UX design - fingerspitzengefühl of harde wetenschap?
Met een toegankelijke, praktische en mooie website bereik je beter je doelen! Zo, we hebben het gezegd, lees verder als je meer wil weten over hoe je dan daar komt.
Elke website die wij maken baseren we op jouw doelen en een flinke portie strategie. Maar waarom is dat nu eigenlijk zo belangrijk? Dat doen we zodat we je bezoeker/gebruiker/klant centraal kunnen stellen. Met UX design vertalen we die doelen en die strategie naar een fijn te gebruiken website. Je hebt de term UX vast weleens gehoord, maar het heeft ergens ook nog een stukje mysterie. En dat hoeft helemaal niet, daarom vertellen we er graag meer over.
Wat is UX design nu eigenlijk?
De naam zegt het eigenlijk al een beetje: UX staat voor user experience. Het draait om het ontwerpen van de ervaring van de gebruiker, van design tot toegankelijkheid en functionaliteit, inclusief het volgen van richtlijnen zoals WCAG. Zo stellen we de gebruiker centraal, niet de eigenaar van de website. Het grappige is dat dat jou als eigenaar juist helpt. Want een positieve ervaring voor je klant biedt natuurlijk veel kansen. Zo helpt een website jou je doelen bereiken. UX richt zich op het begrijpen van gebruikersbehoeften en het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid.
Deze blog is gericht op UX, maar dat hangt meestal samen met UI (User Interface) design. Waar UX gericht is op de gebruikservaring, de ‘nuttigheid’ en de bruikbaarheid van een digitaal product gaat UI over het ontwikkelen van een aantrekkelijk en intuïtief ontwerp, dat gebruikers gemakkelijk kunnen begrijpen en gebruiken. Samen zorgen UX en UI voor een naadloze en prettige gebruikerservaring. Door zowel UX als UI goed toe te passen, creëren we websites die niet alleen mooi zijn, maar ook effectief bijdragen aan het bereiken van jouw doelen.
Waarschijnlijk heb je al een website en hopelijk ben je ook blij met het ontwerp. Maar heeft je website een goede UX? Om dat te checken kun je naar de volgende zaken kijken:
- Navigatie: Kan een bezoeker snel, gemakkelijk en intuïtief vinden wat hij nodig heeft?
- Responsiviteit: Is de website goed geoptimaliseerd voor verschillende apparaten en schermformaten, zoals smartphones, tablets en desktops? Check je responsiviteit.
- Laadtijd: Duurt het heel lang voordat je bezoeker in beeld krijgt wat hij zoekt? Kan dat hij dan gewoon naar een andere website gaat. Check je laadtijd.
- Toegankelijkheid: Voldoet de website aan de WCAG-richtlijnen voor toegankelijkheid?
- Content: Is de content goed gestructureerd en zijn je teksten gemakkelijk te lezen? Worden belangrijke boodschappen duidelijk gecommuniceerd? Wees kritisch en durf ook te schrappen/doorverwijzen als dat logischer is.
- Formulieren: Staan er formulieren op je website? Test of deze gemakkelijk in te vullen zijn en of ze geen (gekke) foutmeldingen geven.
- Call-to-Actions (CTA's): Weten bezoekers wat ze moeten doen als ze op je website zijn? Zijn de CTA's duidelijk zichtbaar en uitnodigend?
- Consistentie: Is het ontwerp consistent door de hele website heen? Worden dezelfde kleuren, lettertypen en stijlen consequent gebruikt?
- Feedback: Geeft de website feedback aan gebruikers wanneer ze acties uitvoeren? Bijvoorbeeld door middel van animaties, hover-effecten of meldingen?
En.. Komt jouw website door de test? Vond je het lastig om je UX onder een vergrootglas te leggen? Op zoek naar stappen om verbeteringen door te voeren? Neem eens vrijblijvend contact op met ons, dan kijken we mee 🙂.
Hoe wij (jou helpen om te) werken aan UX design
Wil je informeren, verkopen, ondersteunen of heb je een ander doel met je website? Daar moet het ontwerp op aansluiten. Zo help je je bezoeker zijn doelen te bereiken. Als we het hebben over design, denken veel mensen direct aan hoe het eruit komt te zien. Begrijpelijk, maar daar gaat nog wat aan vooraf. Zo organiseren we eerst alle informatie die op de website moet komen in de Information Architecture en het Wireframe. Daarmee maken we een soort blauwdruk voor de website. We beslissen welke onderwerpen waar naar voren komen, welke inhoud erop moet staan en maken een paginaverdeling.
Pas daarna zetten we de volgende stap: we leggen de basis voor het design. We combineren de huisstijl, de inspiratiebeelden, gewenste sfeer en het pad dat de doelgroep kan afleggen tot een compleet ontwerp.
Soms krijg je dan een website die je niet helemaal had verwacht of die anders is dan je van tevoren in je hoofd had. Kan gebeuren, maar sta open voor het gesprek. We gaan samen op zoek naar wat vanuit onze ervaring goed werkt en wat visueel goed aansluit bij jullie ideeën.
Als we die stappen hebben doorlopen, gaan we echt bouwen! Omdat we onze websites bouwen op basis van Drupal, kunnen we echt alle kanten op en alle custom dingen bouwen die ervoor zorgen dat jouw website perfect past. Met sterke beelden en scherpe teksten maak je de perfecte aanvulling op dit design.
En ben je een echte analist? Je kunt nog een stapje verder gaan en je website analyseren. Met heatmapping, eyetracking, A/B tests en op nog veel meer manieren kan je je website testen en optimaliseren.
Ken je doelgroep
En om nog even terug te komen op die doelgroep… Het is echt essentieel dat je je doelgroep begrijpt om een effectief UX design te kunnen maken. Of het nu gaat om het analyseren van gegevens van je huidige website of het uitvoeren van marktonderzoek voor een nieuw bedrijf, inzicht in je doelgroep helpt je om hun behoeften en verwachtingen beter te begrijpen. Zo spreekt een notariskantoor hun doelgroepen op een andere manier aan dan een hip restaurant. Een technisch bedrijf trekt andere bezoekers dan een sportschool. Zo heeft iedere website weer andere visuele- en navigatie-eisen.
Daarom starten wij een web-traject met een interactieve sessie waarbij we sleutelwoorden ophalen. Wat vinden jullie belangrijk en hoe ziet je doelgroep dat? Zo kunnen we de sfeer van je design bepalen en ervoor zorgen dat de website aansluit bij de cultuur van je doelgroep en zij intuïtief door je website heen kunnen navigeren. Je wil daarmee namelijk voldoen aan verwachtingen maar ook hier en daar positief verrassen.
En dan is het ook nog relevant in welke stap van hun customer journey je doelgroep zich bevindt. Een goed ontworpen UX houdt rekening met de verschillende fasen van de customer journey. Daardoor bied je gebruikers op elk moment de juiste informatie. Dit betekent dat je website niet alleen mooi en functioneel is, maar ook strategisch helpt om gebruikers soepel hun doel te laten bereiken. In de bewustwordingsfase is het belangrijk dat je website duidelijk en informatief is, terwijl in de beslissingsfase overtuigende content en duidelijke call-to-actions essentieel zijn om gebruikers te laten converteren.
Conclusie
Noem het fingerspitzengefühl, wetenschap, ervaring, kennis, wat je wil. Omdat wij veel hebben geoefend met het maken van UX designs voor verschillende doelgroepen, weten we wat werkt en wat niet werkt. Zo helpen we je om jouw klanten te helpen.
Keep reading
In deze blog lees je meer over interactieve sessies en waarom wij ze zo graag inzetten.