Infographics; kijken, kijken, niet lezen
Je schrijft een geweldig rapport, maakt een duidelijk jaarverslag of werkt een sterke strategie uit voor de toekomst. Het is meer dan 15 pagina’s, en hoe mooi en prozaïsch het ook op papier staat, de kans is helaas klein dat al je doelgroepen het echt van begin tot eind gaan doornemen. Maar het is wel belangrijke informatie om te delen. Wat te doen? Infographics helpen je om complexe informatie in één oogopslag aan te bieden. Wat je wil vertellen deel je nu op een manier waarop de lezers (kijkers?) het wel opnemen en betrokken kunnen blijven.

Wat is het?
We beginnen bij het begin, want wat is een infographic precies? Een infographic is een krachtig communicatiemiddel waarmee je complexe informatie kunt omzetten in visueel aantrekkelijke beelden. Het bestaat meestal uit een combinatie van beelden, cijfers en tekst, allemaal slim gerangschikt om je oog te leiden en informatie in perspectief te plaatsen.
Of je nu duidelijke grafieken, geïllustreerde percentages, of een toffe overzichtsafbeelding wilt, wij zorgen ervoor dat jouw informatie op een overzichtelijke manier wordt gepresenteerd.
Waarom een infographic laten maken?
Oké, met een infographic kun je dus informatie structureren en er leuk uit laten zien, maar waarom zou je dit eigenlijk willen? We hebben een overzicht gemaakt van alle voordelen van infographics:
- Interesse: Wat je hebt geschreven was waarschijnlijk belangrijk. Door de informatie anders te structureren, wordt het op een andere manier interessant.
- Betrokkenheid: Afbeeldingen trekken meer directe aandacht dan platte tekst. Mensen zijn sneller geneigd om een infographic te bekijken dan een lang artikel of document te lezen. De volgende stap is natuurlijk om voor meer informatie wel in het hele verhaal te duiken.
- Begrijpelijkheid: Als je iets belangrijks te vertellen hebt, wil je ook dat mensen het kunnen onthouden. Wanneer je complexe informatie visueel structureert, wordt het makkelijker te begrijpen en te onthouden.
- Delen op social media: Is de informatie die je wil delen niet alleen bedoeld voor intern? Infographics zijn ideaal voor social media. Ze worden vaker gedeeld, wat de zichtbaarheid van jouw boodschap vergroot.
-
Verbeterde SEO: Wanneer je een infographic gebruikt op een webpagina, wordt dit gewaardeerd door zoekmachines. Dit kan helpen om je website hoger te laten scoren in zoekresultaten.
En wat zet je in infographics?
Al (of inmiddels) overtuigd van de meerwaarde van infographics? Dan is de volgende stap om te bedenken welke informatie je wil delen. Wat jij precies gaat delen is afhankelijk van je boodschap en je doelen, maar een aantal zaken komt vaak wel naar voren:
- Cijfers en percentages
- Grafieken
- Stappenplannen of workflows
- Tijdlijnen
- Vergelijkingen
- Kaarten
- Organogrammen / systemen
- Budgetten
- Beelden
- Etc.
Infographics zijn meer dan alleen mooie plaatjes. Ze vertellen een verhaal op een manier die woorden alleen niet kunnen. Door gebruik te maken van kleuren, vormen en symbolen, kun je de kern van je boodschap overbrengen zonder dat je publiek overweldigd raakt door tekst.
Infographics zijn dus vooral nuttig in situaties waarin je:
- Gegevens moet presenteren: Cijfers en statistieken komen veel beter tot hun recht in een visuele context.
- Proces of stappenplan wilt uitleggen: Een visuele weergave van een proces helpt om de stappen duidelijker te maken.
- Trends en patronen wilt laten zien: Door gegevens visueel weer te geven, worden trends en patronen meteen duidelijk.
Wij zorgen voor overzicht
Ondanks dat er veel tooltjes zijn waarmee je zelf informatie zou kunnen structureren, zal je dat niet altijd het resultaat geven dat je hoopt. Omdat wij een combinatie maken tussen strategie en design, weten wij hoe we jouw verhaal het beste kunnen visualiseren. Zo ontwikkelen we een infographic die niet alleen mooi is, maar ook effectief.
Hoe maken we infographics?
Wij focussen ons op het organiseren van informatie, we beginnen dus bij wat jij wil delen. Van tevoren weten we nog niet hoe de infographic eruit gaat zien, dat wordt gaandeweg duidelijk. Afhankelijk van de doelstellingen, werken we of in jouw huisstijl, of ontwikkelen we een geheel eigen stijl.
We volgen daarbij deze stappen:
- Jij levert ons input
- Wij gaan grasduinen in jouw data
- Daarna gaan we dat organiseren en structureren
- Op een visueel aantrekkelijke manier
We kunnen je volledig ontzorgen en werken vanuit jouw data, jaarverslag of plan. Maar we staan open voor samenwerking, omdat jij vaak het beste weet welke informatie belangrijk is voor je doelgroep.
Meer weten over hoe we jou kunnen helpen je informatie overzichtelijk en aantrekkelijk te maken? Neem gerust contact met ons op. En ja, we hadden ook graag gewild dat deze pagina een infographic was 😉.
Andere services
