Tips voor je Display campagne

07 augustus 2018
5 minuten

Het Display Netwerk van Google biedt veel verschillende mogelijkheden van adverteren. Zeker wanneer je hier als marketeer voor het eerst mee aan de slag gaat, kan je hier gemakkelijk in verdwalen. Daarom geef ik je in dit blog enkele tips waarmee je jouw Display campagne effectief kunt inzetten.

Wat zijn Display advertenties?

Display advertenties zijn advertenties op relevante websites en in Google apps. Dit kunnen zowel tekst- als beeldadvertenties zijn. Deze vorm van adverteren wordt vaak gebruikt voor visuele zichtbaarheid van producten, diensten of merken. Voor Display advertenties zijn er verschillende mogelijkheden waarmee je jouw advertenties gericht kunt inzetten.

1. Plaatsingen
Weet je op welke websites jouw doelgroep actief is? Of zijn er bepaalde websites waar je jouw merk graag wilt laten zien? Dan kun je deze websites toevoegen als plaatsingen. Maar ook wanneer je juist bepaalde websites wilt uitsluiten van je campagne, dan is dit mogelijk bij plaatsingen.

2. Onderwerpen
Omdat er zoveel websites zijn waar jij je advertenties kunt plaatsen, heeft Google deze gesegmenteerd in onderwerpen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in voetbal? Voeg deze dan toe onder de categorie ‘sport’. Zo wordt je advertentie vertoond op de websites die voor jouw advertentie relevant zijn.

3. Doelgroepen
Het is ook mogelijk om je advertentie te richten op specifieke profielen, bijvoorbeeld op het zoekgedrag van mensen of op de data die van mensen bekend is bij Google. Hierbij kun je denken aan demografische gegevens, maar ook aan remarketing of interesses (bijvoorbeeld mensen die vaak naar websites gaan over voetbal).

4. Zoekwoorden
Tot slot kun je ook zoekwoorden opgeven. Google gaat vervolgens op zoek naar websites waarbinnen deze zoekwoorden vallen. Bijvoorbeeld: als je ‘dagje uit in Zeeland’ als zoekwoord toevoegt, kan je advertentie in blogs terechtkomen die tips geven over activiteiten in Zeeland.

Klinkt handig? Dat is het ook! Toch zijn er ook een paar valkuilen waar je in kunt vallen bij de opzet van je Display campagne. Daarom nog de volgende tips bij het inrichten van de advertenties.

Tips bij het inrichten van je Display campagne

1. Sluit in-app advertenties uit
Ben je net lekker een spelletje op je telefoon of tablet aan het spelen en krijg je uit het niets een advertentie in je gezicht. Irritant en vaak ongewenst. Mijn advies is daarom om games uit te sluiten van je Display campagne. Tenzij je adverteert met een nieuw spelletje natuurlijk, wellicht is het dan juist wel interessant ;-).

2. Frequency cap toevoegen
Niemand wil twintig keer per dag dezelfde advertentie voorbij zien komen. Pas dus op dat je geen overkill aan advertenties plaatst. Dit kun je eenvoudig voorkomen door een frequency cap toe te voegen. Dit is het limiet van het aantal vertoningen per dag/week/maand van je campagne/advertentiegroep/advertentie.

3. Houd de richtlijnen van Google aan
Bij het maken van je advertenties kun je het beste de richtlijnen van Google volgen. Hierdoor weet je zeker dat je advertenties voldoen aan de kwaliteit die wordt verwacht en je advertenties dus niet worden afgekeurd door Google. Deze richtlijnen kun je hier lezen.

Wil je meer tips ontvangen voor je Display campagne of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet