Digital brandguide; een online kompas voor jouw merkidentiteit

Eenheid in uitstraling is cruciaal voor een krachtig merk. De Digital brandguide, ook wel bekend als het online huisstijlhandboek, biedt een centrale hub waarin jouw merkidentiteit tot leven komt. Het is de ultieme bron voor jou en je team om te begrijpen, delen en handhaven wat jouw merk uniek maakt, ook als je geen gigant bent.

Workspace

Voor wie hebben we de digital brandguide gemaakt?

We zijn niet allemaal Nike of Coca Cola en dat hoeven we ook niet te zijn. Maar qua identiteit (en bewaking hiervan) zijn dit prachtige voorbeelden. Wat vakidioten als wij dan vooral opvalt is dat ze enorm consistent zijn in hoe ze hun identiteit uitdragen, in alles wat ze doen. Hoe ze dat doen, als internationale topspeler? Met een digital brandguide. Een speciale tool met misschien wel 1000 features waardoor ze wereldwijd, vanuit verschillende locaties, consistent kunnen bouwen aan hun merk. En al die middelen maken ze dan zo ook weer inzichtelijk en beschikbaar.

Ver van je bed show voor jou? Snappen we, want veel van onze klanten zijn middelgrote organisaties. Maar ook deze organisaties moeten consistent met hun huisstijl omgaan. Daarom hebben we onze eigen digital brandguide ontwikkeld. Want al die features die Nike nodig heeft, zijn voor jou veel te veel (en daar wil je dus ook niet voor moeten betalen). Dus als je voor de zoveelste keer het logo niet kan vinden op de server en het moet opvragen bij de collega van communicatie (die misschien precies op vakantie is), of voor een presentatie template toch weer terug moet naar het bureau dat het ontwikkeld heeft, denk dan eens aan ons! Want wij hebben gekeken wat voor een bedrijf van jouw formaat en met jouw doelen nu echt belangrijk is, en precies dat gebouwd.

 

Wat is een Digital brandguide?

Je weet nu voor wie we onze digital brandguide hebben opgezet, maar wat is het nu eigenlijk? Een Digital Brandguide is een veelzijdige en interactieve tool die alle essentiële elementen van je merk samenbrengt op één centrale plek. Het gaat verder dan een traditioneel huisstijlhandboek door niet alleen statische richtlijnen te bieden, maar ook dynamische, up-to-date resources en templates die toegankelijk zijn voor iedereen binnen je organisatie. Door een Digital Brandguide te gebruiken, zorg je ervoor dat iedereen die het nodig heeft beschikt over de juiste middelen en informatie om je merk consistent en effectief te communiceren. Dit helpt bij het handhaven van een uniforme merkidentiteit en maakt de samenwerking binnen je team efficiënter en effectiever.

En waarom we de digital brandguide hebben ontwikkeld? We merkten dat er behoefte was aan tooling, maar dat de bestaande tools veel te uitgebreid (en daarmee duur) waren. Daarom wilden wij zelf iets ontwikkelen dat de praktische elementen van bestaande digital brandguides combineert met de realiteit van onze klanten. Want je bent misschien al wel verder dan een statisch huisstijlhandboek in een PDF en wil digitaal al je merk assets kunnen bereiken. Nu kunnen we onze klanten beter dan ooit faciliteren in het toepassen en gebruik van hun visuele identiteit.

 

Waarom een Digital Brandguide?

Wanneer je werkt aan je positionering en je visuele identiteit, kun je werken met een stijloverzicht of een huisstijlhandboek. Maar met een digital brandguide heb je nog meer mogelijkheden. Denk namelijk eens aan de volgende dingen:

  • Verenig je team: Breng alle aspecten van je merk samen op één toegankelijke plek.
  • Alles beschikbaar: Download gemakkelijk templates, beelden, iconen, en meer. Zo worden altijd de juiste visuele elementen gebruikt in de communicatie.
  • Houd consistentie: Voorkom dat je merk verwatert. De Digital brandguide helpt om overal dezelfde boodschap en uitstraling te behouden.
  • Altijd up-to-date: Veranderingen in je merkidentiteit worden hierin bijgewerkt, zodat je nooit achterloopt. 
  • Voor iedereen toegankelijk: De gids kan ook collega’s die geen communicatie achtergrond hebben een begrijpelijke basis bieden voor effectieve merkcommunicatie.

 

En wat vind je in een digital brandguide?

Alles wat belangrijk is omtrent jouw merk, hoe je daarmee omgaat en welke middelen daarbij tot je beschikking staan. Geen twee brandguides zien er daarom hetzelfde uit. Maar het type inhoud komt vaak wel overeen.

In een brand guide vind je jouw kleurenpaletten (natuurlijk inclusief de nodige kleurcodes), typografieën, richtlijnen over gebruik van koppen, tone-of-voice adviezen, beeldtaal, noem maar op. Maar ook vind je hier templates voor presentaties en documenten, handige voorbeelden van advertenties en uitleg over hoe je dit kunt toepassen.

Kortom: alles dat bijdraagt aan een consistente merkbeleving. Zowel intern als extern.

 

Net als alle digitale middelen, is een brandguide continu in ontwikkeling. Heb jij dus iets speciaals nodig? Dan kunnen we samen kijken of dat in te bouwen is. Zo zorgen we dat je functionaliteiten krijgt die je ook écht gaat gebruiken. Alle andere, interessante en fancy dingen die je niet nodig hebt (behalve als je Nike bent, dan ben je ook van harte welkom bij ons 🙂) laten we achterwege.

 

Laten zien wie je bent

Alles wat je doet is communicatie. Een digital brandguide helpt iedereen in je organisatie gemakkelijk jullie kernwaarden en identiteit uit te stralen, in alles wat ze naar buiten brengen. Denk je dat een digital brandguide iets voor jouw organisatie is? Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Andere services

Positionering

Een sterke positionering is uniek, relevant en onvervangbaar. Het vertelt een verhaal. Een verhaal dat gaat over wie je als merk bent, wat je doet, en met name waarom je dat doet. Zoals het woord al zegt: je positie in de markt.

Websites

Informeren of activeren...Van dienstverlening tot productverkoop, en van personeels- tot donateurswerving: een website is cruciaal om je merk te laten groeien.

Campagnes

Meer naamsbekendheid, nieuw personeel, een grotere afzetmarkt voor je product… Sterke campagnes brengen jouw doelgroep in contact met je product of merk.

Online Marketing

Scherpe targeting en datagedreven campagnes: jouw doelgroep bereiken met de juiste Google- en social kanalen. Meten, analyseren en bijsturen om je brand te blijven boosten.
Afbeelding
Workspace