Eline Poortvliet
Door Eline Poortvliet
Strateeg
Leestijd 8 minuten

Storytelling, iedereen heeft het erover en iedereen doet het ook. Verhalen helpen je op een toegankelijke manier veel te vertellen en een emotionele band op te bouwen. Jouw merkverhaal is de samenvatting van alles wat je doet, waarom je het doet en wat jou zo bijzonder maakt. Door dit verhaal kiezen klanten om met jou te werken, en niet met iemand anders. Maar hoe vertel je jouw verhaal nu effectief en zo dat iedereen het wil horen?

Al onze relaties en culturen zijn opgebouwd rond verhalen. Deze verhalen begonnen mondeling, werden later gedeeld in kunst, schrijven en drukwerk en nu ook digitaal. Nu we zoveel manieren tot onze beschikking hebben om verhalen te delen, wordt het tijd om jouw verhaal daar consequent uit te dragen. Nu denk je misschien, wat ik doe is helemaal niet zo interessant of bijzonder, maar iedereen heeft wel een verhaal, als je goed kijkt. 

Denk bijvoorbeeld eens aan Tony Chocolonely. Zij verkopen geen chocolade, maar een slaafvrij productieproces en een betere wereld. Dit verhaal vertellen ze op alle mogelijke manieren. Op hun website, in hun marketing, met hun samenwerkingen, op hun social media. Maar vooral vertellen ze het met het ‘ongelijke’ design van hun chocoladerepen. Zo brengen ze een product op een markt met veel concurrentie en stijgen ze daar bovenuit door hun verhaal. 

 

Waarom verhalen
Verhalen kunnen inspireren en motiveren. Het is een manier om informatie toegankelijk aan te bieden, onze hersenen zijn immers ‘gebouwd’ op het onthouden van verhalen. Wanneer je feiten leest, werken alleen de taalgedeelten van je hersenen. Maar in een verhaal lichten de gedeelten op die je normaal zou gebruiken wanneer je iets ervaart. De woorden slaafvrij, chocolade, probleem, kinderarbeid, oneerlijke verdeling doen zo misschien niet zoveel met je. Totdat je een chocoladereep met een onhandige verdeling in je hand hebt, dan valt ineens alles op z’n plek. Dat is hoe een verhaal het verschil maakt, boven een opsomming van feiten. Je kunt de ontvanger helpen tot inzichten te komen en connectie te maken met hun dromen en verlangens.

We weten al heel lang dat verhalen dit doen, en het wordt in onderzoek na onderzoek bewezen. In 1969 bewezen Bower en Clark al dat het gemakkelijker is om informatie te onthouden als je er een verhaal van maakt. Onze hersenen zijn gemaakt om verhalen te beluisteren en op te slaan waar het over gaat. Als je dan ook nog iemand op het emotionele vlak weet te raken (en dat hoeven geen tranen te zijn ;-)), is dit effect nog groter. Er komt op een dag al zoveel op iedereen af. Door jouw verhaal op zo’n manier te vertellen dat mensen het onthouden, laat je zien hoe relevant je bent. In een wereld vol prikkels, kan jouw verhaal dat stukje menselijk contact zijn waar mensen (ook digitaal) juist naar op zoek zijn. Zo leg je ook de perfecte basis voor jouw content marketing.

 

Manieren om verhalen te vertellen
Verhalen zijn overal. Maar wat maakt nu een verhaal? Heel simpel gesteld gaan de meeste verhalen over een hoofdpersoon, een incident/conflict en een oplossing.

Met je verhaal als basis, bouw je een consequent beeld voor verschillende media. Soms heeft het medium een meerwaarde, zoals bij een chocoladereep 🙂. Meestal kan je hetzelfde verhaal heel goed vertalen naar verschillende media. Een sterke basis biedt mogelijkheden voor interactie, zet de toon voor je SEO en is aantrekkelijk op verschillende media.

Het is dus zaak dat jij op zoek gaat naar de beste manieren om jouw verhaal te vertalen. Is het op papier, of maak jij een beeld dat meer zegt dan 1000 woorden? Soms past een video perfect en er zijn ook situaties dat je design van je product zo moet worden gemaakt dat het je verhaal vertelt (weet je nog, Tony Chocolonely).

 

Jouw verhaal

Hier wordt het belangrijk voor jou. Je wist eigenlijk al dat verhalen belangrijk waren, maar nu hebben we dat weer helemaal bewezen met data, feiten en een voorbeeld over chocolade. Maar wat kan jij hier precies mee? Dit is hoe je op zoek gaat naar jouw corporate story, campagneboodschap, bedrijfsgeschiedenis of misschien wel jouw persoonlijke verhaal.

Wat je doet lijkt voor jou misschien normaal, maar praat er eens met iemand anders over. Iemand buiten je vakgebied of iemand met een andere expertise binnen hetzelfde vakgebied. Jouw aanpak, bedrijf, product of kennis is anders dan die van anderen. Met jouw verhaal als basis kun je gemakkelijk aan je klanten uitleggen waarom jij bestaat en waarom het een feestje is om met jou te werken of om jouw producten te kopen. 

En denk je nu, ik werk alleen B2B, dus ik heb helemaal geen verhalen nodig? Dan zal ik een geheimpje verklappen, jouw B2B klanten zijn ook net mensen. En net als alle andere mensen, dol op een goed, logisch, aansprekend verhaal.

Dus tijd om jouw verhaal op te schrijven! We kunnen beginnen met het beantwoorden van wat vragen:

  • Wat is jouw product en/of dienst?
  • Waarom werken je klanten met jou?
  • Waarom kopen ze jouw producten? 
  • Wat maakt jou anders?
  • Hoe is jouw bedrijf ontstaan?
  • Wat is je missie, visie en/of doel?
  • Wie is je doelgroep?

 

De antwoorden op deze vragen zijn niet direct een verhaal. Ergens in je antwoorden op deze vragen vind je vast zaken die opvallen. Factoren die jou eruit laten springen. Zorgt jouw werkwijze voor een beter product, proces of brengt jouw geschiedenis een berg aan ervaring die je klant nergens anders kan krijgen? Jij bent echt en dat is je verhaal straks ook. Een tof, compleet verzonnen verhaal is misschien leuk voor even, maar mensen ruiken het als je iets vertelt dat niet waar is, dus daar kom je op de lange termijn niet mee weg. Zeker niet intern, want vergeet niet dat je verhaal ook intern kan inspireren.

Sta je al in de startblokken? Top! Voordat je begint, willen we je nog één tip meegeven. Verlies je doelgroep niet uit het oog! Je moet je verhaal natuurlijk wel zo vertellen dat je doelgroep het wil horen. Begin dus vanuit hun perspectief. ‘What’s in it for them?’ Zo vertel je je verhaal zodat de klanten die het moeten horen, het ook willen horen (en er wat aan hebben).  

Vind je het toch nog moeilijk om je verhaal te vinden of heb je wel een sterk verhaal maar het lukt je niet om het te vertalen naar middelen die er perfect bij passen? Het is ook lastig om een stapje terug te zetten en te bedenken wat jou bijzonder maakt en dat vervolgens op een interessante manier te delen. Zeker als je overal leest dat het wel authentiek, emotioneel, en geloofwaardig moet zijn. Jouw bedrijf werkt ook juist zo goed omdat je goed bent in je vak, en als dat niet schrijven is.. Dan loop je nu misschien wel tegen een muur aan.

Het mooie is, is dat jij niet de enige bent die jouw verhaal kan opschrijven. Vind een collega, familielid, goede vriend, of een goed bureau :-) om een keertje mee te praten. Iemand anders kan soms net die vragen stellen of dat perspectief geven waar jij niet aan gedacht had en jouw verhaal uitwerken op manieren waar je zelf niet van had kunnen dromen.

 

Meer weten over storytelling of gelijk aan de slag om jouw verhaal op papier, beeld video of een ander medium te krijgen? We vertellen ons verhaal graag bij een kopje koffie (en als je het lief vraagt krijg je ook een stukje chocolade)!

Ook jij hebt een verhaal te vertellen, samen zorgen we dat het goed klinkt.
)

Keep reading

Afbeelding
Mensen die tellen en rekenen voor budget
11 maart 2024
4 redenen waarom je wél van tevoren je budget moet delen
Eerlijk zeggen; deel jij altijd je budget als je een aanvraag bij een bureau legt? Waarschijnlijk is je antwoord op deze vraag nee. Je wil niet al je kaarten gelijk laten zien. Snappen we, en wij zetten graag een extra stap om jou ervan te overtuigen dat wij de moeite waard zijn. Maar, weet ook dat wij ons werk beter kunnen doen als jij deelt wat je belangrijk vindt en wat dat je waard is. Want stiekem heb jij al wel in je hoofd wat je wil en wat je rode en groene vlaggen zijn 🚩
Afbeelding
05 maart 2024
‘Vergeten’ gemeentelijke websites: gevaarlijk én onnodig
Duizenden gemeentelijke websites zijn in slechte staat. Ze zijn verouderd, niemand schenkt er meer aandacht aan, het onderhoud is achterstallig en bovendien voldoen ze niet (meer) aan de verplichte beveiligingseisen. Vaak gaat het om ‘vergeten’ websites voor campagnes, samenwerkingsverbanden of evenementen. Het overzicht en het eigenaarschap is helemaal kwijt (‘welke websites hebben we ook alweer allemaal in beheer?’) en met de tijd worden al deze websites steeds kwetsbaarder… tijd om dit probleem op te lossen én in de toekomst te voorkomen!