Nicky
Door Nicky Riemens
Strateeg
Leestijd 3 minuten

Je maakt een website, richt je winkelschappen in of ontwikkelt een magazine. Het doel heb je duidelijk voor ogen: je gaat je doelgroep informeren, aanzetten tot conversie of stimuleren tot gedragsverandering. Aan enthousiasme geen gebrek, en ook de teksten, beelden en/of producten zijn zorgvuldig samengesteld. Maar dan.

Je bent niet de enige. En je hebt toch écht de aandacht van je doelgroep nodig voordat je je verhaal kunt vertellen. Daar komt bij dat het verdelen van aandacht grotendeels automatisch en onbewust gebeurt; moeilijk te analyseren dus. Eye tracking biedt daarvoor een oplossing. Door het kijkgedrag van je doelgroep objectief in kaart te brengen kun je je uitingen (of inrichting) optimaliseren aan de hand van relevante data. 

Waarom eye-tracking? 

Van detailhandel tot overheid: binnen elke sector krijgen we dezelfde vragen. Waar gaat de aandacht van de doelgroep precies naartoe? Krijgen ze cruciale informatie op de website mee, zien ze die advertentie überhaupt wel en welke producten vallen op? In een wereld waarin we gemiddeld 1546 promotie-uitingen per dag zien, is het voor jou als merk een flinke uitdaging om op te vallen. Zichtbaar zijn én de aandacht trekken, om vervolgens je boodschap te kunnen delen met je doelgroep. Met eye tracking kunnen we precies meten waar jouw doelgroep naar kijkt en hoe lang. En daar kunnen we conclusies aan verbinden. Wat gaat er goed, waar haakt je doelgroep af en waar liggen kansen om te optimaliseren?  

Hoe werkt eye-tracking? 

De eye tracker volgt (vaak door middel van een bril of bar) alle oogbewegingen en brengt daarmee in kaart welke aspecten de aandacht trekken, of welke aspecten juist niet. Wat voor  apparatuur hier precies voor gebruikt wordt, verschilt. Zo maakt neurUX gebruik van de software iMotions: eye tracking apparatuur voor schermgerelateerd onderzoek en eye tracking brillen voor breder onderzoek. Participanten krijgen een specifieke opdracht, bijvoorbeeld een winkelbezoek of de online aanschaf van een bepaald product. De apparatuur neemt hun kijkgedrag op en verzendt dit direct naar een gekoppeld apparaat zoals een mobiele telefoon. Simple as that. 

Stel je voor…

Je verkoopt zonnepanelen. Online. Je vraagt je af waarom maar weinig bezoekers van je website ook daadwerkelijk een offerte op maat aanvragen. Uit onderzoek met speciale eye tracking apparatuur (bijvoorbeeld de Tobii Pro Nano) blijkt dat bezoekers de button helemaal niet zien. Met een kleine aanpassing aan positionering en grootte van de button zorg je ervoor dat deze meer opvalt en door alle bezoekers wordt gezien. 

Ander voorbeeld! Je hebt een kledingwinkel en wil weten hoe de bezoekerservaring is. Ze zetten de eye tracking bril op en wat blijkt? Mensen kunnen specifieke merken moeilijk vinden, en ze gaan niet naar boven omdat ze twijfelen of dat nog bij de winkel hoort. Het toevoegen van signing brengt uitkomst en duidelijkheid, waardoor uiteindelijk de omzet stijgt. Thanks Eye tracking bril!;)

Resultaten in een heatmap 

Het wordt pas écht interessant als het gaat om de resultaten. Vergeet de excel-bestanden met oneindige pagina’s aan data! Een heatmap geeft de data van het eye tracking onderzoek overzichtelijk weer. Het kijkpatroon als een bewegende stip, die snel duidelijk maakt waar de ‘hotspots’ zich bevinden. En natuurlijk geldt net als in ieder ander onderzoek: hoe meer relevante participanten, hoe betrouwbaarder de uitkomsten. Een heatmap kan de video’s met kijkpatronen van verschillende participanten combineren. Hoe roder de plek op de map, hoe vaker deze plek is waargenomen. En het zal je verbazen hoeveel invloed een kleine verandering in beeld/opmaak/indeling kan hebben op deze heatmap! 

Afbeelding
Voorbeeld headmap
Kortom: eye tracking helpt bij: 
  • Inzicht krijgen in de klantreis en behoefte doelgroep;
  • Beoordelen of gebruikers de toepassing of winkel doorlopen zoals je voor ogen hebt;
  • Beoordelen of een uiting of product voldoende opvalt;
  • Beoordelen welke aspecten de aandacht trekken en welke juist niet;
  • Meten van de usability van je website of app.

Relevante inzichten dus! Want op basis van bovenstaande punten kun je die website nóg gebruiksvriendelijker maken, je winkelschappen zo inrichten dat je verkoopt wat je wil verkopen, en met je magazine vertellen wat je wil vertellen. En dat, is nog maar het begin ;).  

Next level: zoek de combinatie met Hotjar 

Heatmaps zijn overal! Naast eye tracking is Hotjar een populaire methode om websites en designs te beoordelen. De heatmaps zien er hetzelfde uit, maar zijn gebaseerd op compleet andere data. Hotjar trackt de bewegingen die je maakt met je muis, hoeveel je scrollt en waar je op klikt. Net zoals de eye tracking methode geeft dit relevante informatie over bezoekersgedrag op je website. In sommige gevallen kan het waardevol zijn deze twee methodes met elkaar te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin uit het eye tracking onderzoek blijkt dat bezoekers weinig aandacht schenken aan je USP’s, en Hotjar bevestigt dat dit bezoekers demotiveert om door te klikken. 

Jouw uitingen optimaliseren op basis van eye tracking? Of wil je gewoon meer weten, omdat je het onderwerp net als wij super interessant vindt? Neem contact met ons op! 

Afbeelding
voorbeeld
)

Keep reading

Blog
Afbeelding
3 mensen die interactie hebben
06 september 2024
Interactieve sessies: meer dan een middel tot een doel
Eenzaam achter de computer worden soms de mooiste strategieën en plannen opgeschreven. In perfect proza en helemaal ‘rond’. Maar of het straks in de praktijk ook werkt? Dat is nog niet gezegd, want nu komt de uitdaging van iedereen ‘mee’ krijgen. Om verder te komen met (of als) team, werkt het daarom vaak beter om samen het pad te leggen naar de toekomst zonder dat alles daarvoor ‘opgelegd’ wordt (en dan mag je het daarna van ons best omschrijven in een pracht van een verhaal! Of denk ook eens aan een leuke infographic of animatie).

In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.
Blog
Afbeelding
Blog UX design
22 augustus 2024
UX design - fingerspitzengefühl of harde wetenschap?
Met een toegankelijke, praktische en mooie website bereik je beter je doelen! Zo, we hebben het gezegd, lees verder als je meer wil weten over hoe je dan daar komt.