‘Vergeten’ gemeentelijke websites: gevaarlijk én onnodig


Duizenden gemeentelijke websites zijn in slechte staat. Ze zijn verouderd, niemand schenkt er meer aandacht aan, het onderhoud is achterstallig en bovendien voldoen ze niet (meer) aan de verplichte beveiligingseisen.
Vaak gaat het om ‘vergeten’ websites voor campagnes, samenwerkingsverbanden of evenementen. Het overzicht en het eigenaarschap is helemaal kwijt (‘welke websites hebben we ook alweer allemaal in beheer?’) en met de tijd worden al deze websites steeds kwetsbaarder… tijd om dit probleem op te lossen én in de toekomst te voorkomen!
Veiligheidsrisico’s
Volgens de nieuwste cijfers voldoet maar 28% van de 10.000 gemeentelijke websites aan de verplichte beveiligingsstandaarden voor overheden*. Dit betekent dat deze websites bijvoorbeeld geen beveiligde mailserver garanderen, en ook geen beveiligde HTTPS verbinding gebruiken. Nietszeggende termen voor iemand die hier niet in thuis is, maar zeer aantrekkelijk voor hackers. Tref je iemand die hier misbruik van wil maken, dan is het risico dat via de vergeten website ook andere websites gevaar lopen.
3 stappen om je digitale ecosysteem te optimaliseren
Hoeveel websites houdt jouw gemeente op dit moment in de lucht? Schrik niet: dat zijn er al snel tientallen en in sommige gevallen zelfs honderden. En net zoals een gemeentewinkel zijn deze websites idealiter allemaal relevant, digi-toegankelijk en veilig. Doorloop onderstaande stappen om dit te realiseren door je digitale ecosysteem te ordenen en te optimaliseren waar nodig, of neem een bureau in de arm om je hierbij te helpen.
Stap 1: Inventariseren
Welke websites zijn er, welke zijn nog relevant, en welke dragen al lang niet meer bij aan de doelstellingen die ooit bepaald zijn? Wat zijn kosten, bezoekersaantallen, samenhang? Voldoet de website nog aan de veiligheidseisen en WCAG-richtlijnen?
Stap 2: Updaten of uit de lucht halen
Maak keuzes op basis van bovenstaande inventarisatie. Verdient de website een update? Of vormt de website enkel een onnodig risico en kun je deze dus beter uit de lucht halen?
Stap 3: Voorkomen
Minstens net zo belangrijk: dit in de toekomst zien te voorkomen. Dit begint met eigenaarschap. Wie is er verantwoordelijk, wie houdt de status in de gaten? De IT’er? De communicatiemedewerker? Of een extern bureau?
In de toekomst voorkomen: zo doen wij dat
Wij snappen dat eigenaarschap in de loop van de tijd kan veranderen. Denk aan de afloop van een project, een collega die vertrekt of andere prio’s. Onze werkwijze tackelt een groot gedeelte van dit probleem. Want wanneer wij een website ontwikkelen, garanderen we dat deze voldoet aan de veiligheidseisen en WCAG-richtlijnen. Na ontwikkeling en livegang voeren we periodieke updates uit om aan deze eisen te blijven voldoen. Hierbij krijg je als gemeente een zogenaamde ‘opt-out’ om mee te gaan: wil je niet mee in de update, dan halen we de website uit de lucht. Zo zorgen we er samen voor dat jouw website niet meer vergeten wordt.
Meer weten, of benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Laat het ons weten!
*zie artikel ´duizenden websites gemeenten in slechte staat´ van binnenlandsbestuur.nl
Keep reading

