Wat is een goede landingspagina?

Jiska van der Genugten
14 augustus 2018
5 minuten

Klik je wel eens op een advertentie in Google of op social media? Dan is de kans groot dat je belandt op een landingspagina. Een landingspagina is een pagina op je website die perfect aansluit op je campagne, waardoor de kans op een conversie groot is. Maar wat is dan precies een goede landingspagina en waar moet deze aan voldoen?

Bepaal je doelstelling

Wanneer je begint met het maken van een landingspagina is het belangrijk dat je eerst bepaalt welk doel deze gaat dienen. Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, het verkopen van je product of het opnemen van contact? Zorg dat je deze conversie altijd in het oog houdt bij het inrichten van je landingspagina en maak hier een duidelijke call-to-action van. Je doel bepaald? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met content!

Doelgerichte content

Bij het schrijven van content voor je landingspagina moet je in de belevingswereld van je doelgroep kruipen. Je hebt de aandacht van je doelgroep al getrokken met je advertentie, dus nu is het tijd om hen echt te overtuigen van jouw product of dienst. Gebruik een sterke titel en intro, die passen bij de verwachtingen van je doelgroep vanuit de advertentie. Daarna is het tijd om jouw USP’s (Unique Selling Points) te benoemen, maar let op: don’t overdo it. Zorg ervoor dat je landingspagina overzichtelijk en to-the-point blijft. Te veel (onnodige) informatie kan namelijk zorgen voor ruis bij de bezoeker en dit is dan weer een reden waarom hij of zij niet converteert op je landingspagina…

Hoe ziet een sterke landingspagina er dan uit?

In dit blog gebruik ik het voorbeeld van De Pooter Personeelsdiensten. De Pooter is sinds kort actief in Roosendaal, omgeving Zuid-West Brabant. In deze regio zijn veel technische- en industriële bedrijven gevestigd, maar het vinden van de juiste kandidaten hiervoor is nog een uitdaging. Middels een online campagne hebben we er allereerst voor gezorgd dat de naam ‘De Pooter’ bekend wordt onder de juiste doelgroep, stap 2 is een actiematige campagne.

 

De campagne voor De Pooter bevat de volgende banner met een duidelijke boodschap: ‘maak kennis met De Pooter en neem contact op wanneer jij jouw droombaan wilt vinden’. Als je vervolgens op de landingspagina komt, kun je jezelf direct inschrijven bij De Pooter of de beschikbare vacatures in de regio bekijken. Daaronder staan de belangrijkste USP’s van De Pooter beschreven en meer achtergrondinformatie over De Pooter als organisatie. De landingspagina eindigt met nogmaals de mogelijkheid om jezelf in te schrijven op te nemen.

De kwaliteit van je landingspagina

Er zijn verschillende elementen die bepalen of jouw campagne relevant is voor je doelgroep, dit wordt in Google ook wel de kwaliteitsscore genoemd. De kwaliteitsscore bevat de verwachte CTR (Click Through Rate), advertentierelevantie en de ervaring van de bezoeker op de landingspagina. Met alleen een goede landingspagina ben je er dus nog niet, ook je advertenties, keywords, extensies en biedingen spelen een belangrijke rol in je campagne. In het blog ‘Naar (de juiste) woorden zoeken’ leg ik je verder uit hoe dit precies in zijn werk gaat.

Resultaten meten in Google Analytics

Door de landingspagina te voorzien van UTM-codes kun je ook zien wat bezoekers vanaf je advertenties op je website doen. Krijg je veel bounce verkeer? Dan is het verstandig om je landingspagina aan te passen. Of ben je bezig met het A/B-testen van je landingspagina of advertenties? Dan kun je in Google Analytics bekijken welke versie het beste aansluit op jouw doelgroep. Ook voor landingspagina’s geldt dus weer: meten en optimaliseren.

Ben je benieuwd hoe jij jouw landingspagina’s kunt optimaliseren? Wij vertellen je er graag meer over!

We gaan ook graag jouw uitdaging aan!

Let's meet