Content marketing uitbesteden

Je verhaal vertellen, elke keer opnieuw en stukje voor stukje voeg je toe aan het verhaal. Hoe is jouw organisatie ontstaan? Wat doe je? Waarom doe je het? en wat wil je bereiken? Grote vragen die niet altijd om grote antwoorden vragen. Je wil een kijkje in je organisatie bieden. Een eerlijk en aansprekend beeld geven. De klant aan de hand nemen door hun customer journey.

Workspace

Content marketing is meer dan Social Media

Het eerste waarmee we content marketing meestal associëren is vaak social media. Maar content marketing is zoveel meer. Naast social media gaat content marketing veel verder dan alleen het delen van posts en video's. Het gaat ook om diverse vormen van websitecontent, zoals blogs, artikelen en case studies. Blogs zijn daarbij bijzonder waardevol; ze laten niet alleen je expertise zien, maar dragen ook bij aan je SEO-strategie (je vindbaarheid dus). Door regelmatig te bloggen, blijft je website up-to-date en aantrekkelijk voor zoekmachines, wat zorgt voor een hogere positie in zoekresultaten en meer organisch verkeer. Daarnaast bieden blogs de mogelijkheid om diep in te gaan op onderwerpen die voor je doelgroep belangrijk zijn, waardoor je extra waarde kunt bieden en heb je een stuk om op terug te pakken als je steeds dezelfde vragen krijgt. Door een mix van verschillende soorten content – van informatieve blogs en artikelen tot uitgebreide whitepapers en klantencases – creëer je een gevarieerde contentmix die je publiek op verschillende manieren aanspreekt en betrokken houdt. Content marketing is dus veel meer dan alleen social media; het helpt je om een sterke, langdurige relatie met je doelgroep op te bouwen.

 

De voordelen van content marketing

Een echt kijkje in je organisatie betekent niet dat je elke dag alles wil laten zien. Juist door steeds een (klein) stukje uit te lichten, bouw je aan een compleet beeld. Maar iedereen die een start heeft gemaakt met een bedrijfsaccount op social media, weet dat het niet altijd zo makkelijk is als het lijkt. Je wil consistent en consequent zijn, leuke, interessante en relevante informatie delen en in contact komen met de juiste mensen, en dat terwijl het waarschijnlijk niet jouw vak is om social media manager te zijn. Je content marketing uitbesteden biedt daarom uitkomst voor sommige bedrijven. Het gaat namelijk niet alleen om het creëren van content, maar ook om het strategisch inzetten ervan zodat je je doelen bereikt. Nu we toch bezig zijn met deze lofzang, bespreken we hieronder nog wat voordelen van content marketing.

 

1. Ken je doelgroep:

Door steeds nieuwe content te publiceren, blijf je de vraag van je doelgroep actief onderzoeken. Op deze manier kun je de wens van je doelgroep zo goed mogelijk vervullen en op deze manier de klant tevreden stellen. Bijvoorbeeld, door te posten op social media kun je analyseren wie je content bekijkt, welke content het beste presteert, en waar nog behoefte aan is.

 

2. Duurzame vorm:

Content marketing is een investering die op de lange termijn rendabel blijft. Een goede post of sterk artikel kan nog jarenlang zorgen voor verkeer naar je online kanalen. De juiste content vergaat niet.

 

3. Thought leader in je branche:

Door middel van content marketing kun je autoriteit uitstralen. Jouw bedrijf weet alles over een bepaald onderwerp en is niet bang om dat te delen (expertstatus). Als mensen in de toekomst op zoek zijn naar dit specifieke onderwerp, weten ze dat ze bij jou moeten zijn. 

 

4. Creativiteit: 

Jouw bedrijf of organisatie is niet als andere bedrijven of organisaties. Je onderscheidt je door de manier waarop je je diensten aanlevert, door de mensen die je in dienst hebt of op een manier waar wij tijdens het schrijven nog niet eens aan konden denken! Dat is jouw creativiteit en die creativiteit kun je ook toepassen op je content. Je maakt content die past bij jouw doelgroep en waarmee je onderscheidend bent van de concurrent. 

 

Customer Journey

Met content marketing kun je inhaken op iedere fase van de customer journey. Door relevante content te publiceren voor elke fase voeg je waarde toe aan je merk. Wij gebruiken het See Think Do Care (STDC) model om de customer journey in kaart te brengen. Hieronder lichten we elke stap toe en laten we zien hoe content marketing daaraan bijdraagt.

 

See Fase

In deze fase wil je dat de doelgroep als eerste aan jouw bedrijf denkt wanneer ze een product of dienst nodig hebben die jij verkoopt. Dit wordt ook wel top of mind awareness genoemd. Een voorbeeld hiervan is een inspirerende video, foto’s op social media of een inhoudelijk artikel in een (online) magazine. Een andere goede manier om je doelgroep in dit stadium te bereiken is door een antwoord te geven op hun vragen/problemen en ook om vragen/problemen op te halen. Zorg ervoor dat je blogs of video’s hebt op je website waarin je dit doet.

 

Think Fase

In deze fase wordt er een afweging gemaakt tussen vergelijkbare producten van verschillende aanbieders. Tijdens deze fase is het belangrijk om je doelgroep te overtuigen van jouw product/bedrijf. Het is belangrijk om online aanwezig te zijn met positieve reviews en ervaringen. Schrijf bijvoorbeeld cases over projecten waar je trots op bent. Of vraag je klanten om een testimonial te schrijven voor op je website. Daarnaast kun je je doelgroep overtuigen van jouw product met instructievideo’s en andere kennis gerelateerde content zoals whitepapers en specialistische artikelen. Laat je doelgroep zien dat jij écht weet waar je het over hebt en ze zullen eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen.

 

Do Fase

Deze fase is wanneer je doelgroep tot aankoop overgaat. Het is belangrijk om de beloftes die je in de eerste twee fases hebt gemaakt na te komen. Zorg ervoor dat het vervolgproces soepel verloopt. Denk hierbij aan het aankoopproces of een andere conversie in deze fase, zoals een sollicitatie of een inschrijving. Zorg dat je website of webshop aansluit bij het beeld dat je in eerdere content hebt geschetst. Prikkel ze met een advertentie of een campagne.

 

Care Fase

Hoe kun je content marketing inzetten om loyale klanten te creëren? Een manier om dat te doen is door je klanten betrokken te maken bij jouw merk (werk toe naar ambassadeurschap). Vraag ze bijvoorbeeld om foto’s van jouw producten te delen, wanneer zij ze in gebruik hebben, met een bepaalde hashtag. 

Deel deze foto’s vervolgens op jouw eigen social media kanalen. De klant zal trots zijn dat zijn of haar foto gedeeld is door het merk en raakt daardoor meer betrokken bij het merk. Daarnaast genereert het delen van foto’s ook positieve mond-tot-mond reclame, dit is dan weer goed voor je doelgroep die zich in de Think fase bevindt. Je kunt ook content creëren die (door de ogen van je klanten) laat zien hoe goed jouw service is. Coolblue is hier bijvoorbeeld erg goed in. Iedere maand deelt de webshop de leukste gesprekken op social media in hun blog.

 

Meerwaarde bieden en relevant blijven

Content marketing komt in verschillende vormen, soorten en maten. Het draait erom informatie te delen en tegelijkertijd meerwaarde te bieden aan jouw doelgroep. Door voortdurend in contact te blijven met je doelgroep, behoud je relevantie en groeit jouw merk zowel in zichtbaarheid als in reputatie.

Content marketing kan, voordat je begint, misschien wat overweldigend voelen. Het is een lange termijn verantwoordelijkheid die je aangaat. Maar weet dat je niet direct hoeft te veranderen in een social media icoon. Begin klein en begin met produceren. Denk aan blogs, posts op social media, webartikelen, visuals, video’s, etc. Het hoeft niet allemaal tegelijk, vind iets dat bij jou past. Content marketing is een duurzame vorm van marketing waarbij je kosten kunt besparen terwijl je aan je vindbaarheid werkt.

 

Content marketing uitbesteden, of liever zelf aan de bak?

Content marketing is een onmisbaar deel van je marketing mix, en je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt. Hoe gek je het ook wil, wij kunnen je volledig ontzorgen. We helpen de thema’s kiezen, zorgen ervoor dat alle content tot in de puntjes is uitgewerkt en bouwen de perfecte planning. Liever meer zelf in handen houden? Wij kunnen je ook een duwtje in de rug geven met een sterke basis in de vorm van een contentstrategie, inclusief templates die je gemakkelijk zelf kunt invullen met Canva.

Content marketing biedt jou de ruimte om jezelf te onderscheiden en een langetermijnrelatie op te bouwen met je klanten. Je bouwt aan een authentiek beeld van je organisatie en zet jezelf neer als behulpzaam en toegankelijk.

Bij Nilsson begrijpen we de kracht van content marketing en helpen we jou graag bij het vertellen van jouw verhaal. Of je nu op zoek bent naar een content planning, strategie, creatie, of het toepassen van het HHH-model, wij staan klaar om jouw merk te ondersteunen bij het opbouwen van een sterke online aanwezigheid. 

Andere services

Positionering

Een sterke positionering is uniek, relevant en onvervangbaar. Het vertelt een verhaal. Een verhaal dat gaat over wie je als merk bent, wat je doet, en met name waarom je dat doet. Zoals het woord al zegt: je positie in de markt.

Design

Het ontwikkelen van een sterke identiteit vormt de basis. Vervolgens is het zaak om altijd de juiste beleving te creëren, te blijven werken aan je branding en gevoel op te roepen bij je doelgroep.

Websites

Informeren of activeren...Van dienstverlening tot productverkoop, en van personeels- tot donateurswerving: een website is cruciaal om je merk te laten groeien.

Campagnes

Meer naamsbekendheid, nieuw personeel, een grotere afzetmarkt voor je product… Sterke campagnes brengen jouw doelgroep in contact met je product of merk.
Afbeelding
Workspace