Hoe ga je als zorgverlener om met de toenemende keuzevrijheid in de markt? Hoe blijf je als welzijnsorganisatie je bestaansrecht onderstrepen en je rol in de samenleving duidelijk maken? En hoe kun invloed uitoefenen op essentiële waarden als vertrouwen en professionaliteit? Branding en marketing zijn het antwoord op die vragen, en ook in de zorgsector noodzakelijk. En ook al gaan deze euro’s niet rechtstreeks naar de zorgtaak voor patiënten of cliënten, op de lange termijn dragen ze er op een indirecte manier juist aan bij.

Vermarkten van zorg en welzijn

Vroeg of laat krijgt iedere zorg- of welzijnsorganisatie te maken met branding en marketing. Hoe oncomfortabel het ook voelt, ook deze non-profit organisaties ontkomen er niet aan de markt in hun voordeel te bewerken. Nilsson helpt al jaren organisaties in zorg en welzijn om zichzelf beter op de kaart te zetten, hun imagobuilding in eigen hand te nemen en marktaandeel te vergroten. Welzijn Middelburg en Adrz (ziekenhuis) zijn daar voorbeelden van, maar ook aanverwante initiatieven zoals Volg je zorg en Landelijk informatiepunt donorconceptie (LIDC). 

 



Waarom branding en marketing in de zorg?

De redenen dat het zo belangrijk is aandacht aan marketing en branding te besteden zijn er meer dan je zou denken. We combineren hier enerzijds branding (je merk in de markt zetten) met marketing (neerzetten van waardeproposities). We zetten ze hier alle 7 redenen op een rij. 

  1. De ontwikkelingen in de zorgsector dwingen zorgorganisaties om zich scherper naar de markt te profileren. Klanten krijgen meer keuzevrijheid en bepalen zelf voor welke zorgaanbieder ze kiezen. Zeker bij planbare zorg kun je je concurrentiepositie altijd verbeteren. 
  2. Uitstraling en merkverhaal creëren associaties. Daarmee kan je het gevoel van vertrouwen, kwaliteit en professionaliteit zelf actief sturen.
  3. Sociale media zijn een uitlaatklep voor ontevreden patiënten en cliënten geworden, door te werken aan positieve beeldvorming zijn de effecten van de negatieve berichten kleiner.
  4. Er is regelmatig sprake van fusies en/of samenwerkingen. Door een moderne en eenduidige branding creëer je een gevoel van saamhorigheid intern. Dit verhoogt loyaliteit en tevredenheid. 
  5. Door een krachtig merk en een goede brandstory zet je de organisatie stevig neer richting stakeholders, subsidieverstrekkers en verzekeraars.
  6. Met de opkomst van blended care (digitale en fysieke zorg) wordt de ‘client journey’ nog onderheviger aan communicatiemiddelen. Daarin wil je eenduidigheid en qua toon, visualisatie en proces de gebruiker een positieve ervaring geven. 
  7. Marketing en branding zijn 2 bewezen elementen als het gaat om het neerzetten van een zorgorganisatie op de arbeidsmarkt. Het is een indirect effect. Zeker in de krappe arbeidsmarkt in de zorgsector is het een win-win-situatie om ook op dit vlak de vruchten te plukken. 

 

Focus ligt te vaak op communicatie



Ondanks de noodzaak van zowel marketing- als brandingactiviteiten ontbreekt het in veel zorg en welzijnsinstanties aan kennis en/of beleid hierover. Vaak is de afdeling vooral gericht op communicatie, PR en voorlichting. Ook de interne opvattingen over de meerwaarde ervan zorgen er vaak voor dat echte kansen blijven liggen. 

 



Waar loop je tegenaan?

Het is voor veel zorginstanties nog een ver-van-hun-bed-show, maar als je wacht tot de show dichtbij komt….dan ben je vaak te laat. En al ingehaald door organisaties die wel hebben geanticipeerd op wat de markt vraagt. Marketing en branding in de zorg (en in het welzijnsspectrum) zijn geen toekomstmuziek maar een urgente uitdaging op korte termijn. Worstel je met zaken als:

  • Het onder druk staan van bestaansrecht en subsidies 
  • Het verbeteren van de relatie met stakeholders, politiek en verzekeraars
  • Een negatief imago 
  • De opdracht om te commercialiseren
  • Een gedateerde merkidentiteit die problemen oplevert in toepassing
  • Groeiende concurrentie en een afnemende positie in de markt
  • Het duidelijk uiten wie je bent en wat je doet als organisatie…

 

Of een andere uitdaging waarbij wij als Nilsson jouw organisatie kunnen helpen? Wij zijn ons bewust van het speelveld in zorg en welzijn. We kennen de actualiteit en de sentimenten en gaan daarbinnen samen met jou de kansen pakken die er liggen. We zijn ervan overtuigd dat een goede brand strategy en de juiste marketinginzet jouw zorgorganisatie naar een volgend level helpen. Neem contact  op en sparren graag mee!

Let'sTalk

Advies over, of meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen graag contact met je op.

Gerelateerde cases

see all work
Afbeelding
Headerbeeld Adrz
ADRZ
Het merkconcept richt zich op de kracht van Adrz
Filmbestand
Welzijn Middelburg
Positionering, merkidentiteit en website
Afbeelding
LIDC teaser
Landelijk Informatiepunt Donorconceptie
Ontwikkeling merkidentiteit en platform