
Start level
9292 is al meer dan 30 jaar de OV-informatiedienst van Nederland. Door de toenemende concurrentie in OV-aanbieders en informatieverstrekkers is het belangrijk om vanuit een sterke merkidentiteit en service aan te blijven sluiten bij de vele doelgroepen. Een illustratie- en animatiestijl moest uitkomst bieden. We kwamen al gauw tot de conclusie dat er iets meer nodig was dan dat. De visuele identiteit gaf door kleurstelling en beperkt gebruik van stijlelementen heel erg een overheidsuitstraling. En dat terwijl 9292 juist wat commerciëler, persoonlijker en moderner wilde ogen. De bestaande identiteit was dermate beperkt dat we aan de slag zijn gegaan met: vernieuwing, verrijking en verbreding van de visuele identiteit. En daar hoort ook het logo bij. Kaders? Bewaken van waarden als betrouwbaarheid en persoonlijkheid en de grote mate van herkenbaarheid. En…de belofte ‘9292, reist met je mee’ ook uitstralen.
‘9292 reist met je mee’


Door middel van frissere kleuren (vanuit het bestaande palet), nieuwe typografie, andere beelden, een animatie- en illustratiestijl, stijlelementen en een korte brandvideo als samenvatting van de nieuwe ingeslagen weg hebben we een enorme boost gegeven aan de uitstraling en positionering van 9292. Hun marketingmedewerkers hebben nu ook veel meer elementen om uit te putten. Het logo heeft zo’n hoge mate van herkenbaarheid dat we daar heel subtiel mee om zijn gegaan. We hebben weliswaar gewerkt aan het strakker maken van de vorm, de uitlijning, de plaats van de cijfers en ook de typografie. Dat maakt het logo nu gevoelsmatig hetzelfde terwijl het toch robuuster, moderner en commerciëler is. Voor alle stijltoepassingen hebben we specifiek gekeken naar toepassing in de 9292-app.






Next level
Reizen is meer dan alleen trein- en bustijden. 9292 wil persoonlijk meereizen met de reizigers. Om dat uit te dragen en op een toegankelijke en moderne manier met reizigers te communiceren is er nu een sterke, volledige en toekomstbestendige identiteit. Deze is inmiddels uitgewerkt in de app, animaties, campagnes en een brandvideo. Alle stijlonderdelen zijn vast gelegd in onze Digital Brandguide. Een eigen ontwikkeling waar 9292 de eerste gebruiker van is. Beeld, stijl, templates, alles centraal opgeslagen voor eenduidig gebruik.