Rob
Door Rob Lambert
Strateeg
Leestijd 10 minuten

Hoe praktisch je ook bent ingesteld, hoe -hands-on of down-to-earth je ook bent, en hoe goed je onderneming ook draait… Het is altijd goed om met enige regelmaat vanuit een helicopterview naar je organisatie te kijken en je strategische basis kritisch te bekijken, te toetsen of te herzien.

En daar, zijn in ieder geval genoeg modellen voor! En stiekem he, had St. Elmo Lewis het eind 19de eeuw nog niet zo gek bedacht (https://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model). Tenminste, als het om marketing ging. Want voor de fase van het zoeken naar onderscheidend vermogen of het scherpstellen van je bedrijfsfilosofie, daar deden pas 100 jaar later slimme heren als Sinek, en Treacy en Wiersema een flinke duit in het zakje. En wij... gaan geen 100 jaar wachten om je een inkijkje te geven in hoe wij tegen strategische (marketing)modellen en theorieën aankijken, dus voila: 

First things first
Strategisch beginnen, dat is ook ons uitgangspunt. We doen als Nilsson graag waarover we na hebben gedacht, maar we denken ook na over wat we gaan doen. Dan is het onontbeerlijk om dat volgens een bepaalde structuur te doen. Zowel als bureau als weldenkende organisatie kom je niet meer weg met het 'chaos-improvisatie-model', de wereld in geholpen door autodidactische strategen. Kortom, structuur. Maar wie wat leest over een model zal moeten erkennen dat overal wel iets van waarheid in zit. Bovendien wordt door schrijvers vaak gepleit voor eigen parochie, wat het nog lastiger maakt een juiste keuze te maken. Een soms vrij onoverzichtelijk landschap dus aan schema's, theorieën, modellen etc. Je ziet overal wel wat in, en het is leuk en geestverruimend om ze te vullen...maar dan? Hoe vertaal je dat nou naar de praktijk, naar uitvoering.

Zowel als bureau als weldenkende organisatie kom je niet meer weg met het 'chaos-improvisatie-model
Afbeelding
Modellenwerk

In essentie zijn veel modellen toch een kwestie van oude wijn in nieuwe zakken. Want SEE-THINK-DO-CARE laat zich bijna 1 op 1 vergelijken met het aloude aida model. Al is de CARE-fase wellicht een van de belangrijkste om aan loyaliteit te bouwen. Ook waardecanvassen lijken in basis sterk op elkaar. Vanuit pure marketing kun je starten met een BCG-matrix, een MABA-analyse of de Value Chain van Porter. Maar wij zijn nu eenmaal geen puur marketingbureau, we focussen ons dus op modellen die ons in het werk voor klanten verder helpen. 

Hier zien we wel wat in
Wij als Nilsson duiken vooral diep in de organisatie filosofie om van daaruit de positionering scherp te stellen en die als basis te nemen voor hoe je als merk de markt bestormt. In de praktijk laten we ons leiden door de principes uit een viertal modellen. Ieder met z'n eigen kracht, ieder bedoeld om meer te richting te geven. Ik zet voor de goede orde enkele op een rij:

In essentie zijn veel modellen toch een kwestie van oude wijn in nieuwe zakken.
Afbeelding
disney

Disney-aanpak
Tijd om te dromen? Disney had het! Maar ook tijd om die dromen om te zetten in haalbare doelen. Deze methode is bedoeld voor creatieve processen en toekomstvisie op je organisatie. We doorlopen (symbolisch of fysiek) 3 kamers: de droomkamer, de kamer van de criticaster en de kamer van de realist. Vanuit ideeën werk je naar focus, en zo kom je vanuit een brede benadering tot concrete, haalbare en toch deels idealistische doelen.

Golden Circle van Simon Sinek
Simon Sinek kan inspireren. Ooit volgde ik een jaar lang zijn 'notes to inspire'. Zijn Golden Circle is in de bureauwereld nog net geen werelderfgoed geworden, maar goed op weg. Het model is simpel, je kijkt naar WAT je doet als bedrijf, naar HOE je dat doet, en bovenal naar WAAROM je dat doet. Dat dwingt je tot de essentie. En die essentie heeft vaak veel onderscheidend vermogen en een dieper verhaal in zich, wat je op een unieke manier kan uitlichten in je marktbenadering.

Waardestrategie van Treacy en Wiersema
Deze benadering zorgt met name voor focus in je marketing. Volgens het model zijn er drie onderscheidende factoren: product leadership (beste product- zoals Apple), operational excellence (vet goed geregeld- zoals Bol.com) en customer intimacy (lief zijn voor klanten- zoals Coolblue). Op 2 van de drie moet je de boel in basis op orde hebben, en op de 3de moet je excelleren, onderscheiden, uniek zijn. Heb je vanuit je bedrijfsvoering of visie die focus te pakken? Wijk er dan niet vanaf! En ga die focus ook meenemen in je boodschap, campagnes en andere uitingen.

SEE THINK DO CARE (STDC)
Tot slot het marketingmodel van onze vrienden van Google. Het is eigenlijk een salesfunnel. Het zegt dat de consument of je klant altijd 4 fases doorloopt. Hij/zij gaat een eerste kennismaking hebben met jouw merk of product (SEE), gaat op een later moment oriënteren op aankoop of samenwerking, en vergelijkt daarbij alternatieven (THINK), vervolgens gaat hij/zij over tot actie (DO) en is het aan jou als bedrijf om de band met je klant en de binding met je merk warm te houden (CARE). Door in al deze fases je touchpoints goed in te richten kom je de markt het best tegemoet. Het is de vertaalslag naar je customer journey.

Nou, nou...het is nogal wat. Vanwaar de samenhang? De combinatie van deze modellen dwingt je op een natuurlijk wijze om te dromen (Disney), naar de essentie van je bedrijf te gaan (Sinek), een richting in de markt te kiezen (Treacy) en vervolgens concreet alle middelen richting je doelgroep op te zetten (STDC). En dat, maakt dat je aardig beslagen ten ijs komt.

Tot slot
Wellicht denk je: Nilsson strooit met modellen zoals dat verder online gebeurt. Klopt deels, maar ik geef je deze learnings mee:

  • Structuur heb je sowieso nodig in je strategie, anders wordt het los zand
  • Staar niet blind op 1 model maar kies er desnoods 3 om te zorgen dat je strategische basis volledig is.
  • Bovenstaande modellen zijn robuust, hebben hun waarde bewezen en je zult veel tips, trucs en samenwerkingspartners kunnen vinden die je hiermee op weg helpen.
  • Het hoeft niet altijd langdradig of uitgebreid, het is richtinggevend.
  • Pak de essentials eruit en ga werken met wat prettig voelt.

Vanuit deze learnings hebben we al veel klanten kunnen helpen op strategisch vlak, en de doorvertaling kunnen maken naar hele concrete toepassingen:

Zo zie je maar, we deinzen ook niet terug voor modellenwerk. Wil je er verder over filosoferen, of op basis van bovenstaande richtingen je strategie verder vorm geven? Geef een gil, dan helpen we je meteen met het praktisch doorvertalen van abstracte strategieen naar concrete marktgerichte producten en boodschappen.

 

)

Keep reading

Afbeelding
Blog Teaser_Stereotype beeldvorming
29 oktober 2021
De ontwerper als moraalridder over stereotiepe- en inclusieve beeldvorming
We plakken etiketten als we verwijzen naar groepen en hun ‘normale’ rol in de maatschappij.
Afbeelding
Blog Teaser_UX design
23 september 2021
Vijf achterhaalde conventies in UX design
Wanneer ik met klanten in gesprek ben worden er zo nu en dan dingen gezegd waarvan ik denk: “Maar is dat ook zo?” Ik heb het hier over aannames die worden gemaakt met betrekking tot websites.
Deze klanten hebben we al naar een next level geholpen