Start level

WijZijn is een brede organisatie voor maatschappelijk welzijn, actief in tien gemeenten in West-Brabant en Tholen. Uit interne sessies over missie en visie bleek dat de positionering en de naam (toen nog WijZijn Traverse Groep) toe is aan een flinke update. Het doel om mensen in elke levensfase te ondersteunen, inspireren en te motiveren om in hun eigen kracht te staan kwam onvoldoende tot uiting. Tijd voor een herpositionering! 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
‘Wij zijn… er voor jou’
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next level

Allereerst vormde de naam een uitdaging. De wens om de cliënt centraal te stellen conflicteert met het feit dat de naam ‘WijZijn Traverse Groep’ de organisatie centraal stelt. Daarnaast is dit een (te) lange naam, die vaak in lopende teksten al ingekort werd tot WijZijn. Ons advies om een duidelijke keuze te maken tussen WijZijn óf Traverse Groep resulteerde in WijZijn. Dit lost eerder genoemd probleem nog niet op, daarvoor moeten we WijZijn goed gaan laden vanuit de hulpvraag van de doelgroep. Door een combinatie te maken tussen naam, logo en concept (bijvoorbeeld ‘WijZijn er… zodat jij weer naar de toekomst durft te kijken’) creëren we het juiste gevoel: eenduidig, mensgericht, eenvoud, vraaggestuurd en onderscheidend. Anders dan bij veel welzijnsorganisaties leggen we in het beeldconcept de nadruk op het positieve resultaat in plaats van op het probleem. 

De aanscherping van de positionering vroeg ook om een aanscherping van de visuele identiteit. In de restyling van het logo gingen we uit van de gouden regel ‘less is more’. We haalden alle ruis weg, waardoor het bestaande woordmerk beter tot zijn recht komt en de betekenis (omhelzende letters) duidelijker naar voren komt. Door deze restyling van het logo kunnen we het woordmerk letterlijk in kopregels toepassen, waardoor het logo in communicatie-uitingen meer lading krijgt dan alleen een aftiteling. Het principe ‘less is more’ hebben we ook toegepast op het gebied van kleur. In plaats van een uitgebreide kleurenmix hebben we, weliswaar in verschillende tinten, de focus gelegd op één herkenbare corporate kleur: oranje. Al met al staat er nu een totaalconcept dat altijd vanuit het oogpunt van de doelgroep communiceert: Wij zijn… er voor jou. 

Afbeelding
hero nro