Merkstrategie

Met een merkstrategie bepaal je hoe bepaalde kenmerken, gevoelens of voordelen geassocieerd worden met jouw merk. Het is hierbij belangrijk dat dit unieke waarden zijn, waarmee je jouw merk onderscheidt van de concurrent.

Merkidentiteit

Voordat je begint aan een merkconcept en een brand design moet je duidelijk voor ogen hebben welke kant je op wil gaan met je merk. Welk verhaal wil je precies gaan vertellen? Wat is je doel? Je sterke en zwakke kanten? Het is zaak om de identiteit die jij voor ogen hebt duidelijk uit te stralen naar de buitenwereld, zodat jouw doelgroep jouw merk gaat herkennen en weet waar dit merk voor staat. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw doelgroep precies de associaties met jouw merk krijgt die jij voor ogen hebt. Daarnaast moet je zorgen dat dit zo goed mogelijk strookt met de interne merkbeleving.

Concurrentieanalyse

Om jouw verhaal compleet en uniek te maken is het zaak om een concurrentieanalyse uit te voeren. Je wil immers niet met exact hetzelfde verhaal naar buiten treden als je directe concurrent! Dus wat maakt jouw merk uniek? Wat zijn de onderscheidende waarden? Probeer juist deze kant zoveel mogelijk te belichten, zodat jouw merk op zichzelf staat, en zich duidelijk weet te onderscheiden van anderen.

strategie
Nilsson en merkstrategie

Startsessie

Om de unieke waarden van een merk boven tafel te krijgen maken we gebruik van een gezamenlijke sessie. Samen beantwoorden we tijdens deze sessie vragen over de identiteit en het onderscheidend vermogen van jouw merk ten opzichte van concurrerende merken. Door middel van creatieve oefeningen en triggerende vragen geven we jou nieuwe inzichten en wie je bent als organisatie en waar je voor staat.

Neem contact op

Naamgeving

Naamgeving maakt vaak deel uit van de merkstrategie, na bijvoorbeeld een fusie of overname, of wanneer er een compleet nieuw merk in de markt wordt gezet. We koppelen in deze gevallen een nieuwe naam aan een merk. Een naam die past bij het doel, de identiteit en de filosofie van de organisatie.

Visuele merkidentiteit

Nadat het merkinnerlijk (visie, missie, merkwaarden, merkbelofte) van jouw merk vaststaat, maken we een vertaalslag naar het uiterlijk. Dat is de visuele merkidentiteit, waar een logo en een huisstijl deel van uitmaken, zie brand design.

Totaaltraject

Deze fase staat bij Nilsson vrijwel nooit op zichzelf. Veel elementen hangen met elkaar samen. Alles wat je op gebied van marketing en communicatie onderneemt heeft effect op elkaar, of het nu een campagne is, een website of het bouwen aan je merk. Samen met jou zorgen we dat alles optimaal op elkaar is afgestemd. Van strategie tot realisatie en vanuit een crossmediale gedachte.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag!

Neem contact op

Meer weten over een merkstrategie voor jouw bedrijf?

Let's meet