursstand, of het aanbieden van iets te eten en te drinken. Dit triggert de doelgroep om met jou in gesprek te gaan.

4. De beursstand

De beursstand is je werkruimte. Belangrijk is dus dat deze ruimte bijdraagt aan het bereiken van je doel. Je doelstelling en de manier waarop je dit wil gaan verwezenlijken moet je dus heel duidelijk voor ogen hebben, voordat je begint met de bouw van je beursstand! Wat voor alle stands geldt is dat deze herkenbaar moet zijn en de aandacht moet trekken van je doelgroep. Het liefst straalt de stand rust uit. ‘Prop je stand zo vol mogelijk’ is dus volgens ons niet helemaal de juiste instelling. Kies een focus, zodat iemand in één oogopslag ziet wat je precies wil communiceren.

5. Communicatie

Voordat de beurs begint is het slim om je doelgroep nieuwsgierig te maken naar je verhaal en deze vervolgens uit te nodigen (via mail, social media, zoekmachinemarketing, telefoon) voor de aankomende beurs.

Naast de communicatie voorafgaand aan de beurs is het goed om alvast na te denken over de manier waarop jij tijdens de beurs gaat communiceren. Ben je zo vol van jezelf dat je nauwelijks meer luistert naar het verhaal van je bezoekers? Reken er dan maar op dat ze snel afhaken. Luister naar wat ze te vertellen hebben en let daarnaast ook op je non-verbale communicatie! Eten, naar je telefoonscherm staren en hangen in je eigen stand kun je beter achterwege laten.  

6. Achteraf benaderen

Je beursdeelname is onderdeel van je totale marketingplan. Wat ga je doen met de verkregen leads? Hoe wil je doelgroep benaderd worden? Denk hier van tevoren alvast over na. Wanneer je de formulieren en visitekaartjes na je beursdeelname te lang laat liggen is de kans groot dat potentiële klanten of medewerkers je alweer vergeten zijn tegen de tijd dat je ze benadert. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is de gegevens die je verzamelt al tijdens de beurs in een geautomatiseerd bestand invoeren. Je kunt dan direct na afloop van de beurs overgaan tot bellen of mailen.

Conclusie

Wanneer je bovenstaande tips opvolgt weet je zeker dat je goed voorbereid aankomt op de eerstvolgende beurs. Na verloop van tijd kun je vervolgens berekenen of je beursdeelname alle tijd en al het geld waard is geweest. Want verkijk je hier niet op: een beursdeelname is een flinke investering! Je moet het allemaal goed voorbereiden, je moet je stand bemannen, alles laten maken, en na afloop je leads benaderen. Pas achteraf weet je hoe effectief deze kostbare methode daadwerkelijk is, en of je het volgende jaar wel of niet opnieuw moet doen.

Meer informatie over beursvoorbereiding? Wil je weten wat wij voor onze klanten gedaan hebben op het gebied van beurzen? Of heb je hulp nodig met de voorbereidingen (doel bepalen, plan opstellen, beursstand ontwerpen) zodat ook jij kunt shinen op de beursvloer? Neem gerust contact met ons op, wij helpen graag!

stand

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet