Leestijd 6 minuten

Je winkel, restaurant of andere fysieke bedrijfslocatie is toegankelijk voor iedereen, dat spreekt voor zich. Leg je op je website ook de rode loper uit voor alle bezoekers?
Internet is een eerste levensbehoefte geworden. Je bestelt alles (inclusief je nieuwe paspoort) online en registreert het direct voor de garantie, je blijft gemakkelijk op de hoogte door te scrollen door duizenden posts, vindt de weg dankzij google maps en bestaat je bedrijf wel echt als het niet goed vindbaar is online? We zijn zo gewend geraakt aan internet, dat we niet altijd bedenken dat het voor sommige mensen misschien lastig te gebruiken is.

Niet iedereen kan namelijk als vanzelfsprekend je website gebruiken. Daarom zijn de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) richtlijnen opgesteld. Deze helpen om ervoor te kunnen zorgen dat je website voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen met een beperking.

 

Inzicht

Het is niet altijd makkelijk om zelf te bedenken wat voor impact een beperking op je leven kan hebben. Je kan je misschien wel een beetje voorstellen hoe lastig het is om met het openbaar vervoer te reizen als je in een rolstoel zit, maar wat het betekent voor je leven als je last hebt van een visuele beperking, zoals bijvoorbeeld staar, is lastiger. Toch zijn visuele beperkingen de realiteit voor 2% van de Nederlandse bevolking.

Wat dan weer wel makkelijk voor te stellen is hoe situationele beperkingen het gebruik van je website kunnen veranderen. Op een zomerse dag in de felle zon je scherm lezen is lastig en als je weer je oordopjes bent vergeten zet je in de stiltecoupé je geluid niet aan. Dan gebruik je een website soms toch anders dan hij is bedoeld.

WCAG richtlijnen helpen je rekening houden met beperkingen van je bezoekers.
Afbeelding
Blog WCAG_Hero_campagne rode loper toegankelijkheid

Waarom WCAG?

Maar wat houdt WCAG nu eigenlijk in? Kort gezegd helpt het iedereen met een beperking om toegang te krijgen tot websites. Denk eens aan al de klanten die je misloopt als je dit niet doet. Landelijk loop je zo’n miljoen mogelijke klanten mis, Europees gezien zijn dit al tientallen miljoenen potentiële klanten!

Het klinkt dus vrij logisch om de WCAG richtlijnen mee te nemen, en straks is het zelfs verplicht. Dit betekent wel dat in alle processen, dus van de strategie, tot design en content anders moet worden gedacht. De website moet namelijk goed bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust zijn. Wat dat precies betekent lees je hier.

Door te werken vanuit WCAG richtlijnen kijk je met een andere blik naar webdesign en user experience. We gaan verder dan pagina’s die er ‘gewoon mooi’ uitzien. De kleuren moeten voldoende contrasteren en het lettertype moet voldoende groot zijn voor de leesbaarheid.

Ook biedt het extra uitdaging om ervoor te zorgen dat de ‘achterkant’ van de website op orde is. De pagina’s moeten namelijk gemakkelijk bedienbaar zijn, je kunt er goed en snel doorheen navigeren. Natuurlijk met de muis, maar ook met een toetsenbord of zelfs met spraakbediening! Dit voer je ook door in de code achter de website, zo blijven de pagina’s ook goed ‘leesbaar’ voor hulpapparatuur.

Dit klinkt misschien alsof het ons beperkt en we alleen nog maar saaie, voorspelbare pagina’s neer kunnen zetten. Maar niets is minder waar! Juist door de uitdaging die we vinden in het neerzetten van een creatieve site die wel toegankelijk blijft, komen er super resultaten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de website van Volgjezorg en Koppeltaal. Alles behalve saai en voorspelbaar, toch?

 

Inhoud

Dan heb je de perfecte website staan, je voldoet aan alle richtlijnen. Tijd om te vullen met content! 

Naast alle technische aspecten die we op orde brengen, is het ook belangrijk dat je content toegankelijk is. Zorg voor ondertiteling bij al je video’s, werk aan duidelijke alt-teksten bij afbeeldingen, schrijf sterke metateksten en het zou uitermate doeltreffend, succesvol en buitengewoon eminent zijn wanneer je de keuze maakt om op het spectrum van taalniveau en zinsopbouw te excelleren in ontegenzeggelijk bevattelijk schrijven. ← niet zo dus ;-) Wij kunnen handvatten geven om toegankelijk te schrijven of je hierin volledig ondersteunen.

 

Mag je zelf kiezen of je aan WCAG richtlijnen voldoet?

Het internet is een openbare plek geworden. Net als een treinstation, gemeentehuis of een theater, moet het toegankelijk zijn voor iedereen. Daar vind je bijvoorbeeld verplichte invalidentoiletten, aangepaste tegels voor blinden of speciale verlichting. Op het internet houd je je aan de WCAG richtlijnen om toegankelijk te zijn voor iedereen. 

Voor sommige organisaties, zoals overheden en andere publieke instellingen is het nu al verplicht om de toegankelijkheid middels WCAG te waarborgen. In 2025 wordt dit uitgebreid naar meer organisaties. 

Wij zien het zo: Als je een restaurant hebt, wil je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen bij jou een fijne avond kunnen hebben, toch? Dat voer je dus ook door op je website! Wel zo gastvrij, toch?

Waarschijnlijk zie je het doorvoeren van WCAG richtlijnen ook nog eens terug in je conversie

Wil je meer weten over WCAG richtlijnen of is jouw website toe aan een quick scan om te zien hoe je ervoor staat? Neem dan contact met ons op!

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
Blog UCG
22 mei 2025
Waarom UGC (User-Generated Content) onmisbaar is voor ieder merk
“We moeten echt iets doen met user-generated content!” Klinkt die uitspraak je bekend in de oren? Dan ben je niet de enige. De term UGC gaat al een tijd rond, maar wat houdt het nou precies in? Eén ding is zeker: we kunnen er niet meer omheen. Want of je nu actief bent in e-commerce, recreatie of retail: UGC is geen nice-to-have meer, maar een must. In deze blog leggen we uit wat UGC is en waarom het onmisbaar is voor jouw merk.
Blog
Afbeelding
Blog_Authenticiteit_Teaser
08 mei 2025
De kracht van authenticiteit: Hoe je merk opvalt in een verzadigde markt
In een wereld vol artificial intelligence, greenwashing en fake news, verlangen consumenten meer dan ooit naar echtheid. Authenticiteit is niet alleen een mooi woord, maar tegenwoordig ook een factor voor succes. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de shoppers alleen koopt bij bedrijven die authentiek zijn. Maar wat betekent authenticiteit precies en hoe kun je dit als merk bereiken? In deze blog lees je er meer over en delen we vijf tactieken om je merk authentiek te maken.