Davey
Door Davey van den Hummel
Online marketeer
Leestijd 4 minuten

Is het verzorgingsgebied van jouw organisatie beperkt tot een lokaal gebied? Of, focust een onderdeel of bedrijfslocatie vanuit jouw organisatie zich op een lokaal verzorgingsgebied? Dan is de kans groot dat de lokale gemeenschap telt als jouw doelgroep. Het in kaart brengen van deze doelgroep kun je op een traditionele wijze doen. Gewoon, zoals je gewend bent om een doelgroep scherp te krijgen. Máár, in het geval van de lokale gemeenschap, is de kans groot dat je nogal wat belangrijke onderdelen en sentimenten zult missen. Sterker nog, daardoor zou je in je marketinguitingen nog weleens flink de plank mis kunnen slaan… En dat is best zonde, toch?

De lokale markt verkennen

Wil jij echt de lokale gemeenschap leren begrijpen? Dan is het zaak dat je eerst de lokale markt in beeld brengt. En ja, natuurlijk heb je al eerder een marktonderzoek uitgevoerd. Ongetwijfeld kwamen daarin branche gerelateerde zaken naar voren. Of, je hebt een beeld weten te vormen van al je concurrenten. Maar, geldt dat op lokaal niveau nog steeds allemaal? 

 Voer maar eens DESTEP analyse uit om jouw lokale omgeving in kaart te brengen. Beperk je echt alleen tot jouw lokale verzorgingsgebied. Je zult er snel achterkomen dat er veel verschillen zijn met de uitwerkingen die je wellicht al eerder hebt gedaan in een breder marktonderzoek. Om even tot de verbeelding te komen: onderstaand wat voorbeeldjes.

  • Demografisch: die ene gloednieuwe nieuwbouwwijk waardoor lokaal gezien het aantal jonge gezinnen flink toeneemt.
  • Economisch: de invloed op de koopkracht door een slecht zomerseizoen in een toeristische regio.
  • Sociaal-cultureel: het belang van het verenigingsleven of religie kan zelfs per dorp binnen dezelfde gemeente gigantisch verschillen.
  • Technologisch: de introductie van een digitaal bezorgings platform voor horeca ondernemers als lokaal initiatief (en als tegenhanger van landelijke - dure - initiatieven). 
  • Ecologisch: het stopzetten van de gaswinning in de regio.
  • Politiek-juridisch: het presenteren van nieuwe bestemmingsplannen door de gemeente.

Natuurlijk is het naast bovenstaande ook belangrijk in kaart te brengen wie de concurrenten zijn. Maar focus je hierbij weer op het lokale verzorgingsgebied. Het kan zo zijn dat er nog geen bakker gevestigd is in het dorp waar jij je als bakker wilt vestigen. Maar, waar halen de inwoners hun ‘halfje tijger wit’ dan wel? Misschien wel bij de bakker een dorpje verderop? En, zo ja, via welke kanalen benadert deze bakker jouw doelgroep eigenlijk? Door op dergelijke vragen antwoorden te ontdekken krijg je een goed beeld van de positie van jouw onderneming in de lokale markt.

 

Kenmerken van jouw lokale doelgroep

Binnen dit blogartikel hebben we het al een aantal keren gehad over jouw lokale doelgroep. Sterker nog, de titel is hier zelfs een verwijzing naar.  Tot dusver hebben we het vooral gehad over de lokale markt, dus de hoogste tijd om te ontdekken hoe je jouw lokale gemeenschap als doelgroep in beeld krijgt.

Gek genoeg kun je ook de lokale doelgroep in kaart brengen op de manier die je doorgaans op een bredere manier toepast. Het enige verschil is - en je voelt het al aankomen - dat je je echt alleen focust op de doelgroep die binnen het lokale verzorgingsgebied valt. Denk hierbij aan zaken als: leeftijd, geslacht, taal, inkomensgroep(en), interesse en problemen. Een goed voorbeeld bij het onderdeel ‘taal’ hierin is natuurlijk dialect. Dialect kan extreem regiogebonden zijn en daarin zit direct ook het risico. Want, heb je je hierin niet verdiept, maar wil je hier wel op inhaken met de benadering van jouw lokale doelgroep? Dan kun je nog weleens een pijnlijke misser begaan. Dialect is vaak een stukje ‘regionale trots’. Verwissel je dit per ongeluk met een ander dialect, dan bereik je het averechtse effect bij jouw lokale doelgroep. Hoe sterk de dialecten ook op elkaar lijken… Wees dus gewaarschuwd ;-)

Het helpt om een samenvatting te maken van alle kenmerken van je doelgroep. Nog beter is het om dit direct uit te werken in buyer persona’s. Neem hierin direct de veelgebruikte kanalen mee en je kunt al aan de slag met online lokale campagnes. 

 

Wat tips op een rijtje

Er zijn tal van acties die je kunt uitvoeren om de lokale gemeenschap als jouw doelgroep in kaart te brengen. Een aantal van die acties delen we graag met je als tips. Gewoon gratis tips. Ja. 

  • Zorg dat je jouw doelgroep ook online weet te vinden. Zo is de opkomst van lokale communities binnen social media platformen al een tijdje gaande. En zeg nu eerlijk: jij bent zelf toch ook lid van zo’n community?
  • Kan de doelgroep jouw organisatie vinden? Local SEO is een geweldig middel om in te zetten. Wist je bijvoorbeeld dat lokale organische zoekopdrachten samen 69% van het totale digitale verkeer vormen?
  • Tsja, lukt het niet direct om organisch vindbaar te zijn? Dan is de stap naar paid search zo gemaakt. Local SEA is dan de uitkomst. Alleen al op Google zijn 46% van de zoekopdrachten gefocust op lokale informatie. En daarbij willen het liefst nog eens 4 van de 5 consumenten advertenties zien die zijn gebaseerd op hun locatie. Mooi meegenomen dus. 
  • Als je zelf de lokale gemeenschap steunt, is de kans groter dat de lokale gemeenschap jouw organisatie steunt. Tel daarbij op dat verenigingen de verbindende onderdelen van een lokale gemeenschap zijn. Dan kun je dus al snel denken aan samenwerkingen of sponsoring. Zo pak je ook nog even mooi het principe van wederkerigheid mee. 
  • Wil je meer weten over local marketing? Dan hebben we wat moois voor je, namelijk: een gratis whitepaper! Bekijk hem hier!
  • Kun je wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van jouw lokale gemeenschap? Dat mag lokaal, maar kan altijd bij Nilsson. Neem gerust een contact met ons 🙂

 

 

)

Keep reading

Blog
Afbeelding
3 mensen die interactie hebben
06 september 2024
Interactieve sessies: meer dan een middel tot een doel
Eenzaam achter de computer worden soms de mooiste strategieën en plannen opgeschreven. In perfect proza en helemaal ‘rond’. Maar of het straks in de praktijk ook werkt? Dat is nog niet gezegd, want nu komt de uitdaging van iedereen ‘mee’ krijgen. Om verder te komen met (of als) team, werkt het daarom vaak beter om samen het pad te leggen naar de toekomst zonder dat alles daarvoor ‘opgelegd’ wordt (en dan mag je het daarna van ons best omschrijven in een pracht van een verhaal! Of denk ook eens aan een leuke infographic of animatie).

In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.
Blog
Afbeelding
Blog UX design
22 augustus 2024
UX design - fingerspitzengefühl of harde wetenschap?
Met een toegankelijke, praktische en mooie website bereik je beter je doelen! Zo, we hebben het gezegd, lees verder als je meer wil weten over hoe je dan daar komt.