Branchenieuws

RTL Late Night & DWDD: sterkere shows door social media [onderzoek]
Donderdag 26 januari 2017 13:00
Wat is de populairste talkshow van Nederland? RTL Late Night gooit hoge ogen met het meest positieve sentiment in online media. Daarentegen wordt er over De Wereld Draait Door het meest gesproken én heeft deze berichtgeving de meeste impact. Dit blijkt uit online mediaonderzoek dat we bij Clipit uitvoerden. In dit artikel deel ik graag […] Lees meer >
Het doek valt voor de tv-commercial
Dinsdag 24 januari 2017 07:00

Als je beseft dat Netflix pas drie jaar actief is in Nederland, kun je je afvragen hoe lineaire televisie er over een paar jaar aan toe is. Wie laat dan nog een spannende film voor tien minuten onderbreken door een reeks commercials? Waarschijnlijk slechts een heel klein groepje digibeten. Niet genoeg om je als adverteerder aan op te trekken in elk geval. Dus kunnen we ook concluderen dat de tv-commercial ten dode opgeschreven is. 


Lees meer over: Het doek valt voor de tv-commercial.
De nieuwe fase in de strijd om de retailklant
Vrijdag 20 januari 2017 13:00

De afgelopen jaren konden we lezen dat de winkelstraten leegliepen. Het internet draaide de nek om van hardwerkende retailers die er niets van begrepen en online zieners bliezen met liefde zuurstof in de retailbrand. Het lag niet aan de gebrekkige koopkracht van consumenten, niet aan de overbewinkeling en krimpgebieden en het lag niet aan de banken die de stenen winkels domweg niet wilden financieren. Zelfs het argument van te duur personeel en te hoge huren werd door de techno-optimisten van de tafel geveegd. Nee, de klant kiest massaal voor het gemak van online winkelen, dat was hun rotsvaste geloof. 


Lees meer over: De nieuwe fase in de strijd om de retailklant.
Voorkom app-fatigue: personaliseer je mobiele momenten [nieuw onderzoek]
Dinsdag 17 januari 2017 11:00
Wist je dat 84 procent van de consumenten zijn/haar mobiele tijd slechts over 5 apps verdeelt? Dit getal komt van onderzoeksbureau Forrester. De vraag is natuurlijk: zit jij daartussen? En als je niet tussen die 5 apps zit, wat kun je dan nog verbeteren? Volgens ons onderzoek onder Nederlandse bedrijven valt er nog veel te […] Lees meer >
Waarom niet-geoptimaliseerde sites boven jou eindigen in Google
Woensdag 25 januari 2017 13:00
Het is het meest frustrerende fenomeen voor hen die veel tijd en moeite in de optimalisatie van hun website steken. Overduidelijk niet-geoptimaliseerde websites, die toch op meerdere zoekwoorden boven jou komen te staan in Google! Hoe is het mogelijk dat, zonder dat het zoekwoord ook maar één keer op de pagina voorkomt, deze website toch […] Lees meer >
Zo realiseer je in 6 stappen zinvolle innovatie
Maandag 23 januari 2017 15:00
Waarom leidt het ene innovatietraject tot succes en belandt de andere innovatie op de plank of erger, in de prullenbak? Wat kunnen we leren als we kijken naar succesvolle initiatieven als Tony’s Chocolonely, Triodos of Tesla? Alle drie hebben ze producten op de markt gebracht die zowel zinvol, als aantrekkelijk zijn. De speler die dit […] Lees meer >
Menselijk merk of een mensenmerk?
Donderdag 19 januari 2017 11:00

Organisaties willen op mensen lijken. Ze zijn aanwezig op sociale media waarbij ze praten zoals echte mensen dat doen. Ze positioneren hun merken aan de hand van menselijke karaktereigenschappen. Als warme, vriendelijke persoonlijkheden (Hema) of juist als persoonlijkheden die staan voor competentie en professionaliteit (Apple). Of ze geven menselijke features aan hun producten of diensten, zoals een menselijke naam (slimme thermostaat Toon van Eneco), een gezicht (bijv. grille van Mini Cooper) of een menselijke stem (Apple’s Siri).


Lees meer over: Menselijk merk of een mensenmerk?.
Zo ga je in 2017 wel meer naar de klant luisteren
Dinsdag 17 januari 2017 07:00

Het nieuwe jaar is aangebroken, inclusief een lijst aan goede voornemens. Dit doet vrijwel iedereen op persoonlijk vlak, maar ook steeds vaker op organisatieniveau. Het is geen gewaagde voorspelling om te zeggen dat veel bedrijven "meer naar de klant luisteren" hoog op het lijstje hebben staan.



Klantfeedback is voor bedrijven dan ook essentieel om te achterhalen of ze op de goede weg zijn. Onderstaande ‘goede voornemens’ zijn vrijwel allemaal op basis van wat ik zelf zie en hoor in de markt. Dit overzicht is daarom zeker niet uitputtend, want ik heb de waarheid niet in pacht. Laat daarom ook vooral in de comments jouw goede voornemens voor 2017 op dit gebied horen!


Lees meer over: Zo ga je in 2017 wel meer naar de klant luisteren.
Branded broadcasting in opmars [onderzoek]
Woensdag 25 januari 2017 11:00

Waar je vroeger met een televisiecommercial op prime time makkelijk een belangrijk deel van je doelgroep kon bereiken, is dat tegenwoordig een stuk lastiger geworden. Maar het afnemende bereik van televisie is niet het enige relevante gevolg van het einde van het tv-tijdperk; er zit ook een positieve kant aan. De razendsnelle opmars van on-demand-video, vloggers en social video hebben ons namelijk laten zien dat iedereen met een camera en editing skills tegenwoordig zender kan worden.


Lees meer over: Branded broadcasting in opmars [onderzoek].
Een vlucht 2 keer boeken? Belemmeringen bij data driven marketing
Maandag 23 januari 2017 11:00
Het is een heerlijk gevoel: die laatste muisklik waarmee je de vliegreis naar New York bevestigt. Na een paar dagen kijken en vergelijken op internet hebben jullie besloten het te doen: vakantie vieren in ‘the city that never sleeps’! Binnen luttele seconden zitten de e-tickets al in je inbox. Yes! De volgende ochtend neem je […] Lees meer >
Voeding & communicatie: waarom de consument zo wantrouwig is
Dinsdag 17 januari 2017 15:00
Organisaties worden steeds harder aangepakt op hun gebruik van ongezonde stoffen en mogen geen gezondheidsclaims meer maken. Maar het vertrouwen van de consument lijkt steeds verder weg en daarmee ook ons eigen gezonde verstand. Naar officiële instanties en fabrikanten wil de consument niet luisteren, maar als iemand vertelt dat we de hele dag ontbijtkoeken moeten […] Lees meer >
Meet de impact van je campagne in 5 stappen
Donderdag 12 januari 2017 14:00

Fragmentatie van media en kanalen, verschuiving van offline budgetten naar online en brandtracking-onderzoeken die geen antwoord geven op deze ontwikkelingen. Dat er iets aan de hand is, leiden we af aan de vragen waarmee wij dagelijks overspoeld worden. Vragen als “wat is de daadwerkelijke impact van deze inzet op ons merk en op de uiteindelijke conversie?” Als je de toegevoegde waarde en effectiviteit van een campagne in kaart wilt brengen, is het noodzakelijk te kijken naar verschillende meetinstrumenten en datastromen. Dit stappenplan biedt je handvatten voor het meten van de impact. 


Lees meer over: Meet de impact van je campagne in 5 stappen.
UX-onderzoek: wat het is & hoe je het inzet
Dinsdag 24 januari 2017 08:00
Een gebruiksvriendelijke website is essentieel om bezoekers van je website te boeien en te binden. Want een website die intuïtief werkt en optimaal voorziet in de behoeften van je bezoekers, zal een positieve gebruikerservaring stimuleren. Maar hoe kom je erachter of de bezoeker je website gebruiksvriendelijk vindt? User Experience-onderzoek is hierop het antwoord. Usability versus […] Lees meer >
Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren
Maandag 23 januari 2017 07:00

Snapchat en Instagram zijn mede door de grote populariteit onder jongeren het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. Instagram is op de ranglijst van meest gebruikte social media in Nederland zelfs Twitter gepasseerd. Dat blijkt uit het 'Nationale Social Media Onderzoek 2017' van Newcom Research. Het gebruik van Twitter daalde echter niet, het gebruik bleef het afgelopen jaar gelijk. Het gebruik van Facebook groeide door een toename van het aantal ouderen, het aantal jongeren neemt af.


Lees meer over: Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren.
Wake-up call voor gemeenten: tijd om online te adverteren
Dinsdag 17 januari 2017 13:00
Anno 2016 geven gemeenten nog steeds bakken met geld uit aan gemeentepagina’s in het lokale huis-aan-huisblad. Om maar niet te spreken over de vele ambtelijke uren die gestoken worden in redactie, eindredactie en afstemming met de vormgever. Ondertussen verplaatst de inwoner zich voor hun dagelijkse (lokale) nieuwsvoorziening al enkele jaren van het huis-aan-huisblad naar social […] Lees meer >
Geef jong talent een belangrijke rol in digitale transformatie [5 manieren]
Donderdag 12 januari 2017 13:00
Begin van een nieuw jaar is altijd de tijd van het vooruitblikken. Twee onderwerpen zullen wat mij betreft (ook) in 2017 hoge ogen gooien op de agenda’s van veel organisaties: jong talent en digitale transformatie. Onderwerpen die ook alles met elkaar te maken hebben, maar dan moet je ze wel met elkaar verbinden. Graag deel ik met je […] Lees meer >
Inhoud syndiceren