Neem je klant bij de hand tijdens hun Customer Journey
We hebben allemaal weleens gehoord van een customer journey ofwel de klantreis in kaart brengen. Het gaat over alle stappen die een potentiële klant zet voordat ze jouw klant worden. Wat we vaak merken is dat customer journeys meestal of je alles zijn, of een ver-van-je-bed-show. Begrijpelijk, want niet iedere organisatie heeft klanten.. Maar dit model is zeker toepasbaar op niet-commerciële bedrijven. Hoewel sommige journeys dan verschillende aandachtspunten hebben, is het essentieel om de reis van jouw doelgroep te begrijpen en te optimaliseren.
Op deze pagina praten we over klanten, maar lees dit gerust als patiënt, donateur, gast, etc.
Waar begint de reis?
Heb jij weleens een customer journey onderzoek gedaan? Weet je hoe mensen bij jou terechtkomen? Iedere klant en bezoeker doorloopt z’n eigen reis. Door hier meer over te leren, kan je ervoor zorgen dat de reis steeds efficiënter wordt en meer klanten de reis aandurven. Ga op speurtocht binnen je huidige data. Hoe hebben klanten jou gevonden en, nog belangrijker, wat bracht ze ertoe om zaken te doen met jou en niet met iemand anders? Die kennis kan je toepassen. Zo zorg je ervoor dat nog meer mensen van potentiële klant naar klant ‘reizen’. Én je kan ervoor zorgen dat je je huidige klanten nog beter van dienst kan zijn.
Wij werken vanuit het See, Think, Do, Care model. Zo kunnen we jouw klant op het juiste moment voorzien van de juiste content, om ze naar de volgende stap te helpen. Elke fase vraagt namelijk om wat anders.
Het See, Think, Do, Care model?!
We horen het je jezelf afvragen, soms zit je zo in de materie dat je even vergeet dat je in jargon aan het praten bent. We zetten dus een stapje terug, wat is het See, Think, Do, Care model? We lichten hier het model in het geheel toe, maar gaan ook in op elke stap daarin, want elke stap vraagt om een andere benadering.
Het See, Think, Do, Care (STDC) model helpt je om je marketing slim aan te pakken door te focussen op de verschillende fases die je klant doorloopt. Het idee is simpel: begrijpen waar je klant zich bevindt in hun klantreis, en daar je boodschap op afstemmen. Google heeft dit model ontwikkeld om bedrijven te helpen de juiste boodschap op het juiste moment te leveren. Het resultaat? Meer tevreden klanten en betere bedrijfsresultaten.
See-fase
Als potentiële klanten jouw organisatie nog niet kennen maar wel op zoek zijn naar jouw producten of diensten, is zichtbaarheid van essentieel belang. Dit is het eerste contact met jouw bedrijf. Misschien weten ze nog niet dat jij het product dat zij nodig hebben levert of misschien hebben ze het nog niet vaak genoeg gehoord. In deze fase is het doel om merkbekendheid te creëren. Voorbeelden hiervan zijn advertenties, SEO, social media posts en contentmarketing.
Think-fase
Wanneer klanten overwegen om jouw diensten te gebruiken, moeten ze toegang hebben tot informatie die helpt bij het maken van de beslissing. De doelgroep is weer een stukje verder in hun ‘klantsafari’. Ze weten wat hun behoeften zijn en doen gerichter onderzoek naar mogelijke oplossingen. In deze fase is het belangrijk om specifiek en relevant in beeld te komen. Dit kan door middel van gedetailleerde informatie, blogs, whitepapers, e-books, demo’s, testimonials en case studies.
Do-fase
In de Do-fase is de doelgroep klaar om een keuze te maken. Ze willen weten welk bedrijf hen het beste kan helpen met hun vraagstuk. Het is cruciaal om in deze fase duidelijk en zichtbaar te zijn. Het aankoopproces moet soepel en eenvoudig verlopen. Dit is de fase waarin de doelgroep overgaat tot een conversie, zoals een contactmoment of aankoop.
Care-fase
Ook na de aankoop moeten klanten zich gewaardeerd en verzorgd voelen. Dit is essentieel voor het opbouwen van loyaliteit en het omzetten van klanten in ambassadeurs. Dit kan door middel van follow-up e-mails, loyaliteitsprogramma’s, uitstekende after sales service en regelmatige updates.
Zoals je ziet, vraagt iedere fase om een andere aanpak en om andere middelen. Welke stap wil je dat je doelgroep gaat zetten? Daar richt je je content en middelen op in.
Wat kunnen wij voor je doen?
Wij kunnen je ondersteunen bij het begrijpen en optimaliseren van jouw customer journey. Door data-gedreven onderzoek en een grondige analyse van je doelgroepen zorgen we ervoor dat je efficiënt en effectief de juiste doelgroepen kunt bereiken met aangepaste content, (online) advertenties en offline contactmomenten. Onze aanpak is uniek voor elke klant, omdat elke organisatie een andere klantreis heeft.
Als je op deze pagina terecht bent gekomen (en doorgelezen hebt tot dit punt), zit je waarschijnlijk midden in onze customer journey. Leuk dat je onze diensten overweegt! Kunnen we je meer vertellen om je een stapje verder te helpen? Neem contact met ons op. Volg je liever een ander pad? Lees dan nog hier meer over onze visie op customer journeys.