Ons werk

De focus op thuiszorg voor Iriz

_Klant: 
Iriz thuiszorg
_Opdracht: 
Rebranding
Overzicht

Iriz thuiszorg is een nieuw merk in ‘het thuiszorg-landschap’ in Zeeland. Voorheen heette de organisatie ABTZ Zeeland. De aanleiding om aan een traject van rebranding te beginnen was dat de (ongeschreven) missie, visie en kernwaarden die in het bedrijf al aanwezig waren, niet in het merk weerklonken. En wat er verteld werd was niet prikkelend en onderscheidend genoeg. De organisatie was op zoek naar een nieuwe, en vooral onderscheidende manier om zich te profileren.

De communicatiekunstenaars van Nilsson werd gevraagd om met een voorstel te komen voor een traject van merkontwikkeling. De verschillende fases die in een dergelijk traject naar voren komen zijn de ontwikkeling van het merkinnerlijk, het merkuiterlijk, de ontwikkeling van designdragers, en de introductie van het nieuwe merk. Ook heeft Nilsson het communicatiejaarplan geschreven voor de organisatie, dat als leidraad zal dienen voor de realisatie van de communicatiedoelstellingen van de thuiszorgverlener.

Merkontwikkeling

Het traject van merkontwikkeling is begonnen met een brainstorm met vertegenwoordigers uit verschillende lagen van de organisatie. Directieleden, zorgverleners, zorgcoördinatoren, en een lid van de cliëntenraad maakten onderdeel uit van de werkgroep. Op basis van de input is Nilsson gestart met het brainstormen over de nieuwe merknaam. De naam Iriz thuiszorg is hier het resultaat van.

Wat voorop stond bij de ontwikkeling van het merkinnerlijk, was dat de filosofie van het bedrijf overduidelijk naar voren zou komen. Dat begon met het formuleren van de missie, visie en kernwaarden. Vervolgens heeft Nilsson dit doorvertaald naar een nieuwe naam: Iriz thuiszorg. Nadat het merkinnerlijk helemaal gereed was kon er gestart worden aan het merkuiterlijk. De filosofie die in het vorige stadium van het traject bedacht is, klinkt van A tot Z door in het merkuiterlijk. In het logo zitten verschillende elementen die kenmerkend zijn voor thuiszorg zoals Iriz die verleent. Indirect komt er namelijk een hart in terug, mensen, en de glimlach die de juiste zorg iemand kan geven.

Google +

Projectteam

Alex Vlieland

Traffic Manager

Bas Everaarts

Web Developer

Edwin Staps

Creative Director

Jasper van der Hulst

Marketingstrateeg

Jozias Boone

Multimedia Vormgever
Media

Designdragers / website

De huisstijl is verwerkt in alle designdragers, waaronder een corporate stationary (briefpapier, visitekaartjes etc.), een folderlijn en gevelbelettering. Ook heeft Nilsson zorg gedragen voor de ontwikkeling van de webstrategie, het ontwerp en de realisatie van de website www.iriz.org. Op de website is er aandacht besteed aan de juiste informatiearchitectuur, zodat gebruikers van de site snel de informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Ook ligt binnen deze website de focus op conversie, met waar nodig een directe doorklik naar het zorgaanvraagformulier. Naar aanleiding van dit formulier vindt er vervolgens een persoonlijk gesprek plaats waar alle wensen van de aanvrager in kaart worden gebracht.


 

Introductie

De gehele huisstijl is geïntroduceerd met de eerste editie van Iriz magazine, onderdeel van de middelenmix van de thuiszorgorganisatie. Het is een magazine over thuiszorg en mensen, we vinden er verhalen van zorgverleners en ontvangers van zorg. Daarnaast komt er in elke editie een interessante column terug van Ondine van Vleuten en wordt een bekende Zeeuw geïnterviewd over zijn of haar visie op thuiszorg. Ook schrijft Lisette van ’t Westende, een van de directeuren, elke editie een artikel over de ontwikkelingen die gaande zijn in de thuiszorg. Kortom, een interessant en leuk magazine dat lekker wegleest. Nilsson verzorgde hiervoor het bladconcept/-formule, de redactie, vormgeving en productie.