Waar zit jouw doelgroep?

Jiska van der Genugten
Jiska van der Genugten
12 juli 2018
5 minuten

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Zo. Hebben we die cliché ook weer gehad. Maar op welk kanaal kan je jouw doelgroep nu bereiken en welk gedrag vertonen zij hierop? Het onderzoek ‘What’s happening online’ van Ruigrok NetPanel geeft ons meer inzicht in de verschillende doelgroepen op social media.

Digitieners

Digitieners

Digitieners zijn jongeren tussen de 14 en 20 jaar oud, die in de digitale wereld zijn geboren. Zij weten niet beter dan te kunnen swipen, liken en appen en leven hele dagen met hun mobiele telefoon (behalve wanneer zij slapen ;-)). Deze doelgroep deelt voornamelijk visuele content, vandaar dat de social media kanalen Instagram en Snapchat nog steeds helemaal hot zijn. Via Instagram gaan zij voornamelijk op zoek naar inspiratie en bekijken dan het liefst posts over kleding, lifestyle en beauty. Terwijl Snapchat meer gebruikt wordt voor 1-op-1 communicatie met leeftijdsgenoten. Toch moeten we als marketeers niet te snel vasthouden aan deze social media kanalen. Jongeren kunnen namelijk nieuwe digitale trends snel een plekje geven in hun leven en zijn dan ook vertrokken wanneer oudere generaties toetreden op deze jonge kanalen…

millennials

Millennials

Millennials zijn tussen de 22 en 36 jaar oud en dit is misschien wel de meest besproken generatie. Deze generatie is op verschillende devices actief en weten als geen ander hoe zij online moeten shoppen en bankieren. Geen tijd om boodschappen te halen? Dan bestellen ze dit gewoon online of ze laten eten bezorgen via Thuisbezorgd. De Millennials volgen het voorbeeld van de Digitieners en communiceren steeds visueler. Dit is te zien in de forse stijging op Instagram (+36%) en Snapchat (+23%). Facebook wordt steeds minder door deze doelgroep gebruikt, doordat er steeds meer advertenties te zien zijn in plaats van berichten van hun vrienden. Heeft het dan geen zin meer om als marketeer te adverteren op Facebook? Hoewel Millennials geen fan zijn van advertenties, geeft 57% aan advertenties geen probleem te vinden zolang merken authentiek zijn, vermakelijk of behulpzaam.

Generatie X

Generatie X

Generatie X (37 - 56 jaar) is wat praktischer ingesteld en hoeft niet zo nodig voorop te lopen wat betreft social media. Opvallend is dat het gebruik van Facebook onder deze doelgroep juist is gestegen (+5%), terwijl de jongere doelgroepen steeds meer afstand van dit kanaal nemen. Toch zijn er ook kleinere verschillen met de jongere generaties. Generatie X is namelijk een ware inhaalslag aan het maken wat betreft het internetgebruik op verschillende devices en zij kunnen steeds beter hun weg vinden in het online bestellen van eten en producten. Wat vinden zij op social media dan interessant? Reizen, natuur en eten en drinken zijn onderwerpen die Generatie X in de gaten houdt. Toch besluiten zij ook nog wel eens even offline te zijn en kunnen zij makkelijker hun smartphone naast hen neerleggen dan Millennials en Digitieners. 

babyboomers

Babyboomers

De oudere generatie Babyboomers (57 - 72 jaar) is steeds actiever online en gebruikt tegenwoordig naast een laptop ook een smartphone of tablet. Ook op social media zijn zij actief, ze appen er op los en bekijken regelmatig het nieuwsoverzicht in Facebook. Hier kijken zij het liefst naar posts over natuur en reizen. Of even het journaal op YouTube kijken, het wordt steeds meer de normaalste zaak van de wereld. Toch blijven de Babyboomers voorstander van persoonlijk contact en zien zij liever hun vrienden en familie in het echt dan online. 

Conclusie?

Veel van mijn vermoedens over het online gebruik van deze doelgroepen werden bevestigd en ik mag mijzelf dan ook een echte Millennial noemen. Wil je de jonge generaties bereiken? Blijf dan up-to-date over de laatste online trends en follow the Digitieners. Of wil je je richten op de oudere generatie? Zorg er dan voor dat je hun vertrouwen wint en sluit traditionele media nog niet helemaal uit, want af en toe vinden zij het ook fijn om nog offline te zijn.

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet