Digitaliseren van je merk, waarom en hoe?

De zichtbaarheid van veel merken is afgenomen sinds de uitbraak van covid-19. Zeker bij merken die met name actief zijn in de B2B markt en nog afhankelijk zijn van een fysiek salesproces. Denk aan beurzen, verkoop events en het bezoeken van netwerkborrels, wat nu minder of zelfs niet kan. Voor het creëren van zichtbaarheid liggen er gelukkig kansen op digitaal gebied.
Campagne voor digitale zichtbaarheid
Zichtbaarheid kunnen we toch creëren met wat online campagnes hoor ik je denken. Deze gedachte is helemaal niet gek, maar heb je erbij stilgestaan hoe je merk digitaal overkomt? En zijn de digitale kanalen voldoende toegerust om het ‘verhaal’, wat je voorheen met de commerciële afdeling wel over de bühne kreeg, te vertellen?
Als je hier geen heldere antwoorden op hebt raden we je aan stil te staan bij het digitaliseren van je merk.
Is jouw merk al digitaal geoptimaliseerd. Wat is dan de ‘next step’?
Klopt jouw merk helemaal en ziet het er perfect uit op ieder scherm en kanaal? Dat is top en is het nu de tijd om digitaal naar je hand te zetten. Je wilt namelijk interactie en klanten of medewerkers werven. Om dit goed te doen is het noodzaak de digitale kanalen zodanig in te richten, en in te zetten, dat er interactie ontstaat met je doelgroep(en). Hoe je dit doet?
- Richt optimale digitale klantreizen in en gebruik daarbij social media kanalen, website (formulieren) en koppel je CRM systeem.
- Na het inrichten van deze kanalen is het van belang op een vaste frequentie content te publiceren zodat de doelgroep wordt aangesproken en geactiveerd. Het bepalen van een goede social media strategie, tone-of-voice én het instrueren van de medewerkers die de social media kanalen beheren is essentieel.
- Zet marketing automation in en implementeer bijvoorbeeld een social media management systeem en geautomatiseerde emailcampagnes. Niets is beter dan potentiële klanten of medewerkers snel en adequaat te woord te staan of te voorzien van relevante informatie op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Het automatisch posten van social media posts en het verzenden van mailings ondersteunt hierbij.

Waarom mijn merk digitaliseren
Naast de verschuiving van fysieke media (print media) naar digitale media is er door Covid-19 een extra factor bijgekomen waarom het nu verstandig is je merk digitaal te versterken. De belangrijkste redenen om een merk te digitaliseren zijn:
- Digitale toepasbaarheid van het merk is niet op orde en het komt daardoor niet over zoals dat zou moeten.
- Schaalbaarheid van de visuele identiteit is niet toereikend voor mobiele, tablet en desktop devices.
- Er worden nauwelijks nieuwe leads/contactmomenten gegenereerd via de huidige digitale kanalen.
Is één van bovenstaande punten van toepassing op jouw merk, neem dan contact met ons op voor advies.
Hoe digitaliseer ik mijn merk?
Het digitaliseren van je merk start met een merkscan. Onderzoek of je merk technisch geschikt is voor digitale toepassingen. Ook check je of de visuele identiteit (logo, huisstijl elementen, beelden, iconen, etc.) op zowel grote als kleine schermen correct overkomen. Let daarbij op herkenbaarheid, leesbaarheid en de impact van de uiting. Tot slot onderzoek je of je merk naadloos past binnen de digitale kanalen die je inzet, denk aan: website, LinkedIn company page, Instagram, Google Business en Facebook.
Blijkt uit de scan dat je merk perfect uitpakt op ieder scherm en binnen elk kanaal? Gefeliciteerd, je bent goed bezig!
Is dit niet het geval. Dan zijn wij er om je te helpen!