Zijn er nog manieren om voldoende, goed personeel te vinden? En is er überhaupt nog voldoende personeel in de markt. De vijvers zijn leeg, in vrijwel de meeste sectoren: zorg, techniek, onderwijs…werving en selectie is belangrijker dan ooit.

Echt het verschil maken wordt steeds lastiger, maar wij vertellen je graag hoe je ervoor kan zorgen dat je voor de arbeidsmarkt je communicatie en marketing op orde hebt. Want als je daar niet in investeert, dan ben je bij voorbaat kansloos. De krapte is zo extreem dat vanuit vele hoeken al wordt geadviseerd eerder te kijken naar verandering van bedrijfsvoering, proces en zelfs businessmodel, dan in te zetten op de zoektocht naar personeel. Marketing is bij werving daardoor geen onderscheidende factor meer, maar een standaard waar je niet meer aan ontkomt. 

Wij zetten 4 keiharde voorwaarden op een rij waar je sowieso in moet voorzien. 

1 Merk of employer brand: motieven om te solliciteren

Mensen willen bij je werken omdat je een unieke organisatie bent, jezelf gaaf profileert of gewoon goede arbeidsvoorwaarden biedt. Het begint dus bij je corporate merk(uitstraling), zie ook onze blog.

Sollicitanten haal je niet over de streep omdat je vacatures hebt of de oproep doet ‘wordt jij onze nieuwe collega’. Er rijden bedrijfsbusjes zat rond waarbij je geen idee hebt wat het bedrijf is en wat het doet, maar waar wel op de achterkant staat: ‘kom bij ons werken’. Welkom in de realiteit. Iets wat goed, leuk, vlot en uitdagend communiceert in tekst en beeld haalt sneller mensen over om te solliciteren, ook al doe je weinig aan arbeidsmarktcommunicatie. Een goed merk is de eerste hygiënefactor. 
 
2 Werken-bij website

De belangrijkste tool om jezelf op de arbeidsmarkt te profileren en goed vindbaar te zijn is een werken-bij website of een werkenbij-item op je corporate website. Wanneer het al moeilijk is om mensen te vinden en de concurrentie moordend is, is vindbaar zijn het minimale wat je kan en moet doen. De website geeft bovendien de mogelijkheid context te geven en aan te zetten tot actie (wie zijn we, wat bieden we, wat vragen we, welke cultuur, medewerkers aan het woord, makkelijke digitale manier van solliciteren). Zo geef je naast vacatures veel meer inzicht in werken bij jouw bedrijf of organisatie. Met name voor de latent werkzoekenden erg belangrijk. En juist dat is de belangrijkste groep. Want je hebt meer kans dat er mensen rondkijken die al werk hebben, dan dat je iemand op de website krijgt zonder baan. 

3 (Online)wervingscampagne

Een werken-bij website of een werkenbij-onderdeel op je website levert nog niet veel direct verkeer op. Je zult bezoekers moeten ‘genereren’. Dat doe je door met triggerende advertenties via de juiste online kanalen en tools naar je website te ‘lokken’. Ga niet voor de standaard boodschap zoals ‘toe aan een uitdagende baan’? Maar zet in op wat jou echt uniek maakt en speel in op het belangrijkste sentiment van de doelgroep (is deze gevoelig voor sfeer, voorwaarden, reistijd, complexe materie…etc.). Uiteraard is in deze ook Google Search een voorwaarde. Daarmee ondervang je eenvoudig iedereen die zelf actief op zoek is. Denk ook aan Google for Jobs, Google display en uiteraard social campagnes. Linkedin is voor de arbeidsmarkt een voordehandliggende, maar besef je ook dat iedereen die werkt ook een privéleven heeft en soms juist thuis openstaan voor je advertentie (via Instagram of Facebook). 
 
4 Automatisering en onboarding

Hoe efficiënter je wervings- en HR-processen geregeld zijn hoe beter je bovenstaande voorwaarden kunt laten werken zonder er zelf veel tijd aan kwijt te zijn. Goede overzichtelijke sollicitatieprocedures en goede data bijhouden van stages, sollicitanten en probleemfuncties. Ook het on-boardingsproces waarbij je mensen laat wennen aan de organisatie en het tevreden houden van medewerkers zijn een logische en gemakkelijke stap. 

Wij helpen je
Zorg dus dat je dat doet, wat je minimaal kan doen. Goed je merk neerzetten, vindbaar zijn, context geven en websitebezoekers trekken: en de markt, en jij zelf…doen de rest. 

Het probleem op de arbeidsmarkt is groot. Ideeën als grensarbeiders, automatisering, verandering van businessmodel, omscholing, zelf opleiden schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe ga je dit aan de markt duidelijk maken zonder arbeidsmarketing? Niet. En daarom, gaan wij je helpen! Wij zorgen bij Nilsson voor de beste profilering als werkgever, een werkenbij website die resultaat oplevert en campagnes die aandacht trekken. Lees meer, of contacteer ons. Dan gaan we samen op zoek naar goed personeel!

Wil je bovenstaande stappen op een later moment nog eens teruglezen? Download dan onze whitepaper 'vijf stappen om succesvol personeel te werven!' en start nog vandaag!

pdf
Vijf stappen om succesvol personeel te werven.pdf
1 MB
Let'sTalk

Advies over, of meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen graag contact met je op.