Vindbaar zijn als non-profitorganisatie: Google Ads Grants biedt uitkomst
Voor de meesten is het wel duidelijk: anno 2023 moet je goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dit kun je middels een SEO-aanpak organisch voor elkaar krijgen. Met andere woorden: je werkt hard om ervoor te zorgen dat je plek 1 bereikt van de resultaten. Maar het kan een intensief en langdurig proces zijn om dit te bereiken. En, daar komt nog bij dat organische zoekresultaten vaak vertoond worden onder de betaalde zoekresultaten (SEA). Dus, dan doe je zo hard je best om bovenaan te komen, maar krijgt de concurrent - die er veel minder intensief mee bezig is - alsnog een hogere plek, omdat deze betaalt voor advertenties. Heel platgeslagen is dat wat er dagelijks gebeurt en wij kunnen ons voorstellen dat dit, vooral voor veel non-profit organisaties, erg oneerlijk voelt…
Met Google Ads Grants tóch een mooi SEA advertentiebudget
Stel je voor, als non-profitorganisatie doe je onwijs hard je best om zoveel mogelijk nieuwe leden of donateurs te werven. Bij voorkeur zonder advertentiebudget, dus wil je organisch zo goed mogelijk gevonden worden. Je steekt er onwijs veel vrijwillige uren in, waarna een betaalde advertentie je alsnog overstijgt. Ja, dat is goed balen. Gelukkig heeft Google iets bedacht waardoor ook non-profitorganisaties een eerlijke kans krijgen voor die bovenste, betaalde resultaten. Namelijk Google Ads Grants. Ad Grants stelt elke maand voor $10.000 aan natura-advertenties ter beschikking voor tekstadvertenties van deze organisaties.
De spelregels van Google Ads Grants
Superfijn dat Google dit beschikbaar stelt. En, laten we eerlijk zijn, $10.000 per maand aan advertentiebudget: dat is niet niks. Je kunt je dus voorstellen dat Google hier wel een aantal spelregels aan verbonden heeft. Namelijk:
- Gebruik geen zoekwoorden van één woord;
- Gebruik niet té algemene zoekwoorden;
- Zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 1 of 2 zijn niet toegestaan;
- Behaal iedere maand een CTR (klikfrequentie) van minimaal 5%;
- Zorg voor een geldige implementatie van ‘Conversies bijhouden’;
- Gebruik minimaal twee advertenties per advertentiegroep;
- Gebruik minimaal twee advertentiegroepen per campagne;
- Gebruik minimaal twee advertentie-extensies voor sitelinks;
- Neem jaarlijks deel aan programma-enquêtes.
Voldoe je niet aan deze eisen, dan kan Google Ads Grants je campagnes stil zetten of - sterker nog - jouw organisatie uitsluiten van deelname aan het Google Ads Grants programma. Kortom, het is essentieel om je aan de spelregels te houden.
De juiste kennis en expertise binnen een non-profitorganisatie?
Als non-profitorganisatie wil je natuurlijk graag gebruikmaken van die $10.000 per maand aan advertentiebudget in Google. Maar, wie moet ervoor zorgen dat er continu aan de spelregels voldaan wordt? We kunnen ons voorstellen dat er niet heel veel vrijwilligers zijn die termen als ‘kwaliteitsscore van zoekwoorden’, ‘implementatie van conversies bijhouden’ of ‘advertentie extensies’ kennen en (willen) weten hoe hiermee om te gaan. Kortom, een beetje professionele hulp van een vakexpert kun je dan wel gebruiken.
Hoe kies je een geschikte vakexpert voor het beheer van de Grants campagnes?
Op zoek naar die professionele vakexpert dus… Maar, hoe vind je die? En, hoe kies je die? Is dit een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de inzet van Google Ads Grants, of juist ook ervaring heeft met de 'commerciële variant’ in de vorm van Google Ads Search? Voor beide gevallen is natuurlijk wat te zeggen. De Grants specialist zal wellicht meer ervaring hebben met non-profitorganisaties en bijvoorbeeld het werven van donateurs of nieuwe leden. Terwijl de zogenaamde Search specialist, maar al te goed weet hoe je het slimste kan omgaan met advertentiebudget. Laatstgenoemde weet namelijk als geen ander hoe je iedere cent aan advertentiebudget effectief kan inzetten. Voor commerciële organisaties geldt namelijk dat het liefst iedere euro aan advertentiebudget er uiteindelijk meer moet opleveren. Met die motivatie hoef je je dan ook geen zorgen te maken over het voldoen aan de spelregels van Grants: daar zal een professionele Ads Search specialist zeker aan voldoen!
Expert non-profit versus expert commercieel, Ads Grants versus Ads Search?
Hoewel de klik met een bureau onwijs belangrijk is voor de verdere samenwerking, is het in dit geval dus ook goed om te kijken naar een partij die weet hoe jouw non-profit doelstellingen bereikt kunnen worden, maar ook weet hoe je het advertentiebudget heel effectief kan inzetten. Zoek dus naar een vakexpert die zowel het ‘commerciële spelletje’ van Google Ads Search begrijpt, maar anderzijds ook de juiste tone-of-voice voor de non-profit doelgroep weet neer te zetten met oog op Google Grants. Kortom, let in de zoektocht naar de geschikte vakexpert voor Google Grants campagnes dus op de volgende eigenschappen:
- Het bureau heeft ervaring met non-profitorganisaties en kent de belangen, werkwijzen en kan als geen ander de doelgroepen bereiken en aanspreken.
- Het bureau heeft naast ervaring met Google Ads Grants ook ervaring met Google Ads Search en commerciële campagnes, zodat je zeker weet dat het advertentiebudget zo effectief mogelijk ingezet zal worden. Daarmee zorg je er indirect voor dat de vereisten zullen worden gewaarborgd.
- Ga voor een bureau waarmee je prettig contact hebt. De spelregels van Grants vereisen namelijk maandelijkse acties, waardoor een prettige lange termijn samenwerking noodzakelijk is.
De ideale combinatie…
Zoek dus naar de ideale combinatie van commerciële en niet-commerciële ervaringen in een bureau. Over een ideale combinatie gesproken: wist je dat Nilsson zowel meerdere non-profitorganisaties als commerciële partijen ondersteunt op (online) marketing vlak? Voor zowel Google Ads Search als Google Ads Grants weten wij als geen ander hoe we succesvolle campagnes inrichten en managen. Wil je weten of wij dat bureau zijn, waarmee je een klik hebt? Laten we eens kennismaken!
Keep reading
In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.