Leestijd 3 minuten

Ik had een blog geschreven over AI en hoe het een plekje in ons leven heeft veroverd. Leuke blog, en ik sta achter m’n verhaal. Toen wachtte ik eventjes en zag ik ongeveer 55(0) keer dezelfde blog oppoppen. Of dat nu kwam omdat ik m’n zoekopdrachten veranderde of omdat deze al in de maak waren en ik gewoon te laat was met mijn verhaal, dat weet ik niet.

Opnieuw beginnen dus, jammer. Een 13 in een dozijn blog past toch niet bij ons. Wel heb ik er iets positiefs uit gehaald. Ook voor jou, als lezer. Allereerst een les: Je content is alleen maar goed en relevant als je het op het juiste moment deelt. Verder ben ik collega’s gaan bevragen. We hebben namelijk allemaal onze eigen expertise en daarmee ook onze eigen visie op kunstmatige intelligentie en hoe we dit wel of niet relevant vinden voor onze dagelijkse werkzaamheden.

Ongemakkelijk

Het blijft een gek gesprek, hoe gebruik jij kunstmatige intelligentie in je werk? Je voelt gelijk het ongemak. Er komt een grapje tussendoor, omdat je écht niet al je werk over laat nemen door een computer. Als je daar dan voorbij bent, komt het echte verhaal. Het zal je niet verbazen, maar op dit moment werkt kunstmatige intelligentie voor ons vooral als inspiratiebron en tool. Niet een gemakkelijke vervanger voor onze taken. 

Want ons werk is niet standaard en elke klant is anders. Geen twee projecten zijn dus hetzelfde bij ons. Dat is waar AI nog achterblijft. Echte creativiteit is namelijk niet het reproduceren van andere dingen. “Creativiteit is het vermogen om nieuwe en originele ideeën, concepten, ontwerpen of producten te bedenken die waardevol of nuttig zijn.” En dat goed uitleggen kan een AI (in dit geval ChatGPT) dan weer wel.

Waar gebruiken we het dan voor?

Net als in veel organisaties, hebben we hier allemaal onze eigen expertise. Daarom kreeg ik veel verschillende antwoorden op m’n vraag. Ik kan echt iedereen aanraden om eens navraag hiernaar te doen bij je collega’s. Ik zit vol nieuwe inspiratie om AI in te zetten bij een volgend project. Wil je ook geïnspireerd worden? Lees dan verder. 

Voor teksten is op het moment ChatGPT een hele sterke AI:

  • Heb je precies in je hoofd wat je wil zeggen, maar krijg je het op dit moment even niet op papier? Gooi dan alle woorden die je in je hoofd hebt in ChatGPT en vertel dat er een tekst van gemaakt moet worden. Er rolt dan vast niet iets uit wat je direct kan toepassen, maar wel een andere organisatie van je gedachten. Dat kan goed helpen.
  • Is het je wel gelukt om je tekst helemaal uit te werken, maar is het onderdeel van een groter document? Dan kan ChatGPT je helpen om alle teksten consistent met elkaar te krijgen, qua stijl, etc.
  • Wil je juist kijken in welke schrijfstijl je verhaal het beste uitkomt? Dan kan je vragen of ChatGPT je verhaal wat meer formeel, informeel of misschien wel zakelijker of activerender kan maken. Je spelling wordt dan ook gelijk gecheckt, handig!
  • En een heleboel input organiseren naar een logische planning, stappenplan of ander overzicht kan ChatGPT natuurlijk ook heel erg goed.

Maar ook voor design is het een hele fijne aanvulling. Alle afbeeldingen die gemaakt worden door AI zijn rechtenvrij en kunnen we dus gemakkelijk toepassen in voorbeelden. Vaak zijn de afbeeldingen nog niet goed genoeg om echt in definitief design te gebruiken, maar zo helpt AI ons bij design:

  • Uitleg vragen over verschillende (nieuwe) programma’s. Om een nieuw programma uit te vogelen, kan je 1000 tutorials kijken.. Of je vult je vraag/opdracht in bij ChatGPT en je krijgt een handig stappenplan om precies te kunnen maken wat je nodig hebt.
  • Bij het maken van een UX design vulden we de pagina’s eerst met Lorem ipsum teksten. Dankzij ChatGPT kunnen we nu heel snel semi-concrete teksten laten genereren. Zo heeft de klant een veel beter beeld van hoe de pagina’s er gevuld uitzien en wat content doet. Daarna gaan we natuurlijk aan de echte teksten werken 🙂
  • Als er iets heel specifieks gemaakt moet worden, zoals een cijfer van strandballen, is dat normaal heel veel werk. Nu kun je na het schrijven van een goede prompt snel aan de slag met de rest van het design.
  • In plaats van googlen ter inspiratie voor de ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit, kan Midjourney (of een andere visuele AI) ook inspiratie bieden.

Maar je hoeft AI echt niet alleen in te zetten tijdens je werk, buiten je werk kan je er ook veel plezier van hebben! Zo hebben we een collega die de beste mopjes leert van ChatGPT (maar ze niet wil delen). Een andere heeft weer inspiratie opgedaan voor de nieuwe naam van z’n band en Midjourney ingezet om toffe graphics te ontwikkelen.

Relevante content

En, om even terug te komen bij het begin, haal hier ook een les uit: je content kan nog zo interessant, leuk geschreven en tof zijn (al zeg ik het zelf), maar als je er niet op het juiste moment en voor de juiste doelgroep mee komt is het gewoon niet relevant. En daar kan AI je (nog) geen advies voor geven. Het is dus belangrijk dat je kritisch blijft. Kritisch op je content, kritisch op jezelf en een kritische blik naar je concullega’s. Alleen zo breng je dat stukje kwaliteitscontent dat het verschil maakt voor en bij jouw doelgroepen. AI kan je daar vaak wel toe inspireren, kan je daarna lekker zelf de inhoud gaan ontwikkelen.

Samen een keertje onderzoeken hoe jij relevant kunt blijven voor je doelgroepen (en hoe je daar misschien ook AI voor kan gebruiken 🙂)? Neem eens contact met ons op! Vinden we leuk.

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
Blog Social search_Teaser
10 maart 2025
Social search: sociale media als jouw zoekmachine
Sociale media houden ons dagelijks bezig. We checken het nieuws, kijken wat vrienden doen of bekijken een leuk kattenfilmpje. Alleen Facebook en Instagram houden ons al gemiddeld 114 minuten per dag bezig. Sinds kort gebruiken we sociale media niet alleen voor entertainment, maar ook als zoekmachine. Dit fenomeen heet social search. Gen Z kiest zelfs eerder voor TikTok dan voor Google als ze ergens naar op zoek zijn. Ook onder de rest van de bevolking groeit het gebruik van sociale media als zoekmachine. Maar waarom is dit belangrijk? En wat kan jij hiermee?
Blog
Afbeelding
12 november 2024
Hoe schrijf je een goede briefing?
Als je gaat werken met een bureau wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk aan het werk gaan, een resultaat krijgen dat je hoopt en (vaak) het liefst ook snel aan de slag gaan. Om dat te bereiken, moet er een moment zijn dat we samen de wensen afstemmen. Dat doe je met een briefing. Maar wat maakt nu een goede briefing? Wij vertellen je graag hoe je ons het beste kunt helpen, zodat we samen tot het beste resultaat komen.