Je werkgeversmerk versterken: een magneet voor talent
Jouw werkgeversmerk is een extensie van je corporate merk. Alles wat je doet met je merk, bouwt namelijk mee aan de interesse van potentiële werknemers. Maar je bent waarschijnlijk niet naar deze pagina gegaan om dat te horen, dus laten we er wat dieper in duiken. 🙂
In veel sectoren is het op het moment lastig om geschikt personeel te vinden. Dus hoe onderscheid je jezelf van je concurrenten? Hoe zorg je ervoor dat mensen bij jou willen solliciteren én ook blijven als ze eenmaal binnen zijn? Dat is waar jouw werkgeversmerk om draait..
Wat is een werkgeversmerk?
Je werkgeversmerk versterken, ook bekend als employer branding, draait om het creëren van aantrekkingskracht voor potentiële werknemers en het behouden van bestaand talent. Maar hoe pak je dat aan? Om te beginnen zijn er enkele basisvereisten die je moet vervullen om een aantrekkelijke werkgever te worden:
- Corporate Merk: Een organisatie met een sterk en positief imago is nu eenmaal aantrekkelijker..
- HR- of P&O-beleid: Hoe je omgaat met je (potentiële) werknemers doet ertoe. Goed beleid kan ervoor zorgen dat jij de juiste medewerkers werft en behoudt.
- Tevreden (ex-)werknemers: Om bekend te staan als een goede werkgever, moet je in beginsel natuurlijk een goede werkgever zijn.
- Boeiend werk: Wat "boeiend werk" precies inhoudt, is relatief, maar leer je doelgroep kennen en kijk wat je kan doen.
Werkgeversmerk versterken
Je werkgeversmerk versterken gaat niet vanzelf. Het aantrekken van sollicitanten vereist meer dan alleen het plaatsen van vacatures. Het draait om het presenteren van jouw organisatie op een manier die potentiële medewerkers aanspreekt. Een effectief werkgeversmerk maakt gebruik van tekst en beeld om te communiceren waarom jouw organisatie uniek is, waarom ze erbij willen horen en waarom ze ook willen blijven. De kanalen die je daarvoor gebruikt, zullen soms ook anders zijn dan die voor corporate branding goed werken, dat ligt echt aan je doelgroep.
Bij Nilsson Agency begrijpen we de complexiteit van werkgeversmerken. We geloven dat het begint met een sterk corporate merk, dat is eigenlijk een hygiënefactor. Maar zodra die basis staat, gaan we verder:
Jouw werkgeversmerk
Mensen willen bij jou werken omdat jouw organisatie uniek is, omdat je jezelf op een aantrekkelijke manier presenteert, of simpelweg vanwege de uitstekende arbeidsvoorwaarden. Wij hebben de expertise om jouw werkgeversmerk te versterken en aantrekkelijker te maken voor potentiële werknemers. Zo bouw je je corporate branding uit naar een sterke employer branding strategie.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan onze aanvulling op de 950.000 blogs over werkgeversmerken en corporate branding. Of neem contact met ons op, we praten je graag bij!