Als goed doel, ledenorganisatie of culturele instelling kan het soms knap lastig zijn om online te werven. Hoe zorg je voor een marketingstrategie die bijdraagt aan de bezoekersaantallen of donateurswerving. We helpen je graag op weg!

Non-profit organisaties

Dat marketing enkel commercieel wordt ingezet is een gedachtegang uit een ver verleden. Zo maken verschillende NGO’s, culturele instellingen en ledenorganisaties gebruik van een commerciële marketingstrategie om doelstellingen te realiseren. 

Non-profit organisaties streven vaak een doel na om de wereld te behouden, te verbeteren of juist een gedragsverandering te creëren. Noodhulp in rampgebieden, het verbieden van roken bij sportverenigingen of het behouden en presenteren van kunstgeschiedenis zijn hier enkele voorbeelden van. 

Dit doel is de toegevoegde waarde en het bestaansrecht van een organisatie. Concretiseer dit in je merkpositionering-en identiteit, zodat iedereen buiten de organisatie straks weet waar jouw organisatie voor staat! Maar hoe concretiseer je dit? 

Goed begin is het halve werk

Tijd om iedereen bekend te maken met de organisatie! Of nog niet? Om gericht campagne te voeren is het essentieel een stip op de horizon te zetten. Bedenk bij voorbaat wat de doelstellingen en kpi’s zijn van de marketinginspanningen. Hoeveel donaties wil je realiseren? Of hoeveel bezoekers moeten er aankomende zomer langskomen? Vanuit een concrete doelstelling wordt een marketingstrategie ontwikkeld waar een organisatie zich mee naar buiten profileert!

Houd altijd in gedachte dat jouw organisatie zich kenmerkt door het doel. De doelstelling is de voornaamste reden voor een doelgroep zich te binden aan de organisatie.

De doelstelling van een non-profit organisatie is de voornaamste reden voor een doelgroep zich te binden

Marketing inzet

Voordat er social media berichten, YouTube video’s en nieuwsbrieven de deur uit kunnen is het belangrijk gedegen doelgroeponderzoek te verrichten. Begin bij de basis, namelijk de huidige brondoelgroep, oftewel het huidige ledenbestand. Hoe kenmerkt deze doelgroep en breidt dit uit naar andere doelgroepen. 

Ga bij de marketing inzet uit van de volgende uitgangspunten:

  • wie ga ik bereiken? 
  • waar ga ik de doelgroep bereiken? YouTube, blogposts, Instagram of Google advertenties
  • hoe ga ik de doelgroepen bereiken? Maak gebruik van inspirerende video content om écht te laten zien wat de organisatie realiseert. 
  • hoe bind ik mijn doelgroep? strik een doelgroep door nieuwsbrief inschrijvingen te generen op een gerichte landingspagina

Optimaliseer en verbeter!

Vanuit de gewenste marketingmix is het de hoogste tijd om live te gaan!

  • Stel je Google Ads advertenties om personen te bereiken die al op zoek zijn na
  • Bereik de gewenste profielen via bijvoorbeeld Facebook, Instagram en TikTok
  • Test welke content en boodschap goed presteert op basis van interactie, betrokkenheid en kijktijd! 
  • Monitor of de gewenste resultaten worden bereikt op je landingspagina of ontdek de bottleneck en optimaliseer. 
     

Tips & tricks

  • Organisatie met ANBI status? Maak gebruik van Google Ad Grants!
  • Eerste successen gerealiseerd? Zet het algoritme voor je aan het werk! Pas de strategie in Google Ads of Social Advertising aan naar geautomatiseerde biedstrategieeën.
  • Maak gebruik van dashboarding, zoals Google Data Studio, zodat je snel inzichtelijk hebt hoe de campagnes lopen. 
Zorg dat successen goed meetbaar zijn en terug te herleiden zijn naar je wervingsflow!

Ervaring en praktijkcase

De afgelopen jaren hielpen we meerdere ledenorganisaties en non-profit organisaties met het beter inzetten en benutten van hun digitale kanalen. Wil jij met jouw organisatie ook de stap maken naar een volwassen digitale situatie? Start dan met het in kaart brengen van de mogelijkheden, kansen en uitdagingen van zowel bedrijfsvoering, fondsenwerving en marketing-communicatie. Het succesvol zetten van deze stap is namelijk een aangelegenheid van de hele organisatie. 

Vanuit onze ervaring met Tearfund, ANBO en Sea Shepherd kunnen wij jou voorzien van interessante inzichten. 

Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. 

Let'sTalk

Sparren over het werven van leden en donateurs?

Vul je gegevens in en we nemen graag contact met je op.

Gerelateerde cases

see all work
Afbeelding
anbo teaser
ANBO
ANBO: online leden werven en binden
Afbeelding
tearfund teaser
Tearfund
Corporate website met een missie
Afbeelding
Shark
Sea Shepherd
Een online donatiecampagne om haaienmoord te stoppen.