WCAG website ontwikkelen

Om zoveel mogelijk bezoekers online te bedienen, moet je WCAG website toegankelijk zijn. De toegankelijkheid van websites wordt getoetst aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Wij hebben ruime ervaring in het ontwerpen en technisch realiseren van websites die voldoen aan de WCAG richtlijnen en passen dit toe waar mogelijk. Op deze pagina gaan we in op wat de WCAG richtlijnen zijn, wanneer jouw organisatie hier aan moet voldoen en wat je kunt doen om jouw WCAG website keurig in lijn te brengen met de regels.

16-19

Wat is WCAG?

De afkorting WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Het is een set met kwaliteitseisen waarmee je kunt bepalen of digitale producten, zoals websites en applicaties toegankelijk zijn. Deze toegankelijkheidseisen zijn vooral van belang voor mensen met een beperking, zodat zij de website goed kunnen gebruiken. Hieronder schetsen we wat voorbeelden wat men kan zien als hij/zij één of meerdere beperkingen heeft.

Afbeelding
wcag visual verschillende beperkingen qua zicht

Waarom een WCAG website?

Het is belangrijk om te weten waarom de richtlijnen voor een WCAG website zijn opgesteld. De aanleiding is vrij simpel: het internet is een levensbehoefte geworden en in de EU heeft bijna 320 miljoen van de mensen een beperking (4 miljoen mensen in Nederland) en kunnen hierdoor websites niet als vanzelfsprekend gebruiken. Hiervoor zijn er digitale toegankelijkheidseisen opgesteld voor mensen met een beperking. 

Afbeelding
wcag visual verschillende beperkingen uitgebeeld

De Nederlandse overheid heeft wettelijk vastgelegd dat iedereen in staat moet zijn om jouw digitale producten te gebruiken. Deze verplichte toegankelijkheid geldt al een tijd voor websites en applicaties van overheidsinstanties, publiekrechtelijke instellingen en samenwerkingsverbanden waar de overheid aan deelneemt. 

Per 2025 breidt deze verplichting vanuit de European Accessibility Act uit naar andere producten, ondere andere; 

  • Computers en besturingssoftware 
  • E-books 
  • Webshops
  • Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines 
  • Smartphones
  • TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten 
  • Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider 
  • Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify 
  • Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites 
  • Alle financiële diensten, zoals internetbankieren

Bekijk hier het hele overzicht. Zoals je leest is het belangrijk om hierop voorbereid te zijn, is jouw digitale product al WCAG proof? Neem contact op.

Filmbestand

De voordelen van toegankelijke WCAG website

Naast dat je website voor iedereen toegankelijk is, levert het nog meer voordelen op:

  • Natuurlijk is je website geschikt voor een groter publiek, dus meer mensen kunnen de website gebruiken.
  • Websites zijn beter te indexeren (leesbaar) voor Google, het levert dus een betere positie op in zoekmachines.
  • Websites die voor iedereen toegankelijk zijn worden door meer mensen succesvol gebruikt. Het is dus aannemelijk dat er meer conversies worden gegenereerd.
  • Je ontlast je helpdesk of klantenservice doordat iedereen goed met de website kan werken.
  • Het draagt bij aan een positief imago van je organisatie. Een website aanbieden waarbij je niemand uitsluit van je product of dienst, zorgt ervoor dat je sociale ongelijkheid tegengaat en de integratie bevordert van mensen die vaak onbewust vergeten worden.

 

Het is dus echt niet alleen voor organisaties die het beste jongetje van de klas willen zijn. Met name voor organisaties die er voor iedereen willen zijn en het maximale uit hun online kanalen willen halen, is WCAG een must.

 

Geldt de WCAG wet ook voor jouw digitale producten?

We zien dat de digitale toegankelijkheidseisen voor meer diensten en producten geldt, maar niet iedereen in de commerciële sector wordt verplicht om deze aanpassingen te doen. Of deze aanpassingen noodzakelijk zijn, wordt gebaseerd op ‘redelijkheid’. Welke inspanning er wordt geacht om jouw website of app toegankelijk te maken, verschilt per bedrijf.

Omdat het voldoen aan alle succescriteria veel impact heeft op het ontwerp-, de techniek- en content van de website, zijn er diverse niveaus bepaalt. Niet iedere website hoeft aan het hoogste niveau van de WCAG richtlijnen te voldoen, in Nederland is voor overheid en semi-overheidsinstanties WCAG 2.1 niveau AA wettelijk verplicht. 

WCAG wordt opgedeeld in 3 niveaus, namelijk:

  • Niveau A
  • Niveau AA
  • Niveau AAA

 

In totaal bestaat WCAG uit 13 richtlijnen en 78 succescriteria, waarvan 50 op niveau AA. De richtlijnen zijn opgesteld op basis de volgende principes:

  • De website moet bedienbaar zijn. Dus niet alleen met een muis, maar ook met een toetsenbord of zelfs spraakbediening.
  • De website moet goed waarneembaar zijn. Denk aan voldoende contrast en de grootte van lettertypes.
  • De website moet begrijpelijk zijn. Geen moeilijke teksten of video’s zonder ondertiteling dus.
  • De website moet robuust zijn. Een degelijke opbouw van de code is essentieel om met hulpapparatuur gebruik te kunnen maken van een website. Dus een duidelijke structuur die voor software leesbaar is en die werkt op allerlei verschillende devices.

 

Je ziet dat deze principes op alle aspecten van een website invloed hebben, van design tot de content die door beheerders wordt geplaatst.

Het verschil is dat de criteria per niveau strikter zijn. Dus een hoger niveau betekent dat er striktere eisen gelden voor de criteria’s. Hierbij is het van belang te beseffen dat de niveaus elkaar aanvullen, dus moet je aan niveau AA voldoen? Dan dient jouw website ook aan alle criteria van niveau A te voldoen.

 

Mijn site voldoet niet aan de WCAG wetgeving, wat nu!?

Is je website niet voor iedereen toegankelijk? Om dit op te lossen zijn er verschillende mogelijkheden voor een WCAG website: 

1. Wijzigen van de look & feel

Scoort je website vooral slecht op de punten met betrekking op de vormgeving? Denk aan; teksten over afbeeldingen, lage kleurcontrasten of kleine lettertypes? Vaak kom je dan al een heel eind met aanpassingen in de vormgeving. In sommige gevallen zal hier een merkstrategie aan vooraf gaan. 

2. (Gedeeltelijk) redesign

Heeft je website juist meer structurele problemen? Zoals het presenteren van de content of een CMS wat niet voldoende functionaliteit heeft om bijvoorbeeld Alt teksten of meta-descriptions in te voeren? In dat geval kan je een gedeelte van de website vernieuwen, zodat de website toegankelijk wordt voor zoveel mogelijk mensen.

3. Nieuwe website

Zijn er meerdere punten waarop de website niet goed scoort, waardoor er veel aanpassingen nodig zijn? Dan kan het interessant zijn om aan de slag te gaan en een nieuwe website toegankelijk maken. Zo kan er vanaf het begin rekening worden gehouden met de digi toegankelijkheid. Denk hierbij aan de vormgeving, zoals kleuren en het gebruik van afbeeldingen. En als de techniek, zoals correct gestylde elementen. 

Wil je dat we hier met jou over meedenken? Neem contact op.

Je ziet dat deze principes op alle aspecten van een website invloed hebben, van design tot de content die door beheerders wordt geplaatst

Wat kan Nilsson voor jou betekenen?

Je kunt natuurlijk alle richtlijnen nauwkeurig uitpluizen en naast je website houden. Echter weten we uit ervaring dat er zowel vanuit design (contrasten, leesbaarheid), techniek (bediening, schaalbaarheid) en content (inhoud, ondertiteling van video, opbouw downloads) moet worden beoordeeld of er aan de richtlijnen wordt voldaan. 

De meest grondige manier om je website te laten beoordelen op het wel/niet voldoen aan de WCAG richtlijnen is door een quickscan uit te laten voeren. Dit resulteert in een overzicht van fouten en verbeterpunten. Wil je meer weten over een WCAG scan, neem dan gerust contact op via 0113-250700 of stuur een mail naar info@nilsson.nl

Heb je een audit laten uitvoeren door een andere partij (bijvoorbeeld Stichting Accessibility) en wil je daarmee aan de slag? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden.

Afbeelding
wcag website overzicht

Nilsson, gespecialiseerd in WCAG websites

Nilsson heeft sinds 2019 WCAG 2.1 AA kennis en ervaring opgebouwd. Wij zetten deze kennis en ervaring graag in voor jouw organisatie. Wil je meer weten over hoe wij een sterk design en goede functionaliteit combineren tot een passende website die voldoet aan de WCAG richtlijnen én vooral jouw merk online laat groeien? We praten je graag een keer bij over de mogelijkheden.

Wil je nog meer weten over digitale toegankelijkheid en de WCAG richtlijnen? Download dan onze whitepaper Digitoegankelijkheid 

pdf
Nilsson-Whitepaper-Digitoegankelijkheid (2).pdf
1 MB

Andere services

Positionering

Een sterke positionering is uniek, relevant en onvervangbaar. Het vertelt een verhaal. Een verhaal dat gaat over wie je als merk bent, wat je doet, en met name waarom je dat doet. Zoals het woord al zegt: je positie in de markt.

Design

Het ontwikkelen van een sterke identiteit vormt de basis. Vervolgens is het zaak om altijd de juiste beleving te creëren, te blijven werken aan je branding en gevoel op te roepen bij je doelgroep.

Campagnes

Meer naamsbekendheid, nieuw personeel, een grotere afzetmarkt voor je product… Sterke campagnes brengen jouw doelgroep in contact met je product of merk.

Online Marketing

Scherpe targeting en datagedreven campagnes: jouw doelgroep bereiken met de juiste Google- en social kanalen. Meten, analyseren en bijsturen om je brand te blijven boosten.
Afbeelding
Workspace