Start level
Gemeente Terneuzen is de grootste gemeente van Zeeland. Dat brengt een regiobrede verantwoordelijkheid, maar ook ambitie met zich mee. Die ambities zijn weliswaar al verwerkt in onder andere de organisatievisie, de communicatievisie en de vernieuwing van de arbeidsmarktcommunicatie. Maar… De uitstraling paste daar totaal niet meer bij, niet meer van deze tijd, te weinig verhaal en onvoldoende mogelijkheden in toepassing. Gemeente Terneuzen ging op zoek naar een strategische partner om de vertaalslag naar (re)branding te maken. Wij gingen samen met ze aan de slag! Op zoek naar een concept dat geënt is op het DNA van de gemeente en een visuele identiteit die het imago versterkt en de trots van medewerkers en inwoners vergroot.
We zijn op zoek gegaan naar de kracht van de gemeente Terneuzen. Daarin viel op dat Terneuzen een ultieme verbinder in de regio is, juist door de vele contrasten in het gebied. Denk aan: water en land, Zeeuws en Vlaams, dorps en stads, natuur en industrie, rust en dynamiek…De gemeente van contrasten werd het uitgangspunt in merkconcept en visuele identiteit. Het gevoel en de boodschap? Terneuzen als jouw thuishaven.
Een jury van brandingexperts over heel de wereld heeft de nieuwe merkidentiteit van gemeente Terneuzen beloond met een internationale Best Brand Award.
Next level
Het is geen eenvoudige keuze om als gemeentelijke overheid zo’n grote stap te zetten op gebied van marketing en communicatie, daar straalt ambitie uit. Maar het zorgde ook voor een traject waarin we alle keuzes gefundeerd hebben afgewogen. Zo is eerst een restyling onderzocht, om vervolgens toch te adviseren voor een nieuw logo en huisstijl te gaan: een die een verhaal vertelt. De introductie kan maar 1 keer goed, en dus hebben we een full package aan merkdragers ontwikkeld, van werken-bij-website tot beachflags en alles daartussenin. Als klap op de vuurpijl hebben we ook nog een frisse blik op de citymarketing geworpen. We zijn uitgekomen op een advies en visuele uitwerking die op zichzelf kan staan, maar wel een overduidelijke link heeft met de gemeente. Want een gemeente op de kaart zetten, en uitstralen wie je bent en waar je kracht ligt: dat doe je met alle inwoners, bedrijven en initiatieven samen.