Eline Poortvliet
Door Eline Poortvliet
Strateeg
Leestijd 8 minuten

Jij hebt een website en hij is mooi. Met een perfect UX design leid jij je bezoekers van hun eerste vraag tot het perfecte antwoord. Dat doe je met sterke teksten, mooie afbeeldingen en pakkende filmpjes. Niks meer aan doen! … Toch?

Think again, ook al heb je een next level website. Daarmee alleen ben je er nog niet. Je moet er ook nog voor zorgen dat de juiste klanten je website ook gaan vinden. Hiervoor kan je heel goed online marketing inzetten, maar er is veel meer wat je kunt doen!

Offline zichtbaarheid

Want, ook al vergeten we dat soms wel even, er is ook een wereld buiten het internet. Een wereld waar jouw klant woont, werkt, ontspant, sport, danst, winkelt, kortom: leeft. In een tijd waarin de offline retraites als paddenstoelen uit de grond schieten is het dus helemaal geen gek idee om eens te focussen op je aanwezigheid in de ‘echte wereld’.

Het is dus helemaal geen gek idee om eens te focussen op je aanwezigheid in de ‘echte wereld’.

Wat je klanten van jou zien in de ‘echte wereld’ is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je doet. Maak je een product of lever je een dienst? Als je een top product hebt, kunnen mensen het aan de buren uitlenen. Lever je een top dienst, dan hebben mensen het erover.

Maar hoe vaak praat je tijdens een verjaardag of op het schoolplein nu echt spontaan over je grasmaaier, IT leverancier, je logistiek partner of je nieuwe fiets? Ik niet zo vaak, behalve als iets of iemand me eraan herinnert. Zorg voor impactvolle momenten, zo maak je het makkelijker om over jouw merk te beginnen. 

Juist fysiek kan je een grote impact maken. Je maakt gebruik van locaties en houdt daarbij rekening met de leesbaarheid en vluchtigheid van het moment. Want nog meer dan online hebben mensen andere dingen te doen (zoals op het verkeer letten, koken of lekker naar buiten staren in de trein). Van sommige plekken weet je ook precies wie daar komen. Zo hebben wij voor Adrz een creatieve wervingscampagne opgezet om hun SEH afdeling uit te breiden. We zorgden voor een creatief beursconcept tijdens een SEH congres. Weer eens wat anders, én een stuk effectiever dan enkel een goed geschreven vacaturetekst. Om publiciteit te genereren rondom een concert van Twenty One Pilots trokken we ook de wijde wereld in. We ontwikkelden interactieve posters die op verschillende plekken uitnodigden om met de bandleden te faceswappen. Je kon alleen meedoen als je een poster had gevonden, maar moest dan wel het internet op.

Zo bouw je net als online, ook offline een logisch pad naar je online aanwezigheid. Als een soort Klein Duimpje laat je overal broodkruimeltjes achter die de klant naar jouw website leiden.

Wat voor broodkruimeltjes dan? - Broodkruimeltjes per doelgroep

Iedereen heeft een andere smaak. De een lust graag witbrood, de ander alleen donkerbruin met pitjes en weer iemand anders wil alleen glutenvrije vegan kruimeltjes. Je begint dus met het leren kennen van je doelgroepen. Wie koopt jouw product, waarom koopt zij jouw product (jouw dienst) en waar heeft ze ervan gehoord?

 

Doelgroep vaststellen

Als je alleen online zaken doet weet je vaak andere dingen over je doelgroep dan wanneer je je klanten ook daadwerkelijk ontmoet. Door middel van analytics leer je online relatief gemakkelijk veel over je bezoekers. Offline moet je daar vaak voor opletten, maak een praatje met je klanten en leer wat belangrijk voor ze is.

 

Persona’s

Op basis van je kennis over je klanten, verdeel je ze in een aantal groepen. Daarvan schrijf je persona’s. Je maakt dan (meestal drie tot vijf) uitgebreide beschrijvingen van je (fictieve) ideale klant.

Door voor meerdere persona’s onder andere in te vullen waar ze vandaan komen, wat ze willen vermijden en wat hun behoefte is, kan je erachter komen hoe, waar en waarmee je ze het beste kunt bereiken. 

