Start level

ANBO is een ledenorganisatie die zich inzet voor de belangen van ouderen. Het betrekken en activeren van hun leden én het bestrijden van eenzaamheid is een doorlopend speerpunt. Door corona nam eenzaamheid onder ouderen toe. Hieruit is het idee voor ‘ANBO Trefpunt’ geboren: een online ontmoetingsplatform voor ANBO-leden.

Het primaire doel van ANBO Trefpunt is om de leden van ANBO met elkaar in contact te brengen, zowel digitaal als fysiek. Hierdoor kan een grote groep ouderen die tijdens corona hun contacten geminimaliseerd zagen worden, toch weer veilig de interactie aangaan met gelijkgestemden. ANBO bestrijd hiermee eenzaamheid en faciliteert interactie op verschillende manieren, we maakten zowel 1-op-1 contact als groepscontact mogelijk.

Het platform is (enkel) toegankelijk voor alle ANBO leden. Gebruik van het platform is voor huidige en nieuwe leden kosteloos, zo verhoogt ANBO de waarde van een lidmaatschap. Deze waarde wordt in de toekomst verder vergroot door het platform uit te breiden en continue te optimaliseren.

Ondanks dat ANBO Trefpunt primair voor- en door leden bedoeld is, heeft ANBO nu ook een digitale plek om haar eigen activiteiten te promoten onder haar leden. Middels het platform kunnen ouderen leuke en/of educatieve activiteiten ondernemen, elkaar ontmoeten en nieuwe vriendschappen ontwikkelen.

Vanzelfsprekend zijn voor zowel ANBO als haar leden veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid zeer belangrijk. Door ANBO-leden te betrekken tijdens het ontwikkelproces zijn deze aspecten degelijk getoetst. Er is dan ook veel aandacht geschonken aan een goede doorvoering van privacy maatregelen en gebruiksgemak. Dit was essentieel voor het succes van het platform.

Afbeelding
Beeld Laptop ANBO Trefpunt
Afbeelding
DIA Award nominee
Filmbestand
"We hebben met elkaar iets heel moois neergezet in waanzinnig korte tijd.” - Yvette Sens, ANBO.
Afbeelding
Beeld Mobiel ANBO Trefpunt
Filmbestand
Afbeelding
Beeld vrouw ANBO Trefpunt

Next level

ANBO Trefpunt is binnen een doorlooptijd van 4 maanden, op basis van een Agile proces en in nauwe samenwerking met ANBO gerealiseerd. In de beginfase van het project zijn meerdere user-sessies georganiseerd, waaruit als belangrijkste wensen het leggen van onderling contact en het organiseren van activiteiten kwamen. Na de sessies is een klikbaar prototype ontwikkeld welke is getest en waarmee een solide basis was neergezet voor de verdere ontwikkeling.

Binnen 8 weken na de softlaunch maakten al meer dan 1000 leden actief gebruik van het ANBO Trefpunt. Er worden dagelijks honderden berichten verstuurd en er zijn al zo’n 200 prikbordberichten geplaatst. Deze veelbelovende start en positieve reacties vanuit de leden versterkt de meerwaarde van ANBO als ledenorganisatie en biedt nieuwe kansen voor de werving van leden.

Het platform is ontwikkeld op basis van de combinatie Drupal en React. Dit betekent een robuuste, modulaire en veilige back-end die gecombineerd is met een flexibele efficiënte front-end. Hierdoor biedt ANBO haar leden een zeer soepele gebruikerservaring. Voor de authenticatie (inloggen) van leden is een maatwerk koppeling gerealiseerd met het CRM-pakket van ANBO.

ANBO ziet in dit platform veel mogelijkheden en kansen voor de toekomst. Een voorbeeld daarvan is de mogelijke werving en inzet van vrijwilligers. ANBO leunt op een grote groep vrijwilligers die zich op allerlei terreinen belangeloos inzetten voor haar leden. Door deze vrijwilligers een plek te geven op het platform wordt het voor een lid veel makkelijker om hulp te vragen bij eenzaamheid, veilig wonen en andere uitdagingen die komen kijken bij het ouder worden.

Nilsson en ANBO bouwen al jaren in aan de digitale transformatie van de ledenorganisatie. Naast de corporate website en mijn ANBO omgeving is dit het derde platform die middels een succesvolle samenwerking tot stand gekomen is.

Dit project is genomineerd voor een Dutch Interactive Award in de categorie ‘Communities’.