Blogs / whitepapers
Blog
Afbeelding
12 november 2024
Hoe schrijf je een goede briefing?
Als je gaat werken met een bureau wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk aan het werk gaan, een resultaat krijgen dat je hoopt en (vaak) het liefst ook snel aan de slag gaan. Om dat te bereiken, moet er een moment zijn dat we samen de wensen afstemmen. Dat doe je met een briefing. Maar wat maakt nu een goede briefing? Wij vertellen je graag hoe je ons het beste kunt helpen, zodat we samen tot het beste resultaat komen.
Blog
Afbeelding
06 september 2024
Interactieve sessies: meer dan een middel tot een doel
Eenzaam achter de computer worden soms de mooiste strategieën en plannen opgeschreven. In perfect proza en helemaal ‘rond’. Maar of het straks in de praktijk ook werkt? Dat is nog niet gezegd, want nu komt de uitdaging van iedereen ‘mee’ krijgen. Om verder te komen met (of als) team, werkt het daarom vaak beter om samen het pad te leggen naar de toekomst zonder dat alles daarvoor ‘opgelegd’ wordt (en dan mag je het daarna van ons best omschrijven in een pracht van een verhaal! Of denk ook eens aan een leuke infographic of animatie).
In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.
In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.
Blog
Afbeelding
22 augustus 2024
UX design - fingerspitzengefühl of harde wetenschap?
Met een toegankelijke, praktische en mooie website bereik je beter je doelen! Zo, we hebben het gezegd, lees verder als je meer wil weten over hoe je dan daar komt.
Blog
Afbeelding
06 augustus 2024
Sprintend naar een nieuwe website
Scrummen, zodra je het noemt, krijgen sommige mensen lichtjes in hun ogen en bij sommige mensen zie je lichte paniek opkomen. Wij vallen in de categorie ‘lichtjes in onze ogen’, maar we snappen dat het niet voor iedereen en niet voor ieder project is. Maar weet wel: tijdens een Scrumtraject vallen alle stukjes op hun plaats voor een prachtig eindresultaat.
Whitepaper
Afbeelding
11 juli 2024
Samenkomen
Jij wil verder komen met je merk, met je team en (binnen) je organisatie. Maar zolang je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Tijd dus om dit te doorbreken. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Een effectieve manier is om samen te komen en met elkaar (en van elkaar!) te leren. In deze whitepaper lees je meer over verschillende manieren om dat te doen, krijg je voorbeelden van werkvormen en nodigen we je uit om zelf aan de slag te gaan.
Blog
Afbeelding
04 juli 2024
De lokale gemeenschap als jouw doelgroep
Is het verzorgingsgebied van jouw organisatie beperkt tot een lokaal gebied? Of, focust een onderdeel of bedrijfslocatie vanuit jouw organisatie zich op een lokaal verzorgingsgebied? Dan is de kans groot dat de lokale gemeenschap telt als jouw doelgroep. Het in kaart brengen van deze doelgroep kun je op een traditionele wijze doen. Gewoon, zoals je gewend bent om een doelgroep scherp te krijgen. Máár, in het geval van de lokale gemeenschap, is de kans groot dat je nogal wat belangrijke onderdelen en sentimenten zult missen. Sterker nog, daardoor zou je in je marketinguitingen nog weleens flink de plank mis kunnen slaan… En dat is best zonde, toch?
Whitepaper
Afbeelding
26 juni 2024
Drupal website
Informeren of activeren. Van dienstverlening tot productverkoop, en van personeels- tot donateurswerving: een website is cruciaal om je merk te laten groeien. En wanneer je een website gaat bouwen, krijg je vroeg of laat de vraag: voor welk content management systeem kies je? Werk je met ons samen, dan is het antwoord op deze laatste vraag het open source CMS Drupal. Maar waarom eigenlijk? In deze whitepaper zetten we de voor(oor)delen voor je op een rij.
Blog
Afbeelding
30 mei 2024
Waarom je probleem nooit hét probleem is
Je kent het wel; je gaat naar een bureau voor een oplossing van je probleem. Je geeft duidelijk aan wat je verwachtingen zijn en wat er mag worden opgeleverd. Het bureau voert precies uit wat je vraagt, fijn! Maar is daarmee eigenlijk je probleem wel opgelost? Heb je je doel bereikt? Wat nu als je probleem een andere oorzaak heeft dan je dacht? Kun je echt je imago verbeteren met een nieuwe website en wordt je klantervaring beter door de uitvoering van SEO werkzaamheden?
Whitepaper
Afbeelding
29 mei 2024
Arbeidsmarketing
Je bent op zoek naar nieuw personeel, een uitdaging an sich. Zijn er in de huidige tijd nog wel manieren om voldoende en goed personeel te vinden? En is er überhaupt nog voldoende personeel binnen jullie sector? De vijvers lijken leeg, in vrijwel de meeste sectoren: zorg, techniek, onderwijs... jouw wervingsproces is belangrijker dan ooit!
In deze whitepaper geven we jou vijf stappen mee die essentieel zijn in een succesvol wervingsproces.
In deze whitepaper geven we jou vijf stappen mee die essentieel zijn in een succesvol wervingsproces.
Whitepaper
Afbeelding
14 mei 2024
Local marketing
Als jouw organisatie zich concentreert op een lokaal gebied, is de lokale gemeenschap hoogstwaarschijnlijk jouw doelgroep. Hoewel je de doelgroep op traditionele wijze kunt identificeren, loop je bij de lokale gemeenschap het risico belangrijke aspecten en sentimenten over het hoofd te zien. Het negeren hiervan kan resulteren in aanzienlijke fouten in je marketinginspanningen. En dat is best zonde, toch?
Blog
Afbeelding
08 mei 2024
5 linkbuilding tips zonder dure backlinks te kopen
Linkbuilding kan voor velen een mysterieus concept zijn. Er wordt vaak gedacht dat linkbuilding een grote kostenpost wordt of veel tijd in beslag neemt. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. In deze blog delen we vijf handige linkbuilding tips die je kunt gebruiken zonder je bankrekening te plunderen of fulltime bezig te zijn voor backlinks. Of je nu net begint met websites of al volop bezig bent met het optimaliseren van SEO voor jouw bedrijf, met deze linkbuilding tips kun je je online vindbaarheid vergroten.
Whitepaper
Afbeelding
20 April 2024
Digitoegankelijkheid (WCAG)
Toegankelijke websites: functioneel en prettig in gebruik voor iedereen in de samenleving. Naast dat inclusiviteit geen keuze meer is maar een maatschappelijke eis, is deze digi-toegankelijkheid ook bij wet geregeld. Kortom: je moet er wat mee! Maar wat? Net als bij veel (overheids)organisaties kan het verplicht voldoen aan de toegankelijkheidsregels (WCAG) een hele worsteling zijn. Wij zetten de voordelen, uitdagingen, tips en barrières voor je op een rij!
Blog
Afbeelding
18 April 2024
Webbeveiliging begint bij de basis
Klanten je laten vinden via een contactformulier, leads verzamelen door een e-mailadres te vragen voordat een whitepaper gedownload kan worden of cookies plaatsen om je website te laten functioneren. Stiekem verzamelen websites best veel (persoons-)gegevens van bezoekers. Het is daarom cruciaal om te weten of jouw online domein wel veilig is.
Blog
Afbeelding
11 maart 2024
4 redenen waarom je wél van tevoren je budget moet delen
Eerlijk zeggen; deel jij altijd je budget als je een aanvraag bij een bureau legt? Waarschijnlijk is je antwoord op deze vraag nee. Je wil niet al je kaarten gelijk laten zien. Snappen we, en wij zetten graag een extra stap om jou ervan te overtuigen dat wij de moeite waard zijn. Maar, weet ook dat wij ons werk beter kunnen doen als jij deelt wat je belangrijk vindt en wat dat je waard is. Want stiekem heb jij al wel in je hoofd wat je wil en wat je rode en groene vlaggen zijn 🚩
Blog
Afbeelding
05 maart 2024
‘Vergeten’ gemeentelijke websites: gevaarlijk én onnodig
Duizenden gemeentelijke websites zijn in slechte staat. Ze zijn verouderd, niemand schenkt er meer aandacht aan, het onderhoud is achterstallig en bovendien voldoen ze niet (meer) aan de verplichte beveiligingseisen. Vaak gaat het om ‘vergeten’ websites voor campagnes, samenwerkingsverbanden of evenementen. Het overzicht en het eigenaarschap is helemaal kwijt (‘welke websites hebben we ook alweer allemaal in beheer?’) en met de tijd worden al deze websites steeds kwetsbaarder… tijd om dit probleem op te lossen én in de toekomst te voorkomen!
Blog
Afbeelding
25 januari 2024
War of the brands
Stel je eens voor: je hebt in de loop der jaren een prachtig bedrijf opgebouwd. Dan bedenk je ineens een supervet nieuw product, waar je een ander logo voor laat maken en apart in de markt zet. Maar dan...zie je NOG een kans! Je gaat ook nog wat extra dienstverlening aanbieden in een ander BV'tje en daar moet eigenlijk ook een ander merkje van gemaakt worden, eigen website, soort van 'powered by' verhaal. 10 jaar later en 9 submerken verder bedenk je ineens dat de samenhang wat zoek is geraakt en wil je al die diensten en producten weer terug duidelijker onder 1 vlag. Want dan kun je binnen je markt en doelgroepen makkelijker aan cross-selling doen. Herkenbaar? Dan zou ik even verder lezen!
Blog
Afbeelding
23 januari 2024
Wereldverbetering: merk je het al?
Kermit de kikker zong bij The Muppets ooit het nummer 'It's not easy being green'. Hij bleek een visionair, want 'groen' zijn is nog steeds niet zo simpel. De maatschappelijke thema's vliegen ons om de oren. Klimaat, inclusie, diversiteit, milieu, duurzaamheid, energie, oorlog, natuur en ga zo maar door. Of je er nu hondsmoe van wordt, energie van krijgt, niks mee hebt, intens boos van wordt of juist zielsgelukkig, het leeft enorm en dat zal het nog wel even blijven doen.
Blog
Afbeelding
20 november 2023
Templates gebruiken voor snel design
Een blog van een designer over het gebruik van templates en Canva. Misschien onverwacht, misschien een beetje vloeken in de kerk, maar voor ons is dit een logische stap om onze klanten te helpen om snel en gemakkelijk iets moois te maken. Design is een vak, een vak dat wij verstaan. Daarom durven wij het aan om Canva te zien als tool, niet als concurrentie.
Blog
Afbeelding
20 oktober 2023
Black Friday: inhaken of afhaken?
Ein-de-lijk, 24 november komt er weer aan! Die toffe trui voor de helft van de prijs, de bbq die je al zolang wilde hebben in de aanbieding, misschien een impulsaankoop hier en daar. Black Friday is dé dag waarop je kunt shoppen zoals je heel het jaar nog niet gedaan hebt, want ‘het kost bijna niks’ en ‘hoe meer, hoe beter’. Maar zoals vaak het geval: wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat het meestal ook. Kopen, kopen, kopen en meer, meer, meer.. er zitten naast voordelen ook uitdagingen aan het Black Friday concept. Voor de consument, voor de winkelier, maar ook voor ons als marketingbureau.
Blog
Afbeelding
31 augustus 2023
Waarom komt er steeds een update voor je website?
Het voelt misschien een beetje tegenstrijdig, maar je website is niet klaar als hij klaar is (vertrouw ons, we leggen dit uit 🙂). Er zijn zoveel redenen om een website te (laten) bouwen en bij elk van die redenen horen eigen functionaliteiten, designkeuzes en veiligheidsvereisten. Om daar steeds aan te kunnen blijven voldoen, moet Drupal up to date blijven. Zo blijft je website voldoen aan de redenen waarom we hem ooit bouwden én voldoet hij aan de eisen van nu.
Blog
Afbeelding
30 augustus 2023
Vindbaar zijn als non-profitorganisatie: Google Ads Grants biedt uitkomst
Voor de meesten is het wel duidelijk: anno 2023 moet je goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dit kun je middels een SEO-aanpak organisch voor elkaar krijgen. Met andere woorden: je werkt hard om ervoor te zorgen dat je plek 1 bereikt van de resultaten. Maar het kan een intensief en langdurig proces zijn om dit te bereiken. En, daar komt nog bij dat organische zoekresultaten vaak vertoond worden onder de betaalde zoekresultaten (SEA). Dus, dan doe je zo hard je best om bovenaan te komen, maar krijgt de concurrent - die er veel minder intensief mee bezig is - alsnog een hogere plek, omdat deze betaalt voor advertenties. Heel platgeslagen is dat wat er dagelijks gebeurt en wij kunnen ons voorstellen dat dit, vooral voor veel non-profit organisaties, erg oneerlijk voelt…
Blog
Afbeelding
02 augustus 2023
Communiceren op het juiste niveau
Als je iets wil vertellen, uitleggen of delen, schrijf je een tekst en daarbij zorg je ervoor dat deze is geschreven op B1 niveau, toch? Want dat is begrijpelijk voor 80% van de inwoners van Nederland. De groeiende focus op het gebied van toegankelijk schrijven vind ik super. Maar of B1 teksten nu altijd de oplossing zijn om je boodschap duidelijk over te brengen? Dat denk ik niet.
Blog
Afbeelding
27 juli 2023
Hoe projectmanagement je leven verbetert
Projectmanagement, het is een onderwerp waar discussie over kan ontstaan. Want ‘Moet ik nu echt betalen voor iemand die alleen mailtjes doorstuurt?’. Over het antwoord kunnen we kort zijn: Ja, bij ons moet dat. Een projectmanager doet een stuk meer dan alleen mailtjes doorsturen. Intern zijn we er al helemaal over uit, zonder projectmanagement functioneert dit bedrijf niet goed. Maar we begrijpen dat je vanaf buiten alleen maar de geoliede machine soepel ziet draaien, dus we vertellen graag wat projectmanagement voor ons (en dus voor jou) betekent.
Blog
Afbeelding
17 juli 2023
Focus op Eye Tracking
Je maakt een website, richt je winkelschappen in of ontwikkelt een magazine. Het doel heb je duidelijk voor ogen: je gaat je doelgroep informeren, aanzetten tot conversie of stimuleren tot gedragsverandering. Aan enthousiasme geen gebrek, en ook de teksten, beelden en/of producten zijn zorgvuldig samengesteld. Maar dan. Je bent niet de enige. En je hebt toch écht de aandacht van je doelgroep nodig voordat je je verhaal kunt vertellen. Daar komt bij dat het verdelen van aandacht grotendeels automatisch en onbewust gebeurt; moeilijk te analyseren dus. Eye tracking biedt daarvoor een oplossing. Door het kijkgedrag van je doelgroep objectief in kaart te brengen kun je je uitingen (of inrichting) optimaliseren aan de hand van relevante data.
Blog
Afbeelding
13 juni 2023
Hoe blijf je relevant (met AI)?
Ik had een blog geschreven over AI en hoe het een plekje in ons leven heeft veroverd. Leuke blog, en ik sta achter m’n verhaal. Toen wachtte ik eventjes en zag ik ongeveer 55(0) keer dezelfde blog oppoppen. Of dat nu kwam omdat ik m’n zoekopdrachten veranderde of omdat deze al in de maak waren en ik gewoon te laat was met mijn verhaal, dat weet ik niet.
Blog
Afbeelding
02 mei 2023
Kernwaarden: hebben in de kern geen waarde
Kernwaarden zijn iets wat je MOET hebben. Althans, dat hoor je altijd in organisaties: ‘we moeten kernwaarden hebben, of herzien, of bepalen, of wat dan ook’. Het meest bijzondere is dat de wet het niet verplicht (goed nieuws he!?). Je MOET dus helemaal niks, sterker nog…de meerwaarde van kernwaarden wordt vaak ook overschat. Evenals het effect dat het heeft op je imago, je intern gedrag of de kwaliteit van je diensten.
Blog
Afbeelding
25 April 2023
Performance Max campagnes, het Luilekkerland in Google Ads?
Welkom in het Luilekkerland van Google Ads. Een wereld waar je in een handomdraai campagnes kan lanceren, via alle Google netwerken, volledig geautomatiseerd en gepersonaliseerd en niet onbelangrijk aansluitend bij de doelstellingen van jouw bedrijf! Klinkt als een prachtige wereld, maar is de fundering van deze wereld al bestendig tegen eventuele schokken?
Blog
Afbeelding
24 maart 2023
Is een 100% optimalisatiescore in Google Ads garantie voor succes?
Als adverteerder op Google Ads krijg je regelmatig aanbevelingen vanuit Google. Aanbevelingen hoe campagnes beter geoptimaliseerd kunnen worden en aanbevelingen die zorgen voor een betere optimalisatiescore van je account. Slim bedacht door Google, want het is mens eigen om een 100% score na te streven. De keuze tussen een 60% of een 100% score is natuurlijk snel gemaakt.
Blog
Afbeelding
15 maart 2023
Jouw verhaal vinden én vertellen
Storytelling, iedereen heeft het erover en iedereen doet het ook. Verhalen helpen je op een toegankelijke manier veel te vertellen en een emotionele band op te bouwen. Jouw merkverhaal is de samenvatting van alles wat je doet, waarom je het doet en wat jou zo bijzonder maakt. Door dit verhaal kiezen klanten om met jou te werken, en niet met iemand anders. Maar hoe vertel je jouw verhaal nu effectief en zo dat iedereen het wil horen?
Blog
Afbeelding
13 maart 2023
Kwaliteit van een foto behouden als ik deze wil versturen of aanleveren?
Naast dat het belangrijk is om kwalitatief goede beelden te (laten) maken, is het ook heel erg belangrijk dat de kwaliteit behouden blijft als je de beelden bijvoorbeeld gaat delen/versturen. Alleen kwalitatief goede beelden kunnen we gebruiken in de opmaak van drukwerk en/of websites. Later hierover een aantal tips. Ik ga jullie eerst wat uitleggen over de bestandsgrootte van een afbeelding, want dat is een belangrijk onderdeel van een kwalitatief goed beeld.
Blog
Afbeelding
26 januari 2023
Toegankelijk internet, voor iedereen!
Je winkel, restaurant of andere fysieke bedrijfslocatie is toegankelijk voor iedereen, dat spreekt voor zich. Leg je op je website ook de rode loper uit voor alle bezoekers?
Internet is een eerste levensbehoefte geworden. Je bestelt alles (inclusief je nieuwe paspoort) online en registreert het direct voor de garantie, je blijft gemakkelijk op de hoogte door te scrollen door duizenden posts, vindt de weg dankzij google maps en bestaat je bedrijf wel echt als het niet goed vindbaar is online? We zijn zo gewend geraakt aan internet, dat we niet altijd bedenken dat het voor sommige mensen misschien lastig te gebruiken is.
Internet is een eerste levensbehoefte geworden. Je bestelt alles (inclusief je nieuwe paspoort) online en registreert het direct voor de garantie, je blijft gemakkelijk op de hoogte door te scrollen door duizenden posts, vindt de weg dankzij google maps en bestaat je bedrijf wel echt als het niet goed vindbaar is online? We zijn zo gewend geraakt aan internet, dat we niet altijd bedenken dat het voor sommige mensen misschien lastig te gebruiken is.
Blog
Afbeelding
15 december 2022
Haal de fotograaf in jezelf naar boven
Een corporate uiting, een campagne, een social post… je hebt als bedrijf tegenwoordig vrijwel voor alle middelen en kanalen beeldmateriaal nodig. En dan het liefst volgens de huisstijlrichtlijnen, persoonlijk en passend bij de doelgroep. Om daar telkens een bureau of professionele fotograaf voor in te schakelen, dat is nogal wat! Gelukkig kunnen we je geruststellen: niet voor alles is een professionele shoot nodig. Wij zetten een aantal tips en tricks voor je op een rijtje om zelf kwalitatief goede en spannende beelden te kunnen schieten. Gewoon, met je smartphone!
Blog
Afbeelding
17 november 2022
Er is meer dan alleen online - offline zichtbaarheid vergroten
Jij hebt een website en hij is mooi. Met een perfect UX design leid jij je bezoekers van hun eerste vraag tot het perfecte antwoord. Dat doe je met sterke teksten, mooie afbeeldingen en pakkende filmpjes. Niks meer aan doen! … Toch?
Blog
Afbeelding
31 mei 2022
Branding en marketing, het zorgenkindje in de zorg
Zorgsector en welzijnsspectrum versus marketing en branding. Ik weet het, je rijmt het niet bij elkaar. Two different worlds, de snelle en commerciële marketing en digitale wereld en de sociale complexe zorg-en welzijnssector. En toch he…en toch…liggen er niet alleen kansen voor deze sector om slim met branding en marketing om te gaan, maar wordt het meer en meer een noodzaak. En als er noodzaak in het spel is, dan wil je graag houvast. Die geven we jou!
Blog
Afbeelding
14 April 2022
Join the club: succesvolle marketing voor ledenorganisaties, goede doelen en non-profit
Hoe ga je leden of donateurs werven, met welke digitale strategie en hoe draagt het merk bij aan loyaliteit van je leden of achterban? Het is voor ledenorganisaties, goede doelen en non-profitorganisaties lastig, geen gesneden koek. Goed nieuws, voor ons wel. We zetten alles op een rij. Het is wat leeswerk, maar ach….het is voor een goed doel ;)
Blog
Afbeelding
29 oktober 2021
De ontwerper als moraalridder: over stereotiepe- en inclusieve beeldvorming
We plakken etiketten als we verwijzen naar groepen en hun ‘normale’ rol in de maatschappij.
Blog
Afbeelding
23 september 2021
Vijf achterhaalde conventies in UX design
Wanneer ik met klanten in gesprek ben worden er zo nu en dan dingen gezegd waarvan ik denk: “Maar is dat ook zo?” Ik heb het hier over aannames die worden gemaakt met betrekking tot websites.
Blog
Afbeelding
27 augustus 2021
Ik ga op (klant)reis en ik neem mee...
...uhhh...Mijn tandenborstel? Neen, we gaan niet echt op reis. Je klant maakt een metaforische reis op weg naar het omarmen van je bedrijf of product. Het is een cliché, uitgekauwd, afgezaagd….Maar iets wordt niet voor niks een uitgekauwd cliché. Het is omdat er een kern van waarheid in zit. En ja, ook ik ga een schepje bovenop de ruim 1 miljard (!) Google hits op ‘customer journey’ doen.
Blog
Afbeelding
26 augustus 2021
Onbewuste beïnvloeding? Ik trap er niet in
Er bestaan verschillende routes als het gaat om het verwerken van informatie. Enerzijds heb je de centrale route, waarbij we beslissingen nemen op basis van argumenten en ratio...
Blog
Afbeelding
22 juni 2021
Modellenwerk
Hoe praktisch je ook bent ingesteld, hoe -hands-on of down-to-earth je ook bent, en hoe goed je onderneming ook draait...
Blog
Afbeelding
15 maart 2021
Employer branding: de wassen neuzen show
Moeite om geschikt personeel te vinden? Werkgeversmerk, werkgeversbelofte, employer branding en -positionering...
Blog
Afbeelding
06 mei 2020
Het zijn de dingen die je niet zegt
Heldere, transparante communicatie is belangrijk. Juist in deze tijd. Maar dat kan natuurlijk helemaal niet. De manier waarop je iets vertelt, beïnvloedt de interpretatie van de ontvanger. Tussen de regels door zeg je zoveel meer dan er zo op het eerste moment staat.
Deze klanten hebben we al naar een next level gebrand