 

Van offline naar online

Alle acties die je nu gaat doen zijn gericht op het krijgen van bezoeken op je website. Je weet nu welk type brood jouw doelgroep het liefst heeft, dus daarop richt je je offline activiteiten nu. Je zorgt ervoor dat je zichtbaar bent in hun leven. Je plaatst de lekkerste broodkruimeltjes, of heb je al wel eens gedacht aan reverse graffiti? Is jouw perfecte klant veel met de auto onderweg? Dan zorg je ervoor dat je signing opvallend is en zichtbaar is vanaf de weg, je plaatst mooie billboards op hun route én je regelt een pakkende radioreclame op hun favoriete zender. Leest jouw doelgroep graag de krant? Zorg dat er een mooi artikel over jou in de krant komt. Is jouw doelgroep dol op een feestje? Organiseer er dan een! …. Je snapt wel waar ik naartoe ga nu :-)

Leg je broodkruimels in een duidelijk pad naar je website toe. Dus zorg dat je in het krantenartikel mensen uitnodigt voor meer informatie op je website. Organiseer een winactie waarvoor mensen naar je website moeten gaan. Verras je (nieuwe) klanten met iets onverwachts. Zo krijg je ze niet alleen naar je website, maar ze praten zeker ook over jou tijdens hun volgende kringverjaardag.

Meten is weten

Meet jij graag wat het resultaat is van je werk? Dan vind je het misschien lastig om te investeren in offline middelen, het is nu eenmaal minder direct meetbaar als een online campagne. Maar, als je toch bezig bent, maak je zonder veel moeite een landingspagina waar je je klanten naar verwijst. Zo heb je toch wat harde cijfers die het resultaat van je offline werk laten zien. Hopelijk heb je ook gewoon een verhoogd aantal bezoekers op je website na je actie, dat is ook meetbaar. Meestal is de combinatie van online en offline het meest effectief. Iets valt op in het straatbeeld, en de herinnering hieraan online verhoogt de kans op conversie.

Bij alles wat je doet is het belangrijk dat je een eenduidig beeld van je merk neerzet. De kleuren zijn steeds hetzelfde, je beelden hebben dezelfde sfeer en je gebruikt dezelfde tone-of-voice. Kortom: je branding is herkenbaar en opvallend. Zo gebruik je ook je offline acties als stap in je customer journey. Wij gaan graag met jou mee op klantreis! Leg je je tandenborstel alvast klaar? 

Lang verhaal kort: online is geweldig maar vergeet niet dat er ook zo veel is wat je kunt doen buiten je website, social media en online marketing. Zin om een kopje koffie te doen en te werken aan jouw next level broodkruimeltjes strategie? Je weet ons (zowel online als offline) te vinden :-)
 

)

Keep reading

Afbeelding
Mensen die tellen en rekenen voor budget
11 maart 2024
4 redenen waarom je wél van tevoren je budget moet delen
Eerlijk zeggen; deel jij altijd je budget als je een aanvraag bij een bureau legt? Waarschijnlijk is je antwoord op deze vraag nee. Je wil niet al je kaarten gelijk laten zien. Snappen we, en wij zetten graag een extra stap om jou ervan te overtuigen dat wij de moeite waard zijn. Maar, weet ook dat wij ons werk beter kunnen doen als jij deelt wat je belangrijk vindt en wat dat je waard is. Want stiekem heb jij al wel in je hoofd wat je wil en wat je rode en groene vlaggen zijn 🚩
Afbeelding
05 maart 2024
‘Vergeten’ gemeentelijke websites: gevaarlijk én onnodig
Duizenden gemeentelijke websites zijn in slechte staat. Ze zijn verouderd, niemand schenkt er meer aandacht aan, het onderhoud is achterstallig en bovendien voldoen ze niet (meer) aan de verplichte beveiligingseisen. Vaak gaat het om ‘vergeten’ websites voor campagnes, samenwerkingsverbanden of evenementen. Het overzicht en het eigenaarschap is helemaal kwijt (‘welke websites hebben we ook alweer allemaal in beheer?’) en met de tijd worden al deze websites steeds kwetsbaarder… tijd om dit probleem op te lossen én in de toekomst te voorkomen